32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet

fredag, den 25. august 2017
Af Karina Lauridsen

Der er mange penge at spare ved at køre udbud. Og det har aldrig været vigtigere end nu at udnytte hver eneste mulighed for driftsbesparelser, stor som lille, siden statens krav om en samlet effektivisering af den almene boligsektor på 1,5 mia. kr. Den største fortjeneste af udbuddene ligger dog hos beboerne, for det er dem, der nyder godt af de opnåede besparelser fra udbuddene.


Indtil nu har 32 boligorganisationer ud af Boligkontoret Danmarks godt 60 medlemmer benyttet sig af muligheden for at få gennemført et udbud via Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling. De fleste udbud omhandler håndværkerydelser i forbindelse med istandsættelse af flytteboliger (maling, gulvbehandling og rengøring). Men der er også gennemført udbud af trappevask, rengøring af fællesfaciliteter, vagtordning og forsikringsmæglerydelser.


Besparelser på over 14 mio. kr. ved istandsættelse

For de boligorganisationer, der har fået foretaget udbud på istandsættelsesopgaverne, er de samlede udgifter på at istandsætte flytteboliger reduceret med i alt 14,6 mio. kr. de seneste to år. Det svarer til en besparelse på hele 37%. Besparelserne kommer både fraflyttere og afdelingernes økonomi til gode, da udgifterne til normalistandsættelse deles af fraflytter og afdelingen alt efter boperiodens længde. Og når boligafdelingernes økonomi forbedres, gavner det alt andet lige i sidste ende beboernes pengepung.

Hvad med kvaliteten?

De fleste kan nok nikke genkendende til et modargument som ’vi ved, hvad vi får hos vores faste leverandører og håndværkere’ og at uvisheden om kvaliteten af servicen og arbejdet hos en ny lurer, når der skal tages beslutning om udbud.
For indkøbschef Anne Løvgreen, er opretholdelsen eller forbedringer af den nuværende kvalitet i arbejderne et grundprincip, når der køres udbud:

»Alle kan spare, hvis vi slækker på kravene. Det handler i stedet om at gennemføre udbud, hvor vi ikke går på kompromis med kvaliteten. Det sikrer vi ved at opstille en lang række ufravigelige krav til kvalitet og leveringssikkerhed. Og så vurderes det samlede tilbud ud fra både pris, og hvordan leverandørerne sikrer kvalitet og leveringssikkerhed i deres ydelser«

Undgå illegal arbejdskraft

Boligselskabet Nordsjælland valgte forrige år at få indkøbsafdelingen til at gennemføre et udbud af istandsættelsesarbejder på flytteboliger, da de alligevel var i gang med at overgå til elektronisk syn og derfor skulle til at måle alle boligtyperne op.

Udbudsmaterialet blev udarbejdet ud fra SKATs ’Byggeri Sort & Hvidt’ kampagne for at minimere risikoen for at indgå aftaler med virksomheder, der benytter sig af sort eller illegal arbejdskraft. Det betød bl.a., at der stilles krav om, at leverandørens medarbejdere altid skal bære synlig ID, og at der kræves gyldig arbejds- og opholdstilladelse samt ansættelsesbevis, inden arbejderne kan påbegyndes. De samme dokumentationskrav stilles også til leverandørens eventuelle brug af underleverandører.

Er du interesseret i at høre mere om udbud? Kontakt gerne indkøbschef Anne Løvgreen på annl@bdk.dk eller tlf. 5116 0596

Nyhedsbrev med fokus på udbud på vej

I starten af september udkommer 1. udgave af et nyt nyhedsbrev med fokus på indkøb og udbud. Nyhedsbrevet udkommer to gange årligt og vil sætte fokus på de mange fordele, der ligger i at benytte sig af udbud og indkøb, og hvordan det foregår.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket