Beboerne ønsker mest af alt lavere husleje og en optimering af driften

tirsdag, den 9. februar 2016
Af Eva Rastén

– Når budgettet kommer inden vores beboermøde, kigger jeg det igennem, og jeg må ærligt indrømme, at jeg altid bliver irriteret, når der er huslejestigninger, siger Brian Poulsen, der er far til 3 og bor i Søllerød Almene Boligselskab. Som så mange andre beboere er han helt bevidst om, at en stor del af udgifterne ikke er noget, man har direkte indflydelse på – men alligevel…

Brian er blot én blandt 3.461 beboere, der i august måned 2015 fik mulighed for at give sin mening til kende omkring driften af hans boligafdeling med spørgsmål som: ”Hvilken betydning har det for dig som beboer, hvordan vedligeholdelsen af din bolig og udeområderne varetages”. Lige præcis driften af de almene boliger får i denne tid meget politisk opmærksomhed. Der bliver nemlig øjnet besparelser på den samlede driftspost for almene boliger i hele Danmark på 1,8 mia. kr. om året. Og driften af din boligafdeling kan også have indflydelse på huslejens størrelse.

Som Boligkontoret Danmarks forvaltningsdirektør Lars Lehmann siger: – Vores repræsentantskab* i Boligkontoret Danmark har været fremsynede, da de i juni 2015 vedtog, at der i Boligkontoret skal iværksættes initiativer, der kan medvirke til en optimering af visse driftskonti på 20 % frem mod år 2020. Det har resulteret i at Boligkontoret i 2016, i samarbejde med samtlige 60 boligorganisationer og mere end 700 boligafdelinger, har iværksat et kæmpe projekt, der skal sikre den bedste service til den billigst mulige pris. Her vil fx brugen af leverandører og håndværkere blive analyseret og gennemgået med en tættekam.

Trygheden hviler ikke kun på ét par skuldre

I øvrigt viste undersøgelsen blandt beboerne at:
• 81 % ønsker lavere husleje
• 76 % ønsker at en besparelse opnået gennem en optimering af driften bredes ud til fælles, sociale funktioner
• Man er åben over for at driften sker på tværs i samarbejde med boligorganisationens øvrige afdelinger, især hvis den gennemføres med respekt for relationer

– Trygheden ved at man kan lave aftaler på præcise klokkeslæt, når ejendomsfunktionæren fx skal ind i boligen, er det vigtigste for mig i relationen til ejendomsfunktionæren, udtaler én af de adspurgte beboere. Den holdning har opbakning fra 50 %. Det er således kun de færreste, der placerer ansvaret for trygheden i afdelingen på skuldrene af én udvalgt ejendomsfunktionær. Trygheden handler generelt mere om høj kvalitet, faglighed og stabilitet i den service driften leverer.

* Hvordan hænger det hele sammen?
Kunne du godt tænke dig en forklaring på hvad et repræsentantskab er? Her kan du se lidt om hvordan det er at bo alment. Få overblikket over sammenhængen mellem dig, afdelingskontoret, ejendomsfunktionæren, beboermødet, afdelingsbestyrelsen, organisationsbestyrelsen og repræsentantskabet.       

 

Se også folderen om Bedre og Billigere drift | Et samarbejde mellem bestyrelser og Boligkontoret Danmark

 

 

Fakta om beboerundersøgelsen:

62 % af respondenterne er kvinder. Aldersfordelingen er ligeligt fordelt i alderen fra 18 til 70 år, med en mindre overvægt af respondenter i alderen 41-70 år. 40 % af respondenterne er næsten altid hjemme i dagtimerne og 58 % er enlige. 14 % af respondenterne er medlem af en afdelingsbestyrelse og 5 % er medlem af en organisationsbestyrelse.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket