Deltag i konkurrencen om friluftsliv i almene boligområder

søndag, den 28. maj 2017
Af Thomas Yde Søgaard

Friluftsrådet har afsat 1 mio. kr. til en konkurrence, der skal inspirere almene boligorganisationer til at udvikle deres grønne og blå udearealer, og trække beboerne udenfor til aktiviteter og naturoplevelser. Alle almene boligselskaber og boligafdelinger kan deltage.


Konkurrencen, der gennemføres i samarbejde med BL - Danmarks Almene Boliger, leder efter 10 projekter, der kan inspirere beboere og ansatte til at udvikle og etablere nye aktiviteter, der i højere grad udnytter passive udendørsarealer, og som understøtter nye fællesskaber og fælles interesser blandt beboerne.

Førstepræmien er på 400.000 kr., andenpræmien er på 200.000 kr., og derudover kan 8 projektideer opnå en præmie på hver 50.000 kr. Man kan søge om støtte både til større, sammenhængende projekter og enkeltstående aktiviteter. Det kan eksempelvis være omdannelse af et fladt areal til et kuperet område med beplantning, pilefletshuler og udekøkken. Eller måske vil en gruppe beboere opstille bistader og lave deres egen honning? Mulighederne er mange.

Hvad er kriterierne?

Man kan ikke få støtte til almindelige legeredskaber/-pladser, idrætsudstyr/-anlæg, udstyr til enkeltpersoner eller intern løn. De indkomne projektforslag vil blive vurderet på originalitet, evne til at inddrage og aktivere beboere i nye fællesskaber, samt om faciliteterne kan bruges på forskellige måder af forskellige brugergrupper.

Konkurrencen er åben for beboere, bestyrelser, foreninger og boligorganisationernes ansatte. Det gælder for alle ansøgere i konkurrencen, at der skal være en aktiv opbakning og involvering af beboere til det indsendte projektforslag. Det skal også være afklaret med bestyrelsen og/eller administrationen, om man har tilladelse til at lave sit projekt. Eksempelvis, at man må bruge et område til at lave højbede.

Læs mere om konkurrencens kriterier via dette link.

Brug ekspertisen i Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling til ansøgningen

Sidder I allerede med en god idé til lige præcis jeres boligafdeling, men er usikre på, hvordan ansøgningen udformes bedst for at opfylde konkurrences kriterier, kan I få hjælp til ansøgningen af Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling. Vores konsulenter kan både hjælpe med formulering af den gode ansøgning, budget og hvad der ellers måtte være nødvendigt.

Kontakt udviklingskonsulent Sidsel Dueholm på mail sidu@bdk.dk eller tlf. 73 76 21 73 for yderlig information.

Der er ansøgningsfrist til konkurrencen den 15. september 2017.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket