Bedre og billigere drift

mandag, den 23. maj 2016
Eva Rastén

Det er i almen interesse, at huslejen holdes i ro – særligt i lejernes. Men også regeringen ønsker besparelser i driften af de almene boliger. Det gør de, fordi boligstøtten udregnes på baggrund af huslejens størrelse - og jo lavere husleje - desto mindre støtte skal der udbetales fra stat og kommune.

– Udgifterne til driften af vores boligafdelinger har vi direkte indflydelse på, og dermed har vi indflydelse på størrelsen af vores husleje. Sådan siger Ida Ravnholdt Poulsen fra Boligkontoret Danmark, der er en del af Boligkontoret Danmarks arbejdsgruppe Task Force, der er resultatet af projekt Effektiv Drift. – Siden 1. januar har vi analyseret driften i 7 boligorganisationer på Fyn og i øjeblikket kigger vi på driften i Nordsjælland. Vi analyserer brugen af leverandører, kigger på mulige tiltag indenfor energi og miljø og så analyseres organiseringen af medarbejdere og maskiner. Målet er at gøre driften bedre og billigere.

20.000 fakturaer nærstuderet
– På Fyn har vi nærstuderet godt 20.000 fakturaer fra en række håndværkere, for at få et overblik over mængden af leverandører, gebyrer og timepriser, fortæller Mads Carstensen fra Boligkontorets Økonomi- og regnskabsafdeling. – Det giver os mulighed for at kontrollere, at vi får ydelserne til den rette pris, hvorefter vi kan få en snak med leverandørerne. Derudover giver det indkøbsafdelingen mulighed for at lave udbud og indgå rammeaftaler.

– Analysen resulterer i et handlingsnotat til organisationsbestyrelserne, fortæller Ida Ravnholdt Poulsen. – Notatet indeholder for eksempel en konkret beregning af besparelsespotentialet ved gennemførelse af udbud på flytteboliger og trappevask. Derudover er der anbefalinger og potentialeberegninger i forhold til brugen af leverandører, energi- og miljømæssige tiltag og til organiseringen af driftspersonalet og brugen af maskiner. Handlingsnotatet er et tilbud til organisationsbestyrelserne, som de kan bruge som beslutningsgrundlag i det strategiske arbejde med driften af boligafdelingerne.

Boligforeningen Lillebælt har været en tur 360 grader rundt om driften
– Vi har længe været i gang med driftsoptimeringer, fortæller Alex Gren, der er formand for Boligforeningen Lillebælt. – Vi har i sær snakket med Mads Carstensen på baggrund af vores handlingsnotat, der viste, at vi brugte for mange håndværkere. Vi er derfor ved at samle vores indkøb, og har forhandlet timepriser med vores hovedleverandører.
Ejendomsfunktionærerne har vi opdelt i et blåt og grønt hold, som tager sig af henholdsvis den indvendige og udvendige vedligeholdelse. Vi har kigget på kompetencerne hos vores medarbejdere for at være bedst muligt dækket ind, så vi i dag har en elev, som er uddannet murer, en altmuligmand og en gartner. Hver boligafdeling har fået en årsplejeplan for de grønne områder, og vi har ansat en driftsassistent i selskabet til at håndtere renoveringssager for at spare på eksterne rådgivere. Derudover har vi halveret vores medarbejderlokaler, så vi har færre, men større. Men det er ikke slut med det. – Vi har også indført elektronisk syn, og vi afventer de sidste opmålinger, hvorefter vi sætter istandsættelse af flytteboliger i udbud. Endelig har Jesper Telcs fra Energi- og miljøafdelingen hjulpet til med, at vi har fået tilskud til vandafledningsprojekter i to af vores afdelinger.

Som administrerende direktør Michael Demsitz siger: - Det er organisationsbestyrelsen, der træffer beslutning om, hvilke tiltag man ønsker at iværksætte. Vores lokale forretningsførere, driftschefer, Task Forcen samt nødvendige stabsfunktioner hjælper organisationsbestyrelserne med at støtte op om de beslutninger, der træffes og lave en plan for eksekvering, implementering og opfølgning.

Handlingsnotatet viser besparelsespotentiale inden for leverandører, udbud/indkøb, organisering af driftspersonale samt energi- og miljømæssige tiltag. Besparelsespotentialet for Boligforeningen Lillebælt er på knap 2,5 mio. kr.
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket