Beboerne ønsker mest af alt lavere husleje og en optimering af driften

tirsdag, den 9. februar 2016
Af Eva Rastén

– Når budgettet kommer inden vores beboermøde, kigger jeg det igennem, og jeg må ærligt indrømme, at jeg altid bliver irriteret, når der er huslejestigninger, siger Brian Poulsen, der er far til 3 og bor i Søllerød Almene Boligselskab. Som så mange andre beboere er han helt bevidst om, at en stor del af udgifterne ikke er noget, man har direkte indflydelse på – men alligevel…

Brian er blot én blandt 3.461 beboere, der i august måned 2015 fik mulighed for at give sin mening til kende omkring driften af hans boligafdeling med spørgsmål som: ”Hvilken betydning har det for dig som beboer, hvordan vedligeholdelsen af din bolig og udeområderne varetages”. Lige præcis driften af de almene boliger får i denne tid meget politisk opmærksomhed. Der bliver nemlig øjnet besparelser på den samlede driftspost for almene boliger i hele Danmark på 1,8 mia. kr. om året. Og driften af din boligafdeling kan også have indflydelse på huslejens størrelse.

Som Boligkontoret Danmarks forvaltningsdirektør Lars Lehmann siger: – Vores repræsentantskab* i Boligkontoret Danmark har været fremsynede, da de i juni 2015 vedtog, at der i Boligkontoret skal iværksættes initiativer, der kan medvirke til en optimering af visse driftskonti på 20 % frem mod år 2020. Det har resulteret i at Boligkontoret i 2016, i samarbejde med samtlige 60 boligorganisationer og mere end 700 boligafdelinger, har iværksat et kæmpe projekt, der skal sikre den bedste service til den billigst mulige pris. Her vil fx brugen af leverandører og håndværkere blive analyseret og gennemgået med en tættekam.

Trygheden hviler ikke kun på ét par skuldre

I øvrigt viste undersøgelsen blandt beboerne at:
• 81 % ønsker lavere husleje
• 76 % ønsker at en besparelse opnået gennem en optimering af driften bredes ud til fælles, sociale funktioner
• Man er åben over for at driften sker på tværs i samarbejde med boligorganisationens øvrige afdelinger, især hvis den gennemføres med respekt for relationer

– Trygheden ved at man kan lave aftaler på præcise klokkeslæt, når ejendomsfunktionæren fx skal ind i boligen, er det vigtigste for mig i relationen til ejendomsfunktionæren, udtaler én af de adspurgte beboere. Den holdning har opbakning fra 50 %. Det er således kun de færreste, der placerer ansvaret for trygheden i afdelingen på skuldrene af én udvalgt ejendomsfunktionær. Trygheden handler generelt mere om høj kvalitet, faglighed og stabilitet i den service driften leverer.

* Hvordan hænger det hele sammen?
Kunne du godt tænke dig en forklaring på hvad et repræsentantskab er? Her kan du se lidt om hvordan det er at bo alment. Få overblikket over sammenhængen mellem dig, afdelingskontoret, ejendomsfunktionæren, beboermødet, afdelingsbestyrelsen, organisationsbestyrelsen og repræsentantskabet.       

 

Se også folderen om Bedre og Billigere drift | Et samarbejde mellem bestyrelser og Boligkontoret Danmark

 

 

Fakta om beboerundersøgelsen:

62 % af respondenterne er kvinder. Aldersfordelingen er ligeligt fordelt i alderen fra 18 til 70 år, med en mindre overvægt af respondenter i alderen 41-70 år. 40 % af respondenterne er næsten altid hjemme i dagtimerne og 58 % er enlige. 14 % af respondenterne er medlem af en afdelingsbestyrelse og 5 % er medlem af en organisationsbestyrelse.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket