Midtjysk Boligselskab sparer 2,6 mio. kr.

mandag, den 19. september 2016
Katrine Vestermark Køber

Midtjysk Boligselskab sparer over 2.600.000 kr. pr. år efter at have sat maling og rengøringsarbejde i forbindelse med flytning og istandsættelse i udbud samt indførelsen af e-syn. Det kommer både den enkelte fraflytter, men også Midtjysk Boligselskab og dermed beboerne til gode.

Siden 3. kvartal 2015 har Midtjysk Boligselskab, der administreres af Boligkontoret Danmark sendt især maling og rengøringsarbejde i forbindelse med fraflytninger i udbud. For en normalistandsættelse efter en fraflytning har øvelsen skåret 69 kr. af prisen pr. m2 hvilket svarer til 55 %. Midtjysk Boligselskab har også løbende udgifter til slid og ælde i boligerne. Efter udbuddet har de oplevet en reduktion svarende til 32 kr. pr. m2 eller 36 %. I gennemsnit er der med hele øvelsen sparet 658.858 kr. pr. kvartal svarende til 2.635.432 kr. pr år. Det beløb er formand for Midtjysk Boligselskab Bjarne Almind Johansen svært tilfreds med. - Det har været en super oplevelse, som jeg klart vil anbefale andre.

E-syn sparer penge
En afgørende faktor for at reducere omkostningerne til istandsættelsesarbejdet er, at Midtjysk Boligselskab har fået opmålt deres lejeboliger, så man fra centralt hold kender de eksakte mål og dermed ved hvor mange kvadratmeter væg, der skal males og hvor meget gulv, der skal slibes. Det kaldes elektronisk syn (eller e-syn). - Vi investerede ca. 1,5 mio. i e-syn. De penge gik til opmåling af boliger og indkøb af Ipads til vores ejendomsmestre og ejendomsfunktionærer. Vi forventede, at der ville gå et par år før pengene var tjent ind, men det har vi allerede gjort på det første år. Så det er en stor succeshistorie, fortæller Bjarne Almind Johansen.

Til gavn for fraflyttere
Med indførelsen af e-syn har man nu faste priser på istandsættelsesarbejdet, og den pris får fraflytteren af vide så snart fraflytningssynet er gennemgået. Det sparer alle for en masse papirarbejde og ventetid. - Vi har gjort det her for at yde en god service for vores fraflyttere, fortæller Bjarne Almind Johansen.

… og beboerne
- Med denne øvelse sparer vi 2,6 mio. kr. om året, og det kommer naturligvis også beboerne til gode. Måske slipper vi for at hæve administrationsbidraget i selve boligselskabet, udtaler Bjarne Almind Johansen og fortsætter: Vores ejendomsmestre, der foretager fraflytningssynet sparer en halv time pr. syn efter indførelsen af e-syn. Og da de foretager ca. 400 syn om året bliver det en del timer, som de i stedet kan bruge til bedre service for vores beboere. – også indflytningssyn, som vores ejendomsfunktionærer foretager via Ipads er blevet nemmere, mere tidseffektivt og giver indflytterne en større sikkerhed, da alle aftaler ligger elektronisk og er tilgængelige for alle parter, afslutter formanden.

Faktaboks: Boligkontoret Danmark har nedsat en ekspertgruppe – en såkaldt Task Force, der hjælper vores medlemmer med at sikre den bedste service og den billigste husleje. Arbejdet foregår i tæt samarbejde med beboerdemokratiet og de ansatte i driften og resulterer i, at hver boligorganisation får forelagt en faktabaseret handlingsplan med konkrete forslag. Bl.a. har Boligkontoret Danmarks indkøbschef Anne Løvgreen forhandlet en række gode rabataftaler på plads.

For yderligere informationer kontakt:
Bjarne Almind Johansen, formand for Midtjysk Boligselskab, e-mail: bjaj@bdk.dk, tlf.: 40 29 65 74
Annemette Lehmann Bøgh, leder af afdelingskontoret Silkeborg, e-mail: anlb@bdk.dk, tlf.: 87 93 35 40

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark