10 Gode råd til at undgå en nabokonflikt

1. Kend din nabo
Den bedste måde at forebygge konflikter på er ved at bidrage til det gode naboskab. Tal med din nabo, når I mødes. Lærer du først din nabo at kende, minskes sandsynligheden for en fremtidig konflikt. 

2. Dialog fremmer forståelsen
Det er ikke sikkert, at din nabo overhovedet er klar over, at han gør noget, der kan støde andre. Start derfor med at gøre ham opmærksom på problemet og forsøg at få en dialog i gang.

3. Reager tidligt
Jo senere i konflikten du forsøger at handle, jo sværere bliver det at løse konflikten. Gør derfor noget ved problemet, så snart det opstår.

4. Hold den gode tone
For at få en konstruktiv dialog i gang med din nabo, er det vigtigt at vise overskud og tale pænt. Mister du først besindelsen, er det svært at rette op på igen.

5. Hold styr på dine følelser
Selvom din nabo er urimelig og temperamentsfuld, så sørg for at være høflig, brug din fornuft og lad være med at give følelserne frit løb.

6. Se indad
Inden du begynder at klantre din nabo for det ene og det andet, så prøv at se, om der er noget, du kan gøre anderledes. Nabokonflikter skal ofte løses med kompromiser og derfor er det også nødvendigt med selvindsigt.

7. Lad ikke din frustration sprede sig
Det løser ikke problemet at dele dine frustrationer med andre beboere i nabolaget. Det eneste rigtige er at få talt med din nabo om det.

8. Prøv at forstå din nabo
Der er ofte en grund til, at din nabo handler, som han gør og det er nok ikke fordi, han ønsker at irritere dig. Prøv derfor at forstå hans situation, det gør det noget nemmere at løse konflikten.

9. Er det kampen værd?
Vi mennesker har ofte en tendens til at holde på vores ret. Men ofte ville det være meget nemmere at være overbærende og give slip. Overvej derfor om du virkelig ønsker at tage kampen op med din nabo

10. Få professionel hjælp, hvis det går helt galt
Vokser konflikten sig så stor, at I ikke kan løse den selv, er der professionel hjælpe at hente. I første omgang kan du kontakte dit lokale afdelingskontor og høre, hvilke muligheder du har. Ender din konflikt ud i en klage, er der mulighed for at indgå i et konfliktmæglingsforløb.