Digitale afdelingsmøder på trapperne

tirsdag, den 28. februar 2017
Af Thomas Yde Søgaard

For at få flere til at deltage i beboerdemokratiet har Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling i en periode arbejdet med mulighederne for digitale afdelingsmøder. Fire boligafdelinger er udpeget som ramme for de indledende forsøg, hvoraf tre allerede har vedtaget at gennemføre det næste afdelingsmøde digitalt.


Hvordan skal forsøgene foregå?

Sæbjørnshuse (Boligselskabet Sæbjørnshuse), Hectorgården (DVB København) og Borgen (Boligselskabet Nordkysten) har allerede vedtaget, at de gerne vil deltage i forsøget med digitale afdelingsmøder, mens Bøgeparken (Boligforeningen Lillebælt) om kort tid skal tage stilling til, om de også vil være med.


De digitale afdelingsmøder vil foregå på en sikker internetside, hvor beboerne kan debattere og stille forslag inden det fysiske afdelingsmøde. På det fysiske afdelingsmøde samler dirigenten op på de forslag, der er kommet ind både fysisk og digitalt. Forslagene debatteres til mødet, og der opstilles en afstemningstekst, som der skal stemmes om. Herefter kan man både stemme til mødet eller efter mødet, enten via brev eller digitalt via den sikre internetside.


Tanken er således, at det digitale afdelingsmøde skal være et supplement til det fysiske afdelingsmøde, som man kender det i dag. Målet er, at beboerne får bedre mulighed for at deltage i beboerdemokratiet, og at flere dermed deltager, så der sikres bred legitimitet omkring beslutningerne i afdelingerne.

Hvad kan vi lære af det?

Hectorgården skal allerede prøve kræfter med det digitale afdelingsmøde d. 29. marts, mens de resterende forsøg skal køre i april måned og i starten af maj. Hver afdeling prøver at afholde det digitale afdelingsmøde én enkelt gang, hvorefter Boligkontoret Danmark måler, hvordan det gik med fremmødet, deltagelsen, forslagene og kandidaturerne i forhold til de seneste to ’gammeldags’ afdelingsmøder.


»De fire forsøg vil give os en viden, der kan hjælpe os med at afklare, hvordan digitale afdelingsmøder administreres og afholdes bedst muligt i vores organisation og i vores boligselskaber i fremtiden« uddyber Katja Adelhøj Lindblad, projektleder og udviklingschef i Boligkontoret Danmark.
Katja fortæller desuden, at der sideløbende tidsregistreres i Boligkontoret Danmark gennem hele projektet, så vi ved præcis, hvor mange ressourcer det digitale supplement påkræver.


Hvornår kan din afdeling få digitale afdelingsmøder?

På baggrund af forsøgene vil der i juni måned være udviklet et koncept for digitale afdelingsmøder til Boligkontoret Danmarks medlemmer, som skal til godkendelse i bestyrelsen. Dette vil indeholde en forretningsgang, der udpensler, hvordan digitale afdelingsmøder kan håndteres hos medlemmerne og hvordan vi uddanner personale. Dog vil det altid være på det fysiske afdelingsmøde, at det besluttes, om man ønsker at supplere med det digitale afdelingsmøde i afdelingen.


»Herefter skal vi klæde medarbejderne på til at kunne køre de digitale afdelingsmøder, men efter sommerferien vil de afdelinger, der ønsker det, kunne vælge det digitale afdelingsmøde, som nu er muligt som følge af en revision af loven« afslutter Katja Adelhøj Lindblad.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket