Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før

søndag, den 1. oktober 2017
Af Karina Lauridsen

Det første regnskab i perioden uden administrationsstigninger blev godkendt på Boligkontoret Danmarks årlige repræsentantskabsmøde i sommers. Det var dog behovet for en fælles indsats over for både aktuelle og kommende udfordringer, der dominerede formandens beretning og debatten.

Hovedtemaet på årets repræsentantskabsmøde handlede om det pres, den almene boligsektor og boligorganisationerne oplever for tiden. I beretningen og den efterfølgende debat var regeringens effektiviseringskrav én af hovedoverskrifterne, men det blev hilst velkommen af både formanden og de fleste andre - "så længe der er tale om et sundt pres, hvor vi presses til at tænke i nye baner til gavn for beboernes pengepung", understregede Boligkontoret Danmarks formand Lisbet Riis. Hun tydeliggjorde samtidig at Boligkontoret Danmarks fremgangsmåde, i samarbejde med medlemmerne, netop er at nå besparelserne gennem nye måder at organisere drift og indkøb på, fremfor at spare via 'salamimetoden'.

Fællesskabet er vigtigere end nogensinde

Lisbet Riis kom desuden ind på samfundets individualisering og den fortravlede hverdag, der presser vores fællesskab og solidaritet. Flere institutioner i vores velfærdssamfund er under pres, og statistiske analyser viser, at uligheden i befolkningen er vokset. En tendens, der desværre også kan måles i de almene boligers beboersammensætning.

 

Rep Moede Web 2

 

Det er netop i en brydningstid som denne, at vi skal huske på og fastholde vores grundlæggende DNA, hvor det er beboerne, der sammen sætter dagsordenen og skaber meningsfyldte fællesskaber. "Det lokale beboerdemokrati må og skal vi på alle måder bevare – lige såvel som det solidariske fællesskab, der er grundlaget for en organisation som Boligkontoret Danmark", afsluttede formanden.

Godt regnskab og godt møde

På den økonomiske bane kunne Boligkontoret Danmark fremlægge et godt regnskab, der som det første i perioden 2017-2019 viser tilbage på et år gennemført uden stigninger i administrationsbidraget.

Alt i alt var det således et positivt repræsentantskabsmøde med en god stemning og spændende debat blandt de 118 delegerede.

Du kan læse Boligkontoret Danmarks skriftlige årsberetning her. Både om jagten på de 60 mio. kr. i besparelser, de boligsociale indsatser og betydningen af kontanthjælpsloftet, samt hvor meget alment nybyggeri, der er igangsat hos medlemsselskaberne.

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.