Deltag i konkurrencen om friluftsliv i almene boligområder

søndag, den 28. maj 2017
Af Thomas Yde Søgaard

Friluftsrådet har afsat 1 mio. kr. til en konkurrence, der skal inspirere almene boligorganisationer til at udvikle deres grønne og blå udearealer, og trække beboerne udenfor til aktiviteter og naturoplevelser. Alle almene boligselskaber og boligafdelinger kan deltage.


Konkurrencen, der gennemføres i samarbejde med BL - Danmarks Almene Boliger, leder efter 10 projekter, der kan inspirere beboere og ansatte til at udvikle og etablere nye aktiviteter, der i højere grad udnytter passive udendørsarealer, og som understøtter nye fællesskaber og fælles interesser blandt beboerne.

Førstepræmien er på 400.000 kr., andenpræmien er på 200.000 kr., og derudover kan 8 projektideer opnå en præmie på hver 50.000 kr. Man kan søge om støtte både til større, sammenhængende projekter og enkeltstående aktiviteter. Det kan eksempelvis være omdannelse af et fladt areal til et kuperet område med beplantning, pilefletshuler og udekøkken. Eller måske vil en gruppe beboere opstille bistader og lave deres egen honning? Mulighederne er mange.

Hvad er kriterierne?

Man kan ikke få støtte til almindelige legeredskaber/-pladser, idrætsudstyr/-anlæg, udstyr til enkeltpersoner eller intern løn. De indkomne projektforslag vil blive vurderet på originalitet, evne til at inddrage og aktivere beboere i nye fællesskaber, samt om faciliteterne kan bruges på forskellige måder af forskellige brugergrupper.

Konkurrencen er åben for beboere, bestyrelser, foreninger og boligorganisationernes ansatte. Det gælder for alle ansøgere i konkurrencen, at der skal være en aktiv opbakning og involvering af beboere til det indsendte projektforslag. Det skal også være afklaret med bestyrelsen og/eller administrationen, om man har tilladelse til at lave sit projekt. Eksempelvis, at man må bruge et område til at lave højbede.

Læs mere om konkurrencens kriterier via dette link.

Brug ekspertisen i Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling til ansøgningen

Sidder I allerede med en god idé til lige præcis jeres boligafdeling, men er usikre på, hvordan ansøgningen udformes bedst for at opfylde konkurrences kriterier, kan I få hjælp til ansøgningen af Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling. Vores konsulenter kan både hjælpe med formulering af den gode ansøgning, budget og hvad der ellers måtte være nødvendigt.

Kontakt udviklingskonsulent Sidsel Dueholm på mail sidu@bdk.dk eller tlf. 73 76 21 73 for yderlig information.

Der er ansøgningsfrist til konkurrencen den 15. september 2017.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.