Byder fremtiden på flere problemer med beboere?

onsdag, den 27. maj 2015
Af Eva Rastén


–Uden at jeg skal male fanden på væggen tror jeg vi i fremtiden får flere problemer med beboere end tidligere.

Det mener formand Marianne Lundberg Andersen fra AB Hørsholm Kokkedal. Som hun siger:
– Vi har ikke altid lange ventelister, nogen gange har vi endda svært ved at få udlejet.  Kommunen benytter ikke 25 % ordningen, men henviser de boligsøgende til at lade sig skrive op på ventelisten. Det betyder, at vi indimellem får nogle beboere, som har det svært, og hvor der ikke er nogen, som tager sig af dem. Der oplever vi som bestyrelse at komme ud i nogle situationer, som vi føler ligger uden for vores område. Hvor kommunen og politiet ikke kan eller ikke får handlet, og hvor vi fx har oplevet til sidst at få hjælp af projekt Stop Udsættelser fra Boligkontoret Danmark til indlæggelse af en psykotisk ung mand. Som boligafdeling kan vi ikke bare lukke øjnene, det kan vi ikke leve med. Vi må tage fat i problemerne og forsøge at få dem løst. Her synes jeg, at det er godt at vi i vores roller som frivillige, kan ringe til den nye boligsociale gruppe og spørge til råds om, hvordan vi bedst tackler opgaverne. Når man samtidig bor her, er det ikke altid lige sjovt at rende rundt med den løftede pegefinger, fordi der er forskellige opfattelser af og måder at bo på, der kan skabe nabostridigheder. Jeg håber, at vi med dette tiltag nu kan hjælpe og støtte, hvor det er svært, INDEN det når at udvikle sig, og er glad for at vi i fællesskabets navn, både i de små og store boligselskaber, får denne mulighed.

De udfordringer som Marianne Lundberg Andersen oplever, og de udfordringer vi har erfaret hos Boligkontoret Danmark, vil vi imødekomme gennem oprettelsen af en boligsocial gruppe, der fremover vil monitorere boligafdelingerne, skabe overblik over kontaktpersoner til at få løst boligsociale udfordringer lokalt og i kommunerne samt kvalificere det boligsociale indhold i styringsdialogen med kommunen. Ud fra devisen om at øget handleberedskab giver bedre naboskab, vil der være hjælp til bestyrelserne og afdelingskontorerne i beboersager, udbredelse af boligsociale viceværter, økonomisk rådgivning til lejere og en konfliktmægler funktion.

–Nogle afdelinger vil måske sige; ”den slags problemer har vi slet ikke”, fortæller Charlotte Sommer, gruppeleder i udviklingsafdelingen hos Boligkontoret Danmark. – Men det boligsociale arbejde handler ikke kun om problemløsning. Det handler også om at støtte og udvikle det sociale liv i afdelingerne, da det er med til at forebygge boligsociale problemstillinger i fremtiden.  Derfor skal vi også kigge på fællesfaciliteterne – om de understøtter sociale fællesskaber? På belysning og beplantning – om det skaber tryghed i boligområdet? For at skærpe det boligsociale blik yderligere uddanner vi vores boligrådgivere, chefkonsulenter og driftspersonale, og samtidig står den boligsociale gruppe til rådighed med rådgivning om fondsansøgninger.

Ifølge vores administrerende direktør Michael Demsitz er visionen med vores nye boligsociale strategi, at vi både centralt og lokalt har ressourcer til at udvise rettidig omhu i forhold til løsningen af vores medlemmers boligsociale udfordringer. Vi skal levere kompetent rådgivning på højt fagligt niveau til vores medlemmer på det boligsociale område, og vi skal være proaktive i forhold til at skabe forpligtende og stærke samarbejder med kommuner og andre parter, der har til opgave at løfte den boligsociale opgave i boligområderne.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket