Det mener afdelingsbestyrelsesmedlemmerne – se resultater fra undersøgelsen

mandag, den 17. oktober 2016
Af Karina Lauridsen

Er du én af dem, der svarede på den spørgeskemaundersøgelse, Boligkontoret Danmark sendte ud til alle afdelingsbestyrelsesmedlemmer i april/maj i år? Så er du nok også interesseret i at vide, hvad de 555 andre mener om samarbejdet med organisationsbestyrelsen, ejendomsfunktionæren, Boligkontoret Danmark og kommunen.  

Sidst Boligkontoret Danmark stak en finger i jorden hos afdelingsbestyrelserne var i 2013. Her 3 år efter er det tid til igen at tage temperaturen på afdelingsbestyrelsesmedlemmernes trivsel i det frivillige arbejde. I år sendte vi ud til 1.075 personer og fik 556 besvarelser tilbage, hvilket vidner om en ganske tilfredsstillende svarprocent på over 50%.

-    Vi bruger i bund og grund undersøgelsen til at få viden om, hvordan vi kan styrke samarbejdet med afdelingsbestyrelserne og blive bedre til at klæde dem på i det daglige arbejde. Samtidig følger vi udviklingen og sammenligner så vidt muligt med resultaterne fra tidligere år, så vi ved, hvordan vi kan styrke vores arbejde, fortæller Katja Lindblad, der er udviklingschef i Boligkontoret Danmark og ansvarlig for undersøgelsen.

Vurdering af samarbejde

I undersøgelsen spørges afdelingsbestyrelsesmedlemmerne ind til samarbejdet med organisationsbestyrelsen, Boligkontoret Danmarks afdelingskontorer og kommunen. Generelt set vurderes samarbejdet med de forskellige som værende godt.

Som det ses i figuren ovenfor scorer både boligrådgivere, driftschefer, chefkonsulenter og forretningsfører højt, når afdelingsbestyrelsesmedlemmerne skal vurdere samarbejdet med afdelingskontoret. Topscoren ligger dog hos ejendomsfunktionærerne. Her vurderer hele 79 % af afdelingsbestyrelsesmedlemmerne samarbejdet til at være godt eller meget godt.

Over halvdelen af de adspurgte vurderer samarbejdet med organisationsbestyrelsen godt eller meget godt, hvorimod hver tiende er utilfreds med samarbejdet. Utilfredsheden bunder især i en følelse af manglende information fra organisationsbestyrelsen.

Kendskab til styringsdialogen

I spørgsmålene om styringsdialogen er der fremgang at spore i forhold til 2013. Tydeligst er den mærkbare forbedring i at se styringsdialogen som et brugbart redskab i samarbejdet med kommunen.  Men selvom 10 % flere - svarende til næsten et halvt hundrede afdelingsbestyrelsesmedlemmer - i dag synes godt om styringsdialogen, så er der stadigvæk 9 % som er utilfredse. Og hvad værre er, er det stadig kun lidt over halvdelen, der kender til styringsdialogen.

-    Det fortæller os, at vi er på vej, men langt fra i mål med at få udbredt kendskabet til styringsdialogen. Styringsdialogen er kommet for at blive og er i dag vores vigtigste redskab i samarbejdet mellem boligorganisationen og kommunen. Og det er ikke kun et vigtigt redskab for organisationsbestyrelsen. Alle boligafdelinger indgår i styringsdialogen, hvorfor den har relevans også for afdelingsbestyrelser, fortæller forvaltningsdirektør, Lars Lehmann.

Godt nok klædt på?

Ifølge undersøgelsen, føler 52 % af afdelingsbestyrelsesmedlemmerne sig i meget høj grad eller i høj grad klædt på til at kunne varetage rollen i afdelingsbestyrelsen. Den gruppe kunne godt blive større. Af forslag til netop at klæde afdelingsbestyrelser bedre på nævnes bl.a. mere viden, kurser og erfaring.  Det hænger godt sammen med, at lidt under halvdelen har været på kursus i bestyrelsesarbejdet. Her ligger et arbejde hos Boligkontoret Danmark i at informere bedre om de mulige kurser.

Undersøgelsen viser også, at lidt over en tredjedel af afdelingsbestyrelserne ikke arbejder med at tiltrække nye bestyrelsesmedlemmer for at fremtidssikre afdelingsbestyrelsen. Begrundelserne går på, at der ikke er behov eller interesse for bestyrelsesarbejdet blandt beboerne. Omvendt har de 52 % afdelingsbestyrelsesmedlemmer, som aktivt arbejder med at tiltrække nye, mange gode eksempler herpå. Dem kommer I til at læse mere om i de kommende nyhedsbreve.

Hvad vil vi bruge undersøgelsen til?

Undersøgelsen har vist, hvor afdelingsbestyrelsesmedlemmerne i dag føler sig godt rustet til arbejdet i afdelingsbestyrelsen, og hvor vi sammen kan forbedre os. Både i form af bedre oplysning fra administrationen og fra organisationsbestyrelsen, forbedring af bestyrelsesværktøjer og erfaringsudveksling mellem afdelingsbestyrelserne.

Lige nu arbejder organisationsbestyrelsen i Boligkontoret Danmark således på at sætte mål for arbejdet de kommende 2 år på baggrund af undersøgelsen.

Har du spørgsmål til undersøgelsen? Kontakt venligst udviklingskonsulent Sidsel Vinding Dueholm, tlf. 7376 2173.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket