Behov for rådgivning i bekymringssager

onsdag, den 24. februar 2016
Niklas Ingerslev

Som led i Boligkontorets nye boligsociale strategi, tilbydes der rådgivning til beboere med bekymring for en nabos adfærd eller velbefindende. Rådgivningen er en vigtig service i de almene boligområder – det bevidner en trist historie fra Klovborg i Midtjylland. Her blev en mand fornylig fundet død i sit hjem på et tip fra en nabo.

Lars Kruses nabo havde gennem en længere periode haft en besynderlig adfærd. Han havde et fast mønster, hvor han råbte ud ad vinduet kl. 4 om morgenen og brugte altid naboens skraldespand i stedet for sin egen. Da dette mønster pludselig blev brudt og Lars Kruse hverken havde hørt eller set noget til naboen i flere dage, begyndte alarmklokkerne at ringe - han tog derfor kontakt til Boligkontoret.

- Jeg ringede og gav udtryk for min bekymring. Derefter blev jeg kontaktet af landbetjenten, som skulle høre, om jeg stadig ikke havde set noget til ham. Da dette ikke var tilfældet, kom politiet et par dage efter og fandt ham død inde i boligen, fortæller han.

En situation man ikke ønsker at stå med alene
Lars Kruses historie er et klassisk eksempel på en bekymringssag, hvor han ikke ønskede at stå alene med situationen. Derfor var han glad for, at kunne komme af med sin bekymring til Boligkontoret.

Ofte er det dog ikke en passiv adfærd, men derimod en aggressiv eller forstyrrende adfærd, der ligger til grund for de bekymringssager, Boligkontoret modtager. I disse tilfælde kan det være rigtig svært for naboen eller afdelingsbestyrelsen at finde ud af, hvordan man håndterer den konkrete sag. Dette gør kun behovet for Boligkontorets nyoprettede rådgivningsenhed endnu mere relevant for beboere og bestyrelser. Det er vigtigt at kunne give den nødvendige sparring til, hvordan man evt. selv kan handle, hvem man skal involvere eller i særlig komplicerede sager at få Boligkontoret til at tage kontakten.

En balancegang mellem privatliv og nødvendig indgriben
Boligkontorets store udfordring i bekymringssager er, at man på den ene side skal respektere privatlivets fred og på den anden side har et juridisk og socialt ansvar. Både for at tage hånd om naboernes bekymringer, men også for at hjælpe den pågældende beboer, der kæmper med sit velbefindende eller en uhensigtsmæssig adfærd.

- Det er jo ofte de her svære situationer, hvor vi gerne vil træde til og hjælpe, men samtidig er nødt til at respektere folks privatliv. Derfor er vores professionelle rådgivning ekstrem vigtig, da vi skal ind og vurdere, hvordan den konkrete sag løses til alle parters bedste. Når vi tilbyder rådgivning, er det jo ikke fordi, der nødvendigvis skal ske en stor indgriben. Det kan også bare være nødvendigt at få opmærksomhed på vedkommende og vise at vi bekymrer os og at der er hjælp at hente, fortæller boligsocial konsulent, Stina Amdi Letvad.

Du kan læse mere om den nye rådgivende funktion her.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket