Byder fremtiden på flere problemer med beboere?

onsdag, den 27. maj 2015
Af Eva Rastén


–Uden at jeg skal male fanden på væggen tror jeg vi i fremtiden får flere problemer med beboere end tidligere.

Det mener formand Marianne Lundberg Andersen fra AB Hørsholm Kokkedal. Som hun siger:
– Vi har ikke altid lange ventelister, nogen gange har vi endda svært ved at få udlejet.  Kommunen benytter ikke 25 % ordningen, men henviser de boligsøgende til at lade sig skrive op på ventelisten. Det betyder, at vi indimellem får nogle beboere, som har det svært, og hvor der ikke er nogen, som tager sig af dem. Der oplever vi som bestyrelse at komme ud i nogle situationer, som vi føler ligger uden for vores område. Hvor kommunen og politiet ikke kan eller ikke får handlet, og hvor vi fx har oplevet til sidst at få hjælp af projekt Stop Udsættelser fra Boligkontoret Danmark til indlæggelse af en psykotisk ung mand. Som boligafdeling kan vi ikke bare lukke øjnene, det kan vi ikke leve med. Vi må tage fat i problemerne og forsøge at få dem løst. Her synes jeg, at det er godt at vi i vores roller som frivillige, kan ringe til den nye boligsociale gruppe og spørge til råds om, hvordan vi bedst tackler opgaverne. Når man samtidig bor her, er det ikke altid lige sjovt at rende rundt med den løftede pegefinger, fordi der er forskellige opfattelser af og måder at bo på, der kan skabe nabostridigheder. Jeg håber, at vi med dette tiltag nu kan hjælpe og støtte, hvor det er svært, INDEN det når at udvikle sig, og er glad for at vi i fællesskabets navn, både i de små og store boligselskaber, får denne mulighed.

De udfordringer som Marianne Lundberg Andersen oplever, og de udfordringer vi har erfaret hos Boligkontoret Danmark, vil vi imødekomme gennem oprettelsen af en boligsocial gruppe, der fremover vil monitorere boligafdelingerne, skabe overblik over kontaktpersoner til at få løst boligsociale udfordringer lokalt og i kommunerne samt kvalificere det boligsociale indhold i styringsdialogen med kommunen. Ud fra devisen om at øget handleberedskab giver bedre naboskab, vil der være hjælp til bestyrelserne og afdelingskontorerne i beboersager, udbredelse af boligsociale viceværter, økonomisk rådgivning til lejere og en konfliktmægler funktion.

–Nogle afdelinger vil måske sige; ”den slags problemer har vi slet ikke”, fortæller Charlotte Sommer, gruppeleder i udviklingsafdelingen hos Boligkontoret Danmark. – Men det boligsociale arbejde handler ikke kun om problemløsning. Det handler også om at støtte og udvikle det sociale liv i afdelingerne, da det er med til at forebygge boligsociale problemstillinger i fremtiden.  Derfor skal vi også kigge på fællesfaciliteterne – om de understøtter sociale fællesskaber? På belysning og beplantning – om det skaber tryghed i boligområdet? For at skærpe det boligsociale blik yderligere uddanner vi vores boligrådgivere, chefkonsulenter og driftspersonale, og samtidig står den boligsociale gruppe til rådighed med rådgivning om fondsansøgninger.

Ifølge vores administrerende direktør Michael Demsitz er visionen med vores nye boligsociale strategi, at vi både centralt og lokalt har ressourcer til at udvise rettidig omhu i forhold til løsningen af vores medlemmers boligsociale udfordringer. Vi skal levere kompetent rådgivning på højt fagligt niveau til vores medlemmer på det boligsociale område, og vi skal være proaktive i forhold til at skabe forpligtende og stærke samarbejder med kommuner og andre parter, der har til opgave at løfte den boligsociale opgave i boligområderne.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.