”Liker” du din boligafdeling?

mandag, den 10. august 2015
Af Niklas Ingerslev

Flere boligafdelinger er begyndt at bruge Facebook som kommunikationsværktøj. Her er det både nemt og hurtigt at kommunikere beboerne imellem. Køjevænget i Dragør er en af de afdelinger, der har stor succes med at bruge Facebook til nabohjælp, beboeroplysning, deling af billeder og meget andet.

Danskerne har taget Facebook til sig. Undersøgelser viser, at der i dag findes godt 3,5 millioner danske Facebookprofiler. Der er derfor en rimelig sandsynlighed for, at du kan finde din nabo på Facebook. Netop fordi så mange er aktive på Facebook, er flere afdelingsbestyrelser begyndt at bruge mediet i deres kommunikation med beboerne. En af de boligafdelinger, der bruger Facebook i den daglige kommunikation, er Køjevænget i Dragør. Her har man valgt at oprette en lukket Facebookgruppe, hvor kun beboere er inviteret indenfor.

– Vi har meget stor glæde af vores Facebookgruppe. Her kan alle vores beboere gå ind og skrive, hvis man skal bruge en græsslåmaskine i weekenden, eller informere, hvis man står og skal skille sig af med et køleskab, som stadig fungerer. Fra bestyrelsens side bruger vi den til at lægge mødereferater op eller informering om et kommende arrangement, forklarer Katja Schläger, som sidder i afdelingsbestyrelsen og dagligt er med til at administrere Facebookgruppen.

En virtuel opslagstavle
Køjevængets måde at bruge Facebook på svarer næsten til en virtuel opslagstavle. Fordelen ved Facebook er dog, at mediet indgyder til dialog og livekommunikation. Derfor er det også muligt at kommunikere hurtigere og mere effektivt end ved eksempelvis at bruge den klassiske opslagstavle. Netop disse fordele fremhæver Katja Schläger som det, der har givet Køjevængets Facebookgruppe stor succes.

– Vi havde for eksempel en beboer, der havde glemt at slukke lyset på sin bil. Lynhurtigt var der en inde og skrive det på Facebook, og derved blev vedkommende gjort opmærksom med det samme. Vi har også oplevet en, der havde set noget mistænkeligt i området, og skrev på Facebook, at vi godt lige måtte være opmærksomme. Det er jo en rigtig god måde at hjælpe sine naboer på og værne om fællesskabet i vores afdeling, fortæller hun.

Facebook åbner altså nogle nye muligheder og kan være med til at gøre kommunikationen mere effektiv, end man har været vant til i landets boligområder. Så hvis du ikke allerede ”liker” din boligafdeling på Facebook, er det måske på tide.

Mangler du et par gode råd til at komme i gang? Læs vores anbefalinger

 

Mangler du hjælp til at få din boligafdeling på Facebook?

Fra starten af 2016 tilbyder Boligkontoret et kursus i, hvordan man som boligafdeling eller boligselskab kan bruge Facebook. Kurset vil blandt andet omfatte:

  • En generel forståelse af mediet og dets funktioner
  • Hvordan opretter og bruger man en Facebookside eller en Facebookgruppe?
  • Hvordan får man succes med sit arbejde på Facebook?

Læs mere om kurset

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket