Bedre og billigere drift

mandag, den 23. maj 2016
Eva Rastén

Det er i almen interesse, at huslejen holdes i ro – særligt i lejernes. Men også regeringen ønsker besparelser i driften af de almene boliger. Det gør de, fordi boligstøtten udregnes på baggrund af huslejens størrelse - og jo lavere husleje - desto mindre støtte skal der udbetales fra stat og kommune.

– Udgifterne til driften af vores boligafdelinger har vi direkte indflydelse på, og dermed har vi indflydelse på størrelsen af vores husleje. Sådan siger Ida Ravnholdt Poulsen fra Boligkontoret Danmark, der er en del af Boligkontoret Danmarks arbejdsgruppe Task Force, der er resultatet af projekt Effektiv Drift. – Siden 1. januar har vi analyseret driften i 7 boligorganisationer på Fyn og i øjeblikket kigger vi på driften i Nordsjælland. Vi analyserer brugen af leverandører, kigger på mulige tiltag indenfor energi og miljø og så analyseres organiseringen af medarbejdere og maskiner. Målet er at gøre driften bedre og billigere.

20.000 fakturaer nærstuderet
– På Fyn har vi nærstuderet godt 20.000 fakturaer fra en række håndværkere, for at få et overblik over mængden af leverandører, gebyrer og timepriser, fortæller Mads Carstensen fra Boligkontorets Økonomi- og regnskabsafdeling. – Det giver os mulighed for at kontrollere, at vi får ydelserne til den rette pris, hvorefter vi kan få en snak med leverandørerne. Derudover giver det indkøbsafdelingen mulighed for at lave udbud og indgå rammeaftaler.

– Analysen resulterer i et handlingsnotat til organisationsbestyrelserne, fortæller Ida Ravnholdt Poulsen. – Notatet indeholder for eksempel en konkret beregning af besparelsespotentialet ved gennemførelse af udbud på flytteboliger og trappevask. Derudover er der anbefalinger og potentialeberegninger i forhold til brugen af leverandører, energi- og miljømæssige tiltag og til organiseringen af driftspersonalet og brugen af maskiner. Handlingsnotatet er et tilbud til organisationsbestyrelserne, som de kan bruge som beslutningsgrundlag i det strategiske arbejde med driften af boligafdelingerne.

Boligforeningen Lillebælt har været en tur 360 grader rundt om driften
– Vi har længe været i gang med driftsoptimeringer, fortæller Alex Gren, der er formand for Boligforeningen Lillebælt. – Vi har i sær snakket med Mads Carstensen på baggrund af vores handlingsnotat, der viste, at vi brugte for mange håndværkere. Vi er derfor ved at samle vores indkøb, og har forhandlet timepriser med vores hovedleverandører.
Ejendomsfunktionærerne har vi opdelt i et blåt og grønt hold, som tager sig af henholdsvis den indvendige og udvendige vedligeholdelse. Vi har kigget på kompetencerne hos vores medarbejdere for at være bedst muligt dækket ind, så vi i dag har en elev, som er uddannet murer, en altmuligmand og en gartner. Hver boligafdeling har fået en årsplejeplan for de grønne områder, og vi har ansat en driftsassistent i selskabet til at håndtere renoveringssager for at spare på eksterne rådgivere. Derudover har vi halveret vores medarbejderlokaler, så vi har færre, men større. Men det er ikke slut med det. – Vi har også indført elektronisk syn, og vi afventer de sidste opmålinger, hvorefter vi sætter istandsættelse af flytteboliger i udbud. Endelig har Jesper Telcs fra Energi- og miljøafdelingen hjulpet til med, at vi har fået tilskud til vandafledningsprojekter i to af vores afdelinger.

Som administrerende direktør Michael Demsitz siger: - Det er organisationsbestyrelsen, der træffer beslutning om, hvilke tiltag man ønsker at iværksætte. Vores lokale forretningsførere, driftschefer, Task Forcen samt nødvendige stabsfunktioner hjælper organisationsbestyrelserne med at støtte op om de beslutninger, der træffes og lave en plan for eksekvering, implementering og opfølgning.

Handlingsnotatet viser besparelsespotentiale inden for leverandører, udbud/indkøb, organisering af driftspersonale samt energi- og miljømæssige tiltag. Besparelsespotentialet for Boligforeningen Lillebælt er på knap 2,5 mio. kr.
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket