Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store

mandag, den 11. september 2017
Af Niklas Ingerslev

Hvis en nabokonflikt kan løses, inden der sendes klager afsted og en lang sagsbehandling sættes i gang, og hvis en udsættelsessag kan undgås ved at hjælpe beboeren med at søge de rette huslejetilskud i tide, hvorfor så ikke benytte sig af denne mulighed? Det har de valgt at tage bestik af i Ribe Boligforening med ansættelsen af en boligsocial vicevært. Effekterne har været særdeles positive.

For nylig havde Ribe Boligforenings boligsociale vicevært, Susanne Sleiman Gudiksen, arrangeret et møde med en ung pige og hendes overbo. Et møde, der for den unge pige var kulminationen på en længere periode med store frustrationer og søvnproblemer, som ifølge hende var forsaget af larm fra overboen. Nu sad de to parter over for hinanden, og pigen fik sat ord på sine frustrationer, mens overboen fik lov at forklare, hvorfor det er svært at undgå, at et lille barn græder om natten. Samtalen forløb ganske fredeligt, og da Susanne Sleiman Gudiksen senere gik derfra, var det med fornemmelsen af, at de to parter havde fået en gensidig forståelse for hinanden. Samtidig blev en potentiel naboklagesag undgået.

Det er eksempler som dette, der er årsag til, at Ribe Boligforening siden 1. januar 2017 har haft Susanne ansat som boligsocial vicevært. Det giver ifølge boligforeningens formand, Jens Hunderup, god mening både socialt og økonomisk for Ribe Boligforening.


»Vi har gennem en årrække kunne se en udvikling i boligforeningen, hvor der er kommet flere udsatte beboere, og vi har tilmed haft en del udsættelsessager. Det er både dyrt for boligforeningen, og en udvikling vi gerne vil handle på i opløbet. Derfor giver det god økonomisk mening at ansætte en boligsocial vicevært. Samtidig oplever vi, at mange beboere holder sig for sig selv og tager sig ikke så godt af naboerne, som før i tiden. Derfor har vi også kunne se et voksende behov for én som Susanne, der kan skabe socialt nærvær og være en vigtig sparringspartner for de beboere, der har behov for hjælp. Vi har også allerede kunne se de positive effekter, og jeg har svært ved at forstå, hvordan vi overhovedet kunne klare os uden hende«, udtaler Jens Hunderup.

Bindeled til kommunen og andre parter

Egentlig er Susanne Sleiman Gudiksens jobbeskrivelse meget åben, og hun har også svært ved at beskrive, hvordan en typisk arbejdsdag forløber, og hvilke typer opgaver hun løser flest af. Der er ingen dage, der er ens, og de sager hun kaster sig over er meget forskellige fra beboer til beboer.

»Den ene dag handler det om at hjælpe en beboer med at få søgt kommunal støtte, så huslejen kan blive betalt. Den anden dag handler det om at hjælpe en psykisk svag beboer, der er blevet anvist til en bolig, men i virkeligheden ikke er i stand til at klare sig selv uden hjælp. Min opgave er at hjælpe der, hvor der er behov for det, men uden at gå ind over det kommunale system« fortæller hun.

Susannes styrke er ifølge hende selv, at hun kan agere i et felt mellem boligselskabet og det kommunale system. Det giver hende mulighed for at hjælpe med sager og opgaver, som ligger lige i grænsefeltet mellem de to parter. Samtidig har hun mulighed for at handle fleksibelt og hurtigt uden at skulle igennem en længere sagsbehandling. Susanne har et stort netværk, som hun gør brug af, og det giver hende mulighed for at skabe kontakt til relevante parter som eksempelvis SSP, diverse offentlige institutioner eller den specifikke kontaktperson hos kommunen uden at skulle involvere diverse mellemled.

»Jeg har ofte hjulpet beboere med at finde den rette indgang hos kommunen, fordi beboeren simpelthen ikke ved, hvad de skal gøre, eller hvor de skal henvende sig. Andre gange er det små simple spørgsmål, jeg skal hjælpe med. Der er ingen grænser for, hvad jeg har oplevet af henvendelser, men det tager jeg som et tegn på, at der bliver sat pris på min tilstedeværelse«, slutter Susanne.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket