Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde

torsdag, den 15. juni 2017
Af Karina Lauridsen

Lørdag den 10. juni afholdt Boligkontoret Danmark sit 69. repræsentantskabsmøde. 118 delegerede var mødt op for blandt andet at høre om og behandle en beretning, hvor formand Lisbet Riis klart understregede vigtigheden af en fælles indsats, for at imødese de aktuelle og kommende udfordringer.

Hovedtemaet på Boligkontoret Danmarks årlige repræsentantskabsmøde handlede i år om det pres, den almene boligsektor og boligorganisationerne oplever for tiden. I beretningen og den efterfølende debat var regeringens effektiviseringskrav ét af hovedoverskrifterne, men blev af både formanden og de flestes vedkommende hilst velkommen.

»Sålænge der er tale om et sundt pres, hvor vi presses til at tænke i nye baner til gavn for beboernes pengepung« understregede Lisbet Riis dog.

Hun tydeliggjorde endvidere, at Boligkontoret Danmarks fremgangsmåde i samarbejde med medlemmerne netop er at nå besparelsesmålene gennem nye måder at organisere drift og indkøb på samt at udnytte flere stordriftsfordele og digitaliseringsmuligheder fremfor at spare via ’salami-metoden’.


Formanden kom også ind på samfundets individualisering og den fortravlede hverdag, som presser vores fællesskab og solidaritet. Men at det netop er i en brydningstid som denne, at vi skal huske på og fastholde vores grundlæggende DNA, hvor det er beboerne sammen, der sætter dagsordenen. Hun fremhævede, at vi må og skal bevare det lokale beboerdemokrati på alle måder – lige såvel som det solidariske fællesskab, der er grundlaget for en organisation som Boligkontoret Danmark.

Læs også: Boligkontoret Danmarks årsberetning 2016/2017

Til Boligkontoret Danmarks repræsentantskabsmøde for første gang

Lasse Lindquist fra Boligselskabet Hareskovgård var med for første gang og greb hurtigt bolden fra formanden, der i sin beretning udfordrede Boligkontoret Danmarks fremtid som forening eller forretning. Det flotte økonomiske regnskabsresultat vidner ifølge Lasse om en sund forretning, men han kunne også se og opleve et ægte og stærkt fællesskab. Se hvad han siger her:

 

Som nyt medlem var Bramming Boligforening repræsenteret for første gang på Boligkontoret Danmarks repræsentantskabsmøde. Formand Villy Knudsen og bestyrelsesmedlem Bo Langendorff var således også blandt de nye ansigter på konferencestedet i Korsør. De bed først og fremmest mærke i, at de var kommet til en professionel organisation, hvor der er styr på tingene.

»Det gør, at vi føler os trygge« fortalte Bo.

Villy supplerede »Vi kan tydeligt mærke, at her er et medlemsfællesskab, og ikke som tidligere, hvor vi hele tiden frygtede at blive overtaget af dem, der administrerede os. Her har vi en vigtig indflydelse«.

Netop muligheden for at få indflydelse på, hvilken vej Boligkontoret Danmark skal udvikles, var også årsagen til, at Bramming Boligforening valgte ’den store pakke’ – fremfor at købe rene administrationsydelser uden medlemskab. Hverken Villy eller Bo var skuffede, da dagen var omme og møder helt sikkert op igen til næste år.

 Bo _lille  Villy _lille
Bo Langendorff, bestyrelsesmedlem i Bramming Boligforening Villy Knudsen, bestyrelsesformand i Bramming Boligforening 
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Lejekontrakten kan nu modtages i E-boks
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.