Deltag i konkurrencen om friluftsliv i almene boligområder

søndag, den 28. maj 2017
Af Thomas Yde Søgaard

Friluftsrådet har afsat 1 mio. kr. til en konkurrence, der skal inspirere almene boligorganisationer til at udvikle deres grønne og blå udearealer, og trække beboerne udenfor til aktiviteter og naturoplevelser. Alle almene boligselskaber og boligafdelinger kan deltage.


Konkurrencen, der gennemføres i samarbejde med BL - Danmarks Almene Boliger, leder efter 10 projekter, der kan inspirere beboere og ansatte til at udvikle og etablere nye aktiviteter, der i højere grad udnytter passive udendørsarealer, og som understøtter nye fællesskaber og fælles interesser blandt beboerne.

Førstepræmien er på 400.000 kr., andenpræmien er på 200.000 kr., og derudover kan 8 projektideer opnå en præmie på hver 50.000 kr. Man kan søge om støtte både til større, sammenhængende projekter og enkeltstående aktiviteter. Det kan eksempelvis være omdannelse af et fladt areal til et kuperet område med beplantning, pilefletshuler og udekøkken. Eller måske vil en gruppe beboere opstille bistader og lave deres egen honning? Mulighederne er mange.

Hvad er kriterierne?

Man kan ikke få støtte til almindelige legeredskaber/-pladser, idrætsudstyr/-anlæg, udstyr til enkeltpersoner eller intern løn. De indkomne projektforslag vil blive vurderet på originalitet, evne til at inddrage og aktivere beboere i nye fællesskaber, samt om faciliteterne kan bruges på forskellige måder af forskellige brugergrupper.

Konkurrencen er åben for beboere, bestyrelser, foreninger og boligorganisationernes ansatte. Det gælder for alle ansøgere i konkurrencen, at der skal være en aktiv opbakning og involvering af beboere til det indsendte projektforslag. Det skal også være afklaret med bestyrelsen og/eller administrationen, om man har tilladelse til at lave sit projekt. Eksempelvis, at man må bruge et område til at lave højbede.

Læs mere om konkurrencens kriterier via dette link.

Brug ekspertisen i Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling til ansøgningen

Sidder I allerede med en god idé til lige præcis jeres boligafdeling, men er usikre på, hvordan ansøgningen udformes bedst for at opfylde konkurrences kriterier, kan I få hjælp til ansøgningen af Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling. Vores konsulenter kan både hjælpe med formulering af den gode ansøgning, budget og hvad der ellers måtte være nødvendigt.

Kontakt udviklingskonsulent Sidsel Dueholm på mail sidu@bdk.dk eller tlf. 73 76 21 73 for yderlig information.

Der er ansøgningsfrist til konkurrencen den 15. september 2017.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket