Beboerne ønsker mest af alt lavere husleje og en optimering af driften

tirsdag, den 9. februar 2016
Af Eva Rastén

– Når budgettet kommer inden vores beboermøde, kigger jeg det igennem, og jeg må ærligt indrømme, at jeg altid bliver irriteret, når der er huslejestigninger, siger Brian Poulsen, der er far til 3 og bor i Søllerød Almene Boligselskab. Som så mange andre beboere er han helt bevidst om, at en stor del af udgifterne ikke er noget, man har direkte indflydelse på – men alligevel…

Brian er blot én blandt 3.461 beboere, der i august måned 2015 fik mulighed for at give sin mening til kende omkring driften af hans boligafdeling med spørgsmål som: ”Hvilken betydning har det for dig som beboer, hvordan vedligeholdelsen af din bolig og udeområderne varetages”. Lige præcis driften af de almene boliger får i denne tid meget politisk opmærksomhed. Der bliver nemlig øjnet besparelser på den samlede driftspost for almene boliger i hele Danmark på 1,8 mia. kr. om året. Og driften af din boligafdeling kan også have indflydelse på huslejens størrelse.

Som Boligkontoret Danmarks forvaltningsdirektør Lars Lehmann siger: – Vores repræsentantskab* i Boligkontoret Danmark har været fremsynede, da de i juni 2015 vedtog, at der i Boligkontoret skal iværksættes initiativer, der kan medvirke til en optimering af visse driftskonti på 20 % frem mod år 2020. Det har resulteret i at Boligkontoret i 2016, i samarbejde med samtlige 60 boligorganisationer og mere end 700 boligafdelinger, har iværksat et kæmpe projekt, der skal sikre den bedste service til den billigst mulige pris. Her vil fx brugen af leverandører og håndværkere blive analyseret og gennemgået med en tættekam.

Trygheden hviler ikke kun på ét par skuldre

I øvrigt viste undersøgelsen blandt beboerne at:
• 81 % ønsker lavere husleje
• 76 % ønsker at en besparelse opnået gennem en optimering af driften bredes ud til fælles, sociale funktioner
• Man er åben over for at driften sker på tværs i samarbejde med boligorganisationens øvrige afdelinger, især hvis den gennemføres med respekt for relationer

– Trygheden ved at man kan lave aftaler på præcise klokkeslæt, når ejendomsfunktionæren fx skal ind i boligen, er det vigtigste for mig i relationen til ejendomsfunktionæren, udtaler én af de adspurgte beboere. Den holdning har opbakning fra 50 %. Det er således kun de færreste, der placerer ansvaret for trygheden i afdelingen på skuldrene af én udvalgt ejendomsfunktionær. Trygheden handler generelt mere om høj kvalitet, faglighed og stabilitet i den service driften leverer.

* Hvordan hænger det hele sammen?
Kunne du godt tænke dig en forklaring på hvad et repræsentantskab er? Her kan du se lidt om hvordan det er at bo alment. Få overblikket over sammenhængen mellem dig, afdelingskontoret, ejendomsfunktionæren, beboermødet, afdelingsbestyrelsen, organisationsbestyrelsen og repræsentantskabet.       

 

Se også folderen om Bedre og Billigere drift | Et samarbejde mellem bestyrelser og Boligkontoret Danmark

 

 

Fakta om beboerundersøgelsen:

62 % af respondenterne er kvinder. Aldersfordelingen er ligeligt fordelt i alderen fra 18 til 70 år, med en mindre overvægt af respondenter i alderen 41-70 år. 40 % af respondenterne er næsten altid hjemme i dagtimerne og 58 % er enlige. 14 % af respondenterne er medlem af en afdelingsbestyrelse og 5 % er medlem af en organisationsbestyrelse.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket