”Liker” du din boligafdeling?

mandag, den 10. august 2015
Af Niklas Ingerslev

Flere boligafdelinger er begyndt at bruge Facebook som kommunikationsværktøj. Her er det både nemt og hurtigt at kommunikere beboerne imellem. Køjevænget i Dragør er en af de afdelinger, der har stor succes med at bruge Facebook til nabohjælp, beboeroplysning, deling af billeder og meget andet.

Danskerne har taget Facebook til sig. Undersøgelser viser, at der i dag findes godt 3,5 millioner danske Facebookprofiler. Der er derfor en rimelig sandsynlighed for, at du kan finde din nabo på Facebook. Netop fordi så mange er aktive på Facebook, er flere afdelingsbestyrelser begyndt at bruge mediet i deres kommunikation med beboerne. En af de boligafdelinger, der bruger Facebook i den daglige kommunikation, er Køjevænget i Dragør. Her har man valgt at oprette en lukket Facebookgruppe, hvor kun beboere er inviteret indenfor.

– Vi har meget stor glæde af vores Facebookgruppe. Her kan alle vores beboere gå ind og skrive, hvis man skal bruge en græsslåmaskine i weekenden, eller informere, hvis man står og skal skille sig af med et køleskab, som stadig fungerer. Fra bestyrelsens side bruger vi den til at lægge mødereferater op eller informering om et kommende arrangement, forklarer Katja Schläger, som sidder i afdelingsbestyrelsen og dagligt er med til at administrere Facebookgruppen.

En virtuel opslagstavle
Køjevængets måde at bruge Facebook på svarer næsten til en virtuel opslagstavle. Fordelen ved Facebook er dog, at mediet indgyder til dialog og livekommunikation. Derfor er det også muligt at kommunikere hurtigere og mere effektivt end ved eksempelvis at bruge den klassiske opslagstavle. Netop disse fordele fremhæver Katja Schläger som det, der har givet Køjevængets Facebookgruppe stor succes.

– Vi havde for eksempel en beboer, der havde glemt at slukke lyset på sin bil. Lynhurtigt var der en inde og skrive det på Facebook, og derved blev vedkommende gjort opmærksom med det samme. Vi har også oplevet en, der havde set noget mistænkeligt i området, og skrev på Facebook, at vi godt lige måtte være opmærksomme. Det er jo en rigtig god måde at hjælpe sine naboer på og værne om fællesskabet i vores afdeling, fortæller hun.

Facebook åbner altså nogle nye muligheder og kan være med til at gøre kommunikationen mere effektiv, end man har været vant til i landets boligområder. Så hvis du ikke allerede ”liker” din boligafdeling på Facebook, er det måske på tide.

Mangler du et par gode råd til at komme i gang? Læs vores anbefalinger

 

Mangler du hjælp til at få din boligafdeling på Facebook?

Fra starten af 2016 tilbyder Boligkontoret et kursus i, hvordan man som boligafdeling eller boligselskab kan bruge Facebook. Kurset vil blandt andet omfatte:

  • En generel forståelse af mediet og dets funktioner
  • Hvordan opretter og bruger man en Facebookside eller en Facebookgruppe?
  • Hvordan får man succes med sit arbejde på Facebook?

Læs mere om kurset

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.