Behov for rådgivning i bekymringssager

onsdag, den 24. februar 2016
Niklas Ingerslev

Som led i Boligkontorets nye boligsociale strategi, tilbydes der rådgivning til beboere med bekymring for en nabos adfærd eller velbefindende. Rådgivningen er en vigtig service i de almene boligområder – det bevidner en trist historie fra Klovborg i Midtjylland. Her blev en mand fornylig fundet død i sit hjem på et tip fra en nabo.

Lars Kruses nabo havde gennem en længere periode haft en besynderlig adfærd. Han havde et fast mønster, hvor han råbte ud ad vinduet kl. 4 om morgenen og brugte altid naboens skraldespand i stedet for sin egen. Da dette mønster pludselig blev brudt og Lars Kruse hverken havde hørt eller set noget til naboen i flere dage, begyndte alarmklokkerne at ringe - han tog derfor kontakt til Boligkontoret.

- Jeg ringede og gav udtryk for min bekymring. Derefter blev jeg kontaktet af landbetjenten, som skulle høre, om jeg stadig ikke havde set noget til ham. Da dette ikke var tilfældet, kom politiet et par dage efter og fandt ham død inde i boligen, fortæller han.

En situation man ikke ønsker at stå med alene
Lars Kruses historie er et klassisk eksempel på en bekymringssag, hvor han ikke ønskede at stå alene med situationen. Derfor var han glad for, at kunne komme af med sin bekymring til Boligkontoret.

Ofte er det dog ikke en passiv adfærd, men derimod en aggressiv eller forstyrrende adfærd, der ligger til grund for de bekymringssager, Boligkontoret modtager. I disse tilfælde kan det være rigtig svært for naboen eller afdelingsbestyrelsen at finde ud af, hvordan man håndterer den konkrete sag. Dette gør kun behovet for Boligkontorets nyoprettede rådgivningsenhed endnu mere relevant for beboere og bestyrelser. Det er vigtigt at kunne give den nødvendige sparring til, hvordan man evt. selv kan handle, hvem man skal involvere eller i særlig komplicerede sager at få Boligkontoret til at tage kontakten.

En balancegang mellem privatliv og nødvendig indgriben
Boligkontorets store udfordring i bekymringssager er, at man på den ene side skal respektere privatlivets fred og på den anden side har et juridisk og socialt ansvar. Både for at tage hånd om naboernes bekymringer, men også for at hjælpe den pågældende beboer, der kæmper med sit velbefindende eller en uhensigtsmæssig adfærd.

- Det er jo ofte de her svære situationer, hvor vi gerne vil træde til og hjælpe, men samtidig er nødt til at respektere folks privatliv. Derfor er vores professionelle rådgivning ekstrem vigtig, da vi skal ind og vurdere, hvordan den konkrete sag løses til alle parters bedste. Når vi tilbyder rådgivning, er det jo ikke fordi, der nødvendigvis skal ske en stor indgriben. Det kan også bare være nødvendigt at få opmærksomhed på vedkommende og vise at vi bekymrer os og at der er hjælp at hente, fortæller boligsocial konsulent, Stina Amdi Letvad.

Du kan læse mere om den nye rådgivende funktion her.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket