Deltag i konkurrencen om friluftsliv i almene boligområder

søndag, den 28. maj 2017
Af Thomas Yde Søgaard

Friluftsrådet har afsat 1 mio. kr. til en konkurrence, der skal inspirere almene boligorganisationer til at udvikle deres grønne og blå udearealer, og trække beboerne udenfor til aktiviteter og naturoplevelser. Alle almene boligselskaber og boligafdelinger kan deltage.


Konkurrencen, der gennemføres i samarbejde med BL - Danmarks Almene Boliger, leder efter 10 projekter, der kan inspirere beboere og ansatte til at udvikle og etablere nye aktiviteter, der i højere grad udnytter passive udendørsarealer, og som understøtter nye fællesskaber og fælles interesser blandt beboerne.

Førstepræmien er på 400.000 kr., andenpræmien er på 200.000 kr., og derudover kan 8 projektideer opnå en præmie på hver 50.000 kr. Man kan søge om støtte både til større, sammenhængende projekter og enkeltstående aktiviteter. Det kan eksempelvis være omdannelse af et fladt areal til et kuperet område med beplantning, pilefletshuler og udekøkken. Eller måske vil en gruppe beboere opstille bistader og lave deres egen honning? Mulighederne er mange.

Hvad er kriterierne?

Man kan ikke få støtte til almindelige legeredskaber/-pladser, idrætsudstyr/-anlæg, udstyr til enkeltpersoner eller intern løn. De indkomne projektforslag vil blive vurderet på originalitet, evne til at inddrage og aktivere beboere i nye fællesskaber, samt om faciliteterne kan bruges på forskellige måder af forskellige brugergrupper.

Konkurrencen er åben for beboere, bestyrelser, foreninger og boligorganisationernes ansatte. Det gælder for alle ansøgere i konkurrencen, at der skal være en aktiv opbakning og involvering af beboere til det indsendte projektforslag. Det skal også være afklaret med bestyrelsen og/eller administrationen, om man har tilladelse til at lave sit projekt. Eksempelvis, at man må bruge et område til at lave højbede.

Læs mere om konkurrencens kriterier via dette link.

Brug ekspertisen i Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling til ansøgningen

Sidder I allerede med en god idé til lige præcis jeres boligafdeling, men er usikre på, hvordan ansøgningen udformes bedst for at opfylde konkurrences kriterier, kan I få hjælp til ansøgningen af Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling. Vores konsulenter kan både hjælpe med formulering af den gode ansøgning, budget og hvad der ellers måtte være nødvendigt.

Kontakt udviklingskonsulent Sidsel Dueholm på mail sidu@bdk.dk eller tlf. 73 76 21 73 for yderlig information.

Der er ansøgningsfrist til konkurrencen den 15. september 2017.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket