Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store

mandag, den 11. september 2017
Af Niklas Ingerslev

Hvis en nabokonflikt kan løses, inden der sendes klager afsted og en lang sagsbehandling sættes i gang, og hvis en udsættelsessag kan undgås ved at hjælpe beboeren med at søge de rette huslejetilskud i tide, hvorfor så ikke benytte sig af denne mulighed? Det har de valgt at tage bestik af i Ribe Boligforening med ansættelsen af en boligsocial vicevært. Effekterne har været særdeles positive.

For nylig havde Ribe Boligforenings boligsociale vicevært, Susanne Sleiman Gudiksen, arrangeret et møde med en ung pige og hendes overbo. Et møde, der for den unge pige var kulminationen på en længere periode med store frustrationer og søvnproblemer, som ifølge hende var forsaget af larm fra overboen. Nu sad de to parter over for hinanden, og pigen fik sat ord på sine frustrationer, mens overboen fik lov at forklare, hvorfor det er svært at undgå, at et lille barn græder om natten. Samtalen forløb ganske fredeligt, og da Susanne Sleiman Gudiksen senere gik derfra, var det med fornemmelsen af, at de to parter havde fået en gensidig forståelse for hinanden. Samtidig blev en potentiel naboklagesag undgået.

Det er eksempler som dette, der er årsag til, at Ribe Boligforening siden 1. januar 2017 har haft Susanne ansat som boligsocial vicevært. Det giver ifølge boligforeningens formand, Jens Hunderup, god mening både socialt og økonomisk for Ribe Boligforening.


»Vi har gennem en årrække kunne se en udvikling i boligforeningen, hvor der er kommet flere udsatte beboere, og vi har tilmed haft en del udsættelsessager. Det er både dyrt for boligforeningen, og en udvikling vi gerne vil handle på i opløbet. Derfor giver det god økonomisk mening at ansætte en boligsocial vicevært. Samtidig oplever vi, at mange beboere holder sig for sig selv og tager sig ikke så godt af naboerne, som før i tiden. Derfor har vi også kunne se et voksende behov for én som Susanne, der kan skabe socialt nærvær og være en vigtig sparringspartner for de beboere, der har behov for hjælp. Vi har også allerede kunne se de positive effekter, og jeg har svært ved at forstå, hvordan vi overhovedet kunne klare os uden hende«, udtaler Jens Hunderup.

Bindeled til kommunen og andre parter

Egentlig er Susanne Sleiman Gudiksens jobbeskrivelse meget åben, og hun har også svært ved at beskrive, hvordan en typisk arbejdsdag forløber, og hvilke typer opgaver hun løser flest af. Der er ingen dage, der er ens, og de sager hun kaster sig over er meget forskellige fra beboer til beboer.

»Den ene dag handler det om at hjælpe en beboer med at få søgt kommunal støtte, så huslejen kan blive betalt. Den anden dag handler det om at hjælpe en psykisk svag beboer, der er blevet anvist til en bolig, men i virkeligheden ikke er i stand til at klare sig selv uden hjælp. Min opgave er at hjælpe der, hvor der er behov for det, men uden at gå ind over det kommunale system« fortæller hun.

Susannes styrke er ifølge hende selv, at hun kan agere i et felt mellem boligselskabet og det kommunale system. Det giver hende mulighed for at hjælpe med sager og opgaver, som ligger lige i grænsefeltet mellem de to parter. Samtidig har hun mulighed for at handle fleksibelt og hurtigt uden at skulle igennem en længere sagsbehandling. Susanne har et stort netværk, som hun gør brug af, og det giver hende mulighed for at skabe kontakt til relevante parter som eksempelvis SSP, diverse offentlige institutioner eller den specifikke kontaktperson hos kommunen uden at skulle involvere diverse mellemled.

»Jeg har ofte hjulpet beboere med at finde den rette indgang hos kommunen, fordi beboeren simpelthen ikke ved, hvad de skal gøre, eller hvor de skal henvende sig. Andre gange er det små simple spørgsmål, jeg skal hjælpe med. Der er ingen grænser for, hvad jeg har oplevet af henvendelser, men det tager jeg som et tegn på, at der bliver sat pris på min tilstedeværelse«, slutter Susanne.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.