32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet

fredag, den 25. august 2017
Af Karina Lauridsen

Der er mange penge at spare ved at køre udbud. Og det har aldrig været vigtigere end nu at udnytte hver eneste mulighed for driftsbesparelser, stor som lille, siden statens krav om en samlet effektivisering af den almene boligsektor på 1,5 mia. kr. Den største fortjeneste af udbuddene ligger dog hos beboerne, for det er dem, der nyder godt af de opnåede besparelser fra udbuddene.


Indtil nu har 32 boligorganisationer ud af Boligkontoret Danmarks godt 60 medlemmer benyttet sig af muligheden for at få gennemført et udbud via Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling. De fleste udbud omhandler håndværkerydelser i forbindelse med istandsættelse af flytteboliger (maling, gulvbehandling og rengøring). Men der er også gennemført udbud af trappevask, rengøring af fællesfaciliteter, vagtordning og forsikringsmæglerydelser.


Besparelser på over 14 mio. kr. ved istandsættelse

For de boligorganisationer, der har fået foretaget udbud på istandsættelsesopgaverne, er de samlede udgifter på at istandsætte flytteboliger reduceret med i alt 14,6 mio. kr. de seneste to år. Det svarer til en besparelse på hele 37%. Besparelserne kommer både fraflyttere og afdelingernes økonomi til gode, da udgifterne til normalistandsættelse deles af fraflytter og afdelingen alt efter boperiodens længde. Og når boligafdelingernes økonomi forbedres, gavner det alt andet lige i sidste ende beboernes pengepung.

Hvad med kvaliteten?

De fleste kan nok nikke genkendende til et modargument som ’vi ved, hvad vi får hos vores faste leverandører og håndværkere’ og at uvisheden om kvaliteten af servicen og arbejdet hos en ny lurer, når der skal tages beslutning om udbud.
For indkøbschef Anne Løvgreen, er opretholdelsen eller forbedringer af den nuværende kvalitet i arbejderne et grundprincip, når der køres udbud:

»Alle kan spare, hvis vi slækker på kravene. Det handler i stedet om at gennemføre udbud, hvor vi ikke går på kompromis med kvaliteten. Det sikrer vi ved at opstille en lang række ufravigelige krav til kvalitet og leveringssikkerhed. Og så vurderes det samlede tilbud ud fra både pris, og hvordan leverandørerne sikrer kvalitet og leveringssikkerhed i deres ydelser«

Undgå illegal arbejdskraft

Boligselskabet Nordsjælland valgte forrige år at få indkøbsafdelingen til at gennemføre et udbud af istandsættelsesarbejder på flytteboliger, da de alligevel var i gang med at overgå til elektronisk syn og derfor skulle til at måle alle boligtyperne op.

Udbudsmaterialet blev udarbejdet ud fra SKATs ’Byggeri Sort & Hvidt’ kampagne for at minimere risikoen for at indgå aftaler med virksomheder, der benytter sig af sort eller illegal arbejdskraft. Det betød bl.a., at der stilles krav om, at leverandørens medarbejdere altid skal bære synlig ID, og at der kræves gyldig arbejds- og opholdstilladelse samt ansættelsesbevis, inden arbejderne kan påbegyndes. De samme dokumentationskrav stilles også til leverandørens eventuelle brug af underleverandører.

Er du interesseret i at høre mere om udbud? Kontakt gerne indkøbschef Anne Løvgreen på annl@bdk.dk eller tlf. 5116 0596

Nyhedsbrev med fokus på udbud på vej

I starten af september udkommer 1. udgave af et nyt nyhedsbrev med fokus på indkøb og udbud. Nyhedsbrevet udkommer to gange årligt og vil sætte fokus på de mange fordele, der ligger i at benytte sig af udbud og indkøb, og hvordan det foregår.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket