32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet

fredag, den 25. august 2017
Af Karina Lauridsen

Der er mange penge at spare ved at køre udbud. Og det har aldrig været vigtigere end nu at udnytte hver eneste mulighed for driftsbesparelser, stor som lille, siden statens krav om en samlet effektivisering af den almene boligsektor på 1,5 mia. kr. Den største fortjeneste af udbuddene ligger dog hos beboerne, for det er dem, der nyder godt af de opnåede besparelser fra udbuddene.


Indtil nu har 32 boligorganisationer ud af Boligkontoret Danmarks godt 60 medlemmer benyttet sig af muligheden for at få gennemført et udbud via Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling. De fleste udbud omhandler håndværkerydelser i forbindelse med istandsættelse af flytteboliger (maling, gulvbehandling og rengøring). Men der er også gennemført udbud af trappevask, rengøring af fællesfaciliteter, vagtordning og forsikringsmæglerydelser.


Besparelser på over 14 mio. kr. ved istandsættelse

For de boligorganisationer, der har fået foretaget udbud på istandsættelsesopgaverne, er de samlede udgifter på at istandsætte flytteboliger reduceret med i alt 14,6 mio. kr. de seneste to år. Det svarer til en besparelse på hele 37%. Besparelserne kommer både fraflyttere og afdelingernes økonomi til gode, da udgifterne til normalistandsættelse deles af fraflytter og afdelingen alt efter boperiodens længde. Og når boligafdelingernes økonomi forbedres, gavner det alt andet lige i sidste ende beboernes pengepung.

Hvad med kvaliteten?

De fleste kan nok nikke genkendende til et modargument som ’vi ved, hvad vi får hos vores faste leverandører og håndværkere’ og at uvisheden om kvaliteten af servicen og arbejdet hos en ny lurer, når der skal tages beslutning om udbud.
For indkøbschef Anne Løvgreen, er opretholdelsen eller forbedringer af den nuværende kvalitet i arbejderne et grundprincip, når der køres udbud:

»Alle kan spare, hvis vi slækker på kravene. Det handler i stedet om at gennemføre udbud, hvor vi ikke går på kompromis med kvaliteten. Det sikrer vi ved at opstille en lang række ufravigelige krav til kvalitet og leveringssikkerhed. Og så vurderes det samlede tilbud ud fra både pris, og hvordan leverandørerne sikrer kvalitet og leveringssikkerhed i deres ydelser«

Undgå illegal arbejdskraft

Boligselskabet Nordsjælland valgte forrige år at få indkøbsafdelingen til at gennemføre et udbud af istandsættelsesarbejder på flytteboliger, da de alligevel var i gang med at overgå til elektronisk syn og derfor skulle til at måle alle boligtyperne op.

Udbudsmaterialet blev udarbejdet ud fra SKATs ’Byggeri Sort & Hvidt’ kampagne for at minimere risikoen for at indgå aftaler med virksomheder, der benytter sig af sort eller illegal arbejdskraft. Det betød bl.a., at der stilles krav om, at leverandørens medarbejdere altid skal bære synlig ID, og at der kræves gyldig arbejds- og opholdstilladelse samt ansættelsesbevis, inden arbejderne kan påbegyndes. De samme dokumentationskrav stilles også til leverandørens eventuelle brug af underleverandører.

Er du interesseret i at høre mere om udbud? Kontakt gerne indkøbschef Anne Løvgreen på annl@bdk.dk eller tlf. 5116 0596

Nyhedsbrev med fokus på udbud på vej

I starten af september udkommer 1. udgave af et nyt nyhedsbrev med fokus på indkøb og udbud. Nyhedsbrevet udkommer to gange årligt og vil sætte fokus på de mange fordele, der ligger i at benytte sig af udbud og indkøb, og hvordan det foregår.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket