Bedre og billigere drift

mandag, den 23. maj 2016
Eva Rastén

Det er i almen interesse, at huslejen holdes i ro – særligt i lejernes. Men også regeringen ønsker besparelser i driften af de almene boliger. Det gør de, fordi boligstøtten udregnes på baggrund af huslejens størrelse - og jo lavere husleje - desto mindre støtte skal der udbetales fra stat og kommune.

– Udgifterne til driften af vores boligafdelinger har vi direkte indflydelse på, og dermed har vi indflydelse på størrelsen af vores husleje. Sådan siger Ida Ravnholdt Poulsen fra Boligkontoret Danmark, der er en del af Boligkontoret Danmarks arbejdsgruppe Task Force, der er resultatet af projekt Effektiv Drift. – Siden 1. januar har vi analyseret driften i 7 boligorganisationer på Fyn og i øjeblikket kigger vi på driften i Nordsjælland. Vi analyserer brugen af leverandører, kigger på mulige tiltag indenfor energi og miljø og så analyseres organiseringen af medarbejdere og maskiner. Målet er at gøre driften bedre og billigere.

20.000 fakturaer nærstuderet
– På Fyn har vi nærstuderet godt 20.000 fakturaer fra en række håndværkere, for at få et overblik over mængden af leverandører, gebyrer og timepriser, fortæller Mads Carstensen fra Boligkontorets Økonomi- og regnskabsafdeling. – Det giver os mulighed for at kontrollere, at vi får ydelserne til den rette pris, hvorefter vi kan få en snak med leverandørerne. Derudover giver det indkøbsafdelingen mulighed for at lave udbud og indgå rammeaftaler.

– Analysen resulterer i et handlingsnotat til organisationsbestyrelserne, fortæller Ida Ravnholdt Poulsen. – Notatet indeholder for eksempel en konkret beregning af besparelsespotentialet ved gennemførelse af udbud på flytteboliger og trappevask. Derudover er der anbefalinger og potentialeberegninger i forhold til brugen af leverandører, energi- og miljømæssige tiltag og til organiseringen af driftspersonalet og brugen af maskiner. Handlingsnotatet er et tilbud til organisationsbestyrelserne, som de kan bruge som beslutningsgrundlag i det strategiske arbejde med driften af boligafdelingerne.

Boligforeningen Lillebælt har været en tur 360 grader rundt om driften
– Vi har længe været i gang med driftsoptimeringer, fortæller Alex Gren, der er formand for Boligforeningen Lillebælt. – Vi har i sær snakket med Mads Carstensen på baggrund af vores handlingsnotat, der viste, at vi brugte for mange håndværkere. Vi er derfor ved at samle vores indkøb, og har forhandlet timepriser med vores hovedleverandører.
Ejendomsfunktionærerne har vi opdelt i et blåt og grønt hold, som tager sig af henholdsvis den indvendige og udvendige vedligeholdelse. Vi har kigget på kompetencerne hos vores medarbejdere for at være bedst muligt dækket ind, så vi i dag har en elev, som er uddannet murer, en altmuligmand og en gartner. Hver boligafdeling har fået en årsplejeplan for de grønne områder, og vi har ansat en driftsassistent i selskabet til at håndtere renoveringssager for at spare på eksterne rådgivere. Derudover har vi halveret vores medarbejderlokaler, så vi har færre, men større. Men det er ikke slut med det. – Vi har også indført elektronisk syn, og vi afventer de sidste opmålinger, hvorefter vi sætter istandsættelse af flytteboliger i udbud. Endelig har Jesper Telcs fra Energi- og miljøafdelingen hjulpet til med, at vi har fået tilskud til vandafledningsprojekter i to af vores afdelinger.

Som administrerende direktør Michael Demsitz siger: - Det er organisationsbestyrelsen, der træffer beslutning om, hvilke tiltag man ønsker at iværksætte. Vores lokale forretningsførere, driftschefer, Task Forcen samt nødvendige stabsfunktioner hjælper organisationsbestyrelserne med at støtte op om de beslutninger, der træffes og lave en plan for eksekvering, implementering og opfølgning.

Handlingsnotatet viser besparelsespotentiale inden for leverandører, udbud/indkøb, organisering af driftspersonale samt energi- og miljømæssige tiltag. Besparelsespotentialet for Boligforeningen Lillebælt er på knap 2,5 mio. kr.
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket