Byg ud, byg om og byg til

torsdag, den 19. maj 2016
Katrine V. køber

Råderetten giver almene beboere mulighed for at bygge om i deres hjem. Den giver frihed til individuelle tilpassede løsninger. Men vær opmærksom på hvilken maxhusleje, markedet kan bære.


Råderetten benyttes i stor stil i Midtjysk Boligselskab. - Vi har indført råderetten hos os, fordi vi ville give beboerne mulighed for at indrette sig som de selv vil. Vi har mange parcelhuse, som beboerne nærmest betragter som deres egne. Derfor synes vi i bestyrelsen, at vores beboere skal have samme mulighed som boligejere. Råderetten gælder selvfølgelig også for etageboligerne, pointerer Bjarne Almind Johansen, der er formand for Midtjysk Boligselskab og tilføjer, at det især er køkkener og badeværelser folk bygger om.

Også driftschef Lars Larsen fra Midtjysk Boligselskab er begejstret for råderetten: - Jeg synes, råderetten er en rigtig god idé, fordi beboerne får lov til at sætte deres eget præg på deres bolig. Det skaber ejerfornemmelse, og så tror jeg, at man passer bedre på tingene, fortæller Lars Larsen. Over de sidste 15 år har han behandlet omkring 300 råderetssager og i øjeblikket er der gang i 6-7 sager. - Jeg synes vi får lavet nogle gode ombygninger, og jeg oplyser altid nye beboere om muligheden for at bygge om. Jeg fortæller også om vores rabataftaler, men understreger at der er frit valg af leverandør.

Vær opmærksom på maxhuslejen
-For at undgå at ombygningerne påvirker huslejeniveauet så voldsomt, at det kan blive svært at leje ud, hvis den nuværende beboer flytter, vurderer bestyrelsen i Midtjysk Boligselskab hvert år hvor meget kvadratmeterprisen må stige, fortæller Bjarne Almind Johansen.- I Midtjysk Boligselskab er maxhuslejen pt på 850 kr. pr. kvadratmeter, oplyser driftschef Lars Larsen. Det betyder, at i de afdelinger, hvor huslejeniveauet allerede er over de 850 kr. har beboerne ikke mulighed for at låne til ombygningen.

Økonomisk rum til renoveringer
Bjarne Almind Johansen opfordrer også til at huske at adskille en evt. råderetssag fra en renoveringssag. – Vi i bestyrelsen har besluttet, at vi fremover ved store råderetsager vil huske beboerne på, at hvis de vil benytte sig af råderetten skal de også have økonomi til en evt. renovering, der kan betyde en huslejeforhøjelse. Det skal ikke være sådan, at man forsøger at stemme en reparation af taget ned på et afdelingsmøde, fordi man har fået nyt køkken og ikke vil stige mere i husleje. Vi kan ikke spare på vedligeholdelsesbudgettet for at tage hensyn til de enkelte boliger.

Man bliver aldrig for gammel til at benytte sig af råderetten
Edel Andersen der fylder 92 år i juni og bor i Boligforeningen Faaborg-Midtfyn har netop benyttet sig af råderetten til at få skiftet sit gamle køkken ud. – Det hele kom sig af, at jeg blev inviteret over til min nabo i nr. 19 for at se hendes nye køkken. Det var simpelthen så fint, at jeg besluttede mig for, at sådan ét vil jeg også have. Jeg fik hjælp af min ejendomsfunktionær med at ordne det praktiske. Først sagde han, at der ville gå flere uger, men allerede ugen efter kom han tilbage og fortalte mig at, nu kom det. Det gik jo hurtigt og det var rigtig rart. Jeg er så glad for mit nye køkken og tænk, jeg skal kun betale 286 kr. mere om måneden, fortæller Edel Andersen, der også benyttede udskiftningen til at rydde op og få smidt ud i mange af de ting, der havde stået og samlet støv bagerst i skabene.

Du kan også benytte dig af råderetten og indrette dit hjem som du vil. Læs mere her om råderetten. Se også vores rabataftaler her.

Faktaboks: Råderetten kan finansieres på to måder: Enten betaler man selv som beboer, hvilket evt. kan godtgøres, hvis man flytter. En anden mulighed er at betale udgiften over huslejen. Administrationen skal altid godkende en ombygning. Har man brug for at låne til ombygningsdrømmene og vil betale af over huslejen, skal man sikre sig, at boligafdelingen tilbyder muligheden. Administrationen udarbejder en huslejeberegning og der indhentes tilbud. Når man som beboer har accepteret tilbuddet foretager driftschefen bestillingen. Kontakt altid dit afdelingskontor eller din driftschef, inden du går i gang med arbejdet! Arbejdet skal altid godkendelse af administrationen efter, det er udført.

 




 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.