Behov for rådgivning i bekymringssager

onsdag, den 24. februar 2016
Niklas Ingerslev

Som led i Boligkontorets nye boligsociale strategi, tilbydes der rådgivning til beboere med bekymring for en nabos adfærd eller velbefindende. Rådgivningen er en vigtig service i de almene boligområder – det bevidner en trist historie fra Klovborg i Midtjylland. Her blev en mand fornylig fundet død i sit hjem på et tip fra en nabo.

Lars Kruses nabo havde gennem en længere periode haft en besynderlig adfærd. Han havde et fast mønster, hvor han råbte ud ad vinduet kl. 4 om morgenen og brugte altid naboens skraldespand i stedet for sin egen. Da dette mønster pludselig blev brudt og Lars Kruse hverken havde hørt eller set noget til naboen i flere dage, begyndte alarmklokkerne at ringe - han tog derfor kontakt til Boligkontoret.

- Jeg ringede og gav udtryk for min bekymring. Derefter blev jeg kontaktet af landbetjenten, som skulle høre, om jeg stadig ikke havde set noget til ham. Da dette ikke var tilfældet, kom politiet et par dage efter og fandt ham død inde i boligen, fortæller han.

En situation man ikke ønsker at stå med alene
Lars Kruses historie er et klassisk eksempel på en bekymringssag, hvor han ikke ønskede at stå alene med situationen. Derfor var han glad for, at kunne komme af med sin bekymring til Boligkontoret.

Ofte er det dog ikke en passiv adfærd, men derimod en aggressiv eller forstyrrende adfærd, der ligger til grund for de bekymringssager, Boligkontoret modtager. I disse tilfælde kan det være rigtig svært for naboen eller afdelingsbestyrelsen at finde ud af, hvordan man håndterer den konkrete sag. Dette gør kun behovet for Boligkontorets nyoprettede rådgivningsenhed endnu mere relevant for beboere og bestyrelser. Det er vigtigt at kunne give den nødvendige sparring til, hvordan man evt. selv kan handle, hvem man skal involvere eller i særlig komplicerede sager at få Boligkontoret til at tage kontakten.

En balancegang mellem privatliv og nødvendig indgriben
Boligkontorets store udfordring i bekymringssager er, at man på den ene side skal respektere privatlivets fred og på den anden side har et juridisk og socialt ansvar. Både for at tage hånd om naboernes bekymringer, men også for at hjælpe den pågældende beboer, der kæmper med sit velbefindende eller en uhensigtsmæssig adfærd.

- Det er jo ofte de her svære situationer, hvor vi gerne vil træde til og hjælpe, men samtidig er nødt til at respektere folks privatliv. Derfor er vores professionelle rådgivning ekstrem vigtig, da vi skal ind og vurdere, hvordan den konkrete sag løses til alle parters bedste. Når vi tilbyder rådgivning, er det jo ikke fordi, der nødvendigvis skal ske en stor indgriben. Det kan også bare være nødvendigt at få opmærksomhed på vedkommende og vise at vi bekymrer os og at der er hjælp at hente, fortæller boligsocial konsulent, Stina Amdi Letvad.

Du kan læse mere om den nye rådgivende funktion her.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.