Beboerne ønsker mest af alt lavere husleje og en optimering af driften

tirsdag, den 9. februar 2016
Af Eva Rastén

– Når budgettet kommer inden vores beboermøde, kigger jeg det igennem, og jeg må ærligt indrømme, at jeg altid bliver irriteret, når der er huslejestigninger, siger Brian Poulsen, der er far til 3 og bor i Søllerød Almene Boligselskab. Som så mange andre beboere er han helt bevidst om, at en stor del af udgifterne ikke er noget, man har direkte indflydelse på – men alligevel…

Brian er blot én blandt 3.461 beboere, der i august måned 2015 fik mulighed for at give sin mening til kende omkring driften af hans boligafdeling med spørgsmål som: ”Hvilken betydning har det for dig som beboer, hvordan vedligeholdelsen af din bolig og udeområderne varetages”. Lige præcis driften af de almene boliger får i denne tid meget politisk opmærksomhed. Der bliver nemlig øjnet besparelser på den samlede driftspost for almene boliger i hele Danmark på 1,8 mia. kr. om året. Og driften af din boligafdeling kan også have indflydelse på huslejens størrelse.

Som Boligkontoret Danmarks forvaltningsdirektør Lars Lehmann siger: – Vores repræsentantskab* i Boligkontoret Danmark har været fremsynede, da de i juni 2015 vedtog, at der i Boligkontoret skal iværksættes initiativer, der kan medvirke til en optimering af visse driftskonti på 20 % frem mod år 2020. Det har resulteret i at Boligkontoret i 2016, i samarbejde med samtlige 60 boligorganisationer og mere end 700 boligafdelinger, har iværksat et kæmpe projekt, der skal sikre den bedste service til den billigst mulige pris. Her vil fx brugen af leverandører og håndværkere blive analyseret og gennemgået med en tættekam.

Trygheden hviler ikke kun på ét par skuldre

I øvrigt viste undersøgelsen blandt beboerne at:
• 81 % ønsker lavere husleje
• 76 % ønsker at en besparelse opnået gennem en optimering af driften bredes ud til fælles, sociale funktioner
• Man er åben over for at driften sker på tværs i samarbejde med boligorganisationens øvrige afdelinger, især hvis den gennemføres med respekt for relationer

– Trygheden ved at man kan lave aftaler på præcise klokkeslæt, når ejendomsfunktionæren fx skal ind i boligen, er det vigtigste for mig i relationen til ejendomsfunktionæren, udtaler én af de adspurgte beboere. Den holdning har opbakning fra 50 %. Det er således kun de færreste, der placerer ansvaret for trygheden i afdelingen på skuldrene af én udvalgt ejendomsfunktionær. Trygheden handler generelt mere om høj kvalitet, faglighed og stabilitet i den service driften leverer.

* Hvordan hænger det hele sammen?
Kunne du godt tænke dig en forklaring på hvad et repræsentantskab er? Her kan du se lidt om hvordan det er at bo alment. Få overblikket over sammenhængen mellem dig, afdelingskontoret, ejendomsfunktionæren, beboermødet, afdelingsbestyrelsen, organisationsbestyrelsen og repræsentantskabet.       

 

Se også folderen om Bedre og Billigere drift | Et samarbejde mellem bestyrelser og Boligkontoret Danmark

 

 

Fakta om beboerundersøgelsen:

62 % af respondenterne er kvinder. Aldersfordelingen er ligeligt fordelt i alderen fra 18 til 70 år, med en mindre overvægt af respondenter i alderen 41-70 år. 40 % af respondenterne er næsten altid hjemme i dagtimerne og 58 % er enlige. 14 % af respondenterne er medlem af en afdelingsbestyrelse og 5 % er medlem af en organisationsbestyrelse.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket