32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet

fredag, den 25. august 2017
Af Karina Lauridsen

Der er mange penge at spare ved at køre udbud. Og det har aldrig været vigtigere end nu at udnytte hver eneste mulighed for driftsbesparelser, stor som lille, siden statens krav om en samlet effektivisering af den almene boligsektor på 1,5 mia. kr. Den største fortjeneste af udbuddene ligger dog hos beboerne, for det er dem, der nyder godt af de opnåede besparelser fra udbuddene.


Indtil nu har 32 boligorganisationer ud af Boligkontoret Danmarks godt 60 medlemmer benyttet sig af muligheden for at få gennemført et udbud via Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling. De fleste udbud omhandler håndværkerydelser i forbindelse med istandsættelse af flytteboliger (maling, gulvbehandling og rengøring). Men der er også gennemført udbud af trappevask, rengøring af fællesfaciliteter, vagtordning og forsikringsmæglerydelser.


Besparelser på over 14 mio. kr. ved istandsættelse

For de boligorganisationer, der har fået foretaget udbud på istandsættelsesopgaverne, er de samlede udgifter på at istandsætte flytteboliger reduceret med i alt 14,6 mio. kr. de seneste to år. Det svarer til en besparelse på hele 37%. Besparelserne kommer både fraflyttere og afdelingernes økonomi til gode, da udgifterne til normalistandsættelse deles af fraflytter og afdelingen alt efter boperiodens længde. Og når boligafdelingernes økonomi forbedres, gavner det alt andet lige i sidste ende beboernes pengepung.

Hvad med kvaliteten?

De fleste kan nok nikke genkendende til et modargument som ’vi ved, hvad vi får hos vores faste leverandører og håndværkere’ og at uvisheden om kvaliteten af servicen og arbejdet hos en ny lurer, når der skal tages beslutning om udbud.
For indkøbschef Anne Løvgreen, er opretholdelsen eller forbedringer af den nuværende kvalitet i arbejderne et grundprincip, når der køres udbud:

»Alle kan spare, hvis vi slækker på kravene. Det handler i stedet om at gennemføre udbud, hvor vi ikke går på kompromis med kvaliteten. Det sikrer vi ved at opstille en lang række ufravigelige krav til kvalitet og leveringssikkerhed. Og så vurderes det samlede tilbud ud fra både pris, og hvordan leverandørerne sikrer kvalitet og leveringssikkerhed i deres ydelser«

Undgå illegal arbejdskraft

Boligselskabet Nordsjælland valgte forrige år at få indkøbsafdelingen til at gennemføre et udbud af istandsættelsesarbejder på flytteboliger, da de alligevel var i gang med at overgå til elektronisk syn og derfor skulle til at måle alle boligtyperne op.

Udbudsmaterialet blev udarbejdet ud fra SKATs ’Byggeri Sort & Hvidt’ kampagne for at minimere risikoen for at indgå aftaler med virksomheder, der benytter sig af sort eller illegal arbejdskraft. Det betød bl.a., at der stilles krav om, at leverandørens medarbejdere altid skal bære synlig ID, og at der kræves gyldig arbejds- og opholdstilladelse samt ansættelsesbevis, inden arbejderne kan påbegyndes. De samme dokumentationskrav stilles også til leverandørens eventuelle brug af underleverandører.

Er du interesseret i at høre mere om udbud? Kontakt gerne indkøbschef Anne Løvgreen på annl@bdk.dk eller tlf. 5116 0596

Nyhedsbrev med fokus på udbud på vej

I starten af september udkommer 1. udgave af et nyt nyhedsbrev med fokus på indkøb og udbud. Nyhedsbrevet udkommer to gange årligt og vil sætte fokus på de mange fordele, der ligger i at benytte sig af udbud og indkøb, og hvordan det foregår.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.