Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store

mandag, den 11. september 2017
Af Niklas Ingerslev

Hvis en nabokonflikt kan løses, inden der sendes klager afsted og en lang sagsbehandling sættes i gang, og hvis en udsættelsessag kan undgås ved at hjælpe beboeren med at søge de rette huslejetilskud i tide, hvorfor så ikke benytte sig af denne mulighed? Det har de valgt at tage bestik af i Ribe Boligforening med ansættelsen af en boligsocial vicevært. Effekterne har været særdeles positive.

For nylig havde Ribe Boligforenings boligsociale vicevært, Susanne Sleiman Gudiksen, arrangeret et møde med en ung pige og hendes overbo. Et møde, der for den unge pige var kulminationen på en længere periode med store frustrationer og søvnproblemer, som ifølge hende var forsaget af larm fra overboen. Nu sad de to parter over for hinanden, og pigen fik sat ord på sine frustrationer, mens overboen fik lov at forklare, hvorfor det er svært at undgå, at et lille barn græder om natten. Samtalen forløb ganske fredeligt, og da Susanne Sleiman Gudiksen senere gik derfra, var det med fornemmelsen af, at de to parter havde fået en gensidig forståelse for hinanden. Samtidig blev en potentiel naboklagesag undgået.

Det er eksempler som dette, der er årsag til, at Ribe Boligforening siden 1. januar 2017 har haft Susanne ansat som boligsocial vicevært. Det giver ifølge boligforeningens formand, Jens Hunderup, god mening både socialt og økonomisk for Ribe Boligforening.


»Vi har gennem en årrække kunne se en udvikling i boligforeningen, hvor der er kommet flere udsatte beboere, og vi har tilmed haft en del udsættelsessager. Det er både dyrt for boligforeningen, og en udvikling vi gerne vil handle på i opløbet. Derfor giver det god økonomisk mening at ansætte en boligsocial vicevært. Samtidig oplever vi, at mange beboere holder sig for sig selv og tager sig ikke så godt af naboerne, som før i tiden. Derfor har vi også kunne se et voksende behov for én som Susanne, der kan skabe socialt nærvær og være en vigtig sparringspartner for de beboere, der har behov for hjælp. Vi har også allerede kunne se de positive effekter, og jeg har svært ved at forstå, hvordan vi overhovedet kunne klare os uden hende«, udtaler Jens Hunderup.

Bindeled til kommunen og andre parter

Egentlig er Susanne Sleiman Gudiksens jobbeskrivelse meget åben, og hun har også svært ved at beskrive, hvordan en typisk arbejdsdag forløber, og hvilke typer opgaver hun løser flest af. Der er ingen dage, der er ens, og de sager hun kaster sig over er meget forskellige fra beboer til beboer.

»Den ene dag handler det om at hjælpe en beboer med at få søgt kommunal støtte, så huslejen kan blive betalt. Den anden dag handler det om at hjælpe en psykisk svag beboer, der er blevet anvist til en bolig, men i virkeligheden ikke er i stand til at klare sig selv uden hjælp. Min opgave er at hjælpe der, hvor der er behov for det, men uden at gå ind over det kommunale system« fortæller hun.

Susannes styrke er ifølge hende selv, at hun kan agere i et felt mellem boligselskabet og det kommunale system. Det giver hende mulighed for at hjælpe med sager og opgaver, som ligger lige i grænsefeltet mellem de to parter. Samtidig har hun mulighed for at handle fleksibelt og hurtigt uden at skulle igennem en længere sagsbehandling. Susanne har et stort netværk, som hun gør brug af, og det giver hende mulighed for at skabe kontakt til relevante parter som eksempelvis SSP, diverse offentlige institutioner eller den specifikke kontaktperson hos kommunen uden at skulle involvere diverse mellemled.

»Jeg har ofte hjulpet beboere med at finde den rette indgang hos kommunen, fordi beboeren simpelthen ikke ved, hvad de skal gøre, eller hvor de skal henvende sig. Andre gange er det små simple spørgsmål, jeg skal hjælpe med. Der er ingen grænser for, hvad jeg har oplevet af henvendelser, men det tager jeg som et tegn på, at der bliver sat pris på min tilstedeværelse«, slutter Susanne.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket