Det mener afdelingsbestyrelsesmedlemmerne – se resultater fra undersøgelsen

mandag, den 17. oktober 2016
Af Karina Lauridsen

Er du én af dem, der svarede på den spørgeskemaundersøgelse, Boligkontoret Danmark sendte ud til alle afdelingsbestyrelsesmedlemmer i april/maj i år? Så er du nok også interesseret i at vide, hvad de 555 andre mener om samarbejdet med organisationsbestyrelsen, ejendomsfunktionæren, Boligkontoret Danmark og kommunen.  

Sidst Boligkontoret Danmark stak en finger i jorden hos afdelingsbestyrelserne var i 2013. Her 3 år efter er det tid til igen at tage temperaturen på afdelingsbestyrelsesmedlemmernes trivsel i det frivillige arbejde. I år sendte vi ud til 1.075 personer og fik 556 besvarelser tilbage, hvilket vidner om en ganske tilfredsstillende svarprocent på over 50%.

-    Vi bruger i bund og grund undersøgelsen til at få viden om, hvordan vi kan styrke samarbejdet med afdelingsbestyrelserne og blive bedre til at klæde dem på i det daglige arbejde. Samtidig følger vi udviklingen og sammenligner så vidt muligt med resultaterne fra tidligere år, så vi ved, hvordan vi kan styrke vores arbejde, fortæller Katja Lindblad, der er udviklingschef i Boligkontoret Danmark og ansvarlig for undersøgelsen.

Vurdering af samarbejde

I undersøgelsen spørges afdelingsbestyrelsesmedlemmerne ind til samarbejdet med organisationsbestyrelsen, Boligkontoret Danmarks afdelingskontorer og kommunen. Generelt set vurderes samarbejdet med de forskellige som værende godt.

Som det ses i figuren ovenfor scorer både boligrådgivere, driftschefer, chefkonsulenter og forretningsfører højt, når afdelingsbestyrelsesmedlemmerne skal vurdere samarbejdet med afdelingskontoret. Topscoren ligger dog hos ejendomsfunktionærerne. Her vurderer hele 79 % af afdelingsbestyrelsesmedlemmerne samarbejdet til at være godt eller meget godt.

Over halvdelen af de adspurgte vurderer samarbejdet med organisationsbestyrelsen godt eller meget godt, hvorimod hver tiende er utilfreds med samarbejdet. Utilfredsheden bunder især i en følelse af manglende information fra organisationsbestyrelsen.

Kendskab til styringsdialogen

I spørgsmålene om styringsdialogen er der fremgang at spore i forhold til 2013. Tydeligst er den mærkbare forbedring i at se styringsdialogen som et brugbart redskab i samarbejdet med kommunen.  Men selvom 10 % flere - svarende til næsten et halvt hundrede afdelingsbestyrelsesmedlemmer - i dag synes godt om styringsdialogen, så er der stadigvæk 9 % som er utilfredse. Og hvad værre er, er det stadig kun lidt over halvdelen, der kender til styringsdialogen.

-    Det fortæller os, at vi er på vej, men langt fra i mål med at få udbredt kendskabet til styringsdialogen. Styringsdialogen er kommet for at blive og er i dag vores vigtigste redskab i samarbejdet mellem boligorganisationen og kommunen. Og det er ikke kun et vigtigt redskab for organisationsbestyrelsen. Alle boligafdelinger indgår i styringsdialogen, hvorfor den har relevans også for afdelingsbestyrelser, fortæller forvaltningsdirektør, Lars Lehmann.

Godt nok klædt på?

Ifølge undersøgelsen, føler 52 % af afdelingsbestyrelsesmedlemmerne sig i meget høj grad eller i høj grad klædt på til at kunne varetage rollen i afdelingsbestyrelsen. Den gruppe kunne godt blive større. Af forslag til netop at klæde afdelingsbestyrelser bedre på nævnes bl.a. mere viden, kurser og erfaring.  Det hænger godt sammen med, at lidt under halvdelen har været på kursus i bestyrelsesarbejdet. Her ligger et arbejde hos Boligkontoret Danmark i at informere bedre om de mulige kurser.

Undersøgelsen viser også, at lidt over en tredjedel af afdelingsbestyrelserne ikke arbejder med at tiltrække nye bestyrelsesmedlemmer for at fremtidssikre afdelingsbestyrelsen. Begrundelserne går på, at der ikke er behov eller interesse for bestyrelsesarbejdet blandt beboerne. Omvendt har de 52 % afdelingsbestyrelsesmedlemmer, som aktivt arbejder med at tiltrække nye, mange gode eksempler herpå. Dem kommer I til at læse mere om i de kommende nyhedsbreve.

Hvad vil vi bruge undersøgelsen til?

Undersøgelsen har vist, hvor afdelingsbestyrelsesmedlemmerne i dag føler sig godt rustet til arbejdet i afdelingsbestyrelsen, og hvor vi sammen kan forbedre os. Både i form af bedre oplysning fra administrationen og fra organisationsbestyrelsen, forbedring af bestyrelsesværktøjer og erfaringsudveksling mellem afdelingsbestyrelserne.

Lige nu arbejder organisationsbestyrelsen i Boligkontoret Danmark således på at sætte mål for arbejdet de kommende 2 år på baggrund af undersøgelsen.

Har du spørgsmål til undersøgelsen? Kontakt venligst udviklingskonsulent Sidsel Vinding Dueholm, tlf. 7376 2173.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket