Byder fremtiden på flere problemer med beboere?

onsdag, den 27. maj 2015
Af Eva Rastén


–Uden at jeg skal male fanden på væggen tror jeg vi i fremtiden får flere problemer med beboere end tidligere.

Det mener formand Marianne Lundberg Andersen fra AB Hørsholm Kokkedal. Som hun siger:
– Vi har ikke altid lange ventelister, nogen gange har vi endda svært ved at få udlejet.  Kommunen benytter ikke 25 % ordningen, men henviser de boligsøgende til at lade sig skrive op på ventelisten. Det betyder, at vi indimellem får nogle beboere, som har det svært, og hvor der ikke er nogen, som tager sig af dem. Der oplever vi som bestyrelse at komme ud i nogle situationer, som vi føler ligger uden for vores område. Hvor kommunen og politiet ikke kan eller ikke får handlet, og hvor vi fx har oplevet til sidst at få hjælp af projekt Stop Udsættelser fra Boligkontoret Danmark til indlæggelse af en psykotisk ung mand. Som boligafdeling kan vi ikke bare lukke øjnene, det kan vi ikke leve med. Vi må tage fat i problemerne og forsøge at få dem løst. Her synes jeg, at det er godt at vi i vores roller som frivillige, kan ringe til den nye boligsociale gruppe og spørge til råds om, hvordan vi bedst tackler opgaverne. Når man samtidig bor her, er det ikke altid lige sjovt at rende rundt med den løftede pegefinger, fordi der er forskellige opfattelser af og måder at bo på, der kan skabe nabostridigheder. Jeg håber, at vi med dette tiltag nu kan hjælpe og støtte, hvor det er svært, INDEN det når at udvikle sig, og er glad for at vi i fællesskabets navn, både i de små og store boligselskaber, får denne mulighed.

De udfordringer som Marianne Lundberg Andersen oplever, og de udfordringer vi har erfaret hos Boligkontoret Danmark, vil vi imødekomme gennem oprettelsen af en boligsocial gruppe, der fremover vil monitorere boligafdelingerne, skabe overblik over kontaktpersoner til at få løst boligsociale udfordringer lokalt og i kommunerne samt kvalificere det boligsociale indhold i styringsdialogen med kommunen. Ud fra devisen om at øget handleberedskab giver bedre naboskab, vil der være hjælp til bestyrelserne og afdelingskontorerne i beboersager, udbredelse af boligsociale viceværter, økonomisk rådgivning til lejere og en konfliktmægler funktion.

–Nogle afdelinger vil måske sige; ”den slags problemer har vi slet ikke”, fortæller Charlotte Sommer, gruppeleder i udviklingsafdelingen hos Boligkontoret Danmark. – Men det boligsociale arbejde handler ikke kun om problemløsning. Det handler også om at støtte og udvikle det sociale liv i afdelingerne, da det er med til at forebygge boligsociale problemstillinger i fremtiden.  Derfor skal vi også kigge på fællesfaciliteterne – om de understøtter sociale fællesskaber? På belysning og beplantning – om det skaber tryghed i boligområdet? For at skærpe det boligsociale blik yderligere uddanner vi vores boligrådgivere, chefkonsulenter og driftspersonale, og samtidig står den boligsociale gruppe til rådighed med rådgivning om fondsansøgninger.

Ifølge vores administrerende direktør Michael Demsitz er visionen med vores nye boligsociale strategi, at vi både centralt og lokalt har ressourcer til at udvise rettidig omhu i forhold til løsningen af vores medlemmers boligsociale udfordringer. Vi skal levere kompetent rådgivning på højt fagligt niveau til vores medlemmer på det boligsociale område, og vi skal være proaktive i forhold til at skabe forpligtende og stærke samarbejder med kommuner og andre parter, der har til opgave at løfte den boligsociale opgave i boligområderne.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise effektiviseringsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket