Digitale afdelingsmøder på trapperne

tirsdag, den 28. februar 2017
Af Thomas Yde Søgaard

For at få flere til at deltage i beboerdemokratiet har Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling i en periode arbejdet med mulighederne for digitale afdelingsmøder. Fire boligafdelinger er udpeget som ramme for de indledende forsøg, hvoraf tre allerede har vedtaget at gennemføre det næste afdelingsmøde digitalt.


Hvordan skal forsøgene foregå?

Sæbjørnshuse (Boligselskabet Sæbjørnshuse), Hectorgården (DVB København) og Borgen (Boligselskabet Nordkysten) har allerede vedtaget, at de gerne vil deltage i forsøget med digitale afdelingsmøder, mens Bøgeparken (Boligforeningen Lillebælt) om kort tid skal tage stilling til, om de også vil være med.


De digitale afdelingsmøder vil foregå på en sikker internetside, hvor beboerne kan debattere og stille forslag inden det fysiske afdelingsmøde. På det fysiske afdelingsmøde samler dirigenten op på de forslag, der er kommet ind både fysisk og digitalt. Forslagene debatteres til mødet, og der opstilles en afstemningstekst, som der skal stemmes om. Herefter kan man både stemme til mødet eller efter mødet, enten via brev eller digitalt via den sikre internetside.


Tanken er således, at det digitale afdelingsmøde skal være et supplement til det fysiske afdelingsmøde, som man kender det i dag. Målet er, at beboerne får bedre mulighed for at deltage i beboerdemokratiet, og at flere dermed deltager, så der sikres bred legitimitet omkring beslutningerne i afdelingerne.

Hvad kan vi lære af det?

Hectorgården skal allerede prøve kræfter med det digitale afdelingsmøde d. 29. marts, mens de resterende forsøg skal køre i april måned og i starten af maj. Hver afdeling prøver at afholde det digitale afdelingsmøde én enkelt gang, hvorefter Boligkontoret Danmark måler, hvordan det gik med fremmødet, deltagelsen, forslagene og kandidaturerne i forhold til de seneste to ’gammeldags’ afdelingsmøder.


»De fire forsøg vil give os en viden, der kan hjælpe os med at afklare, hvordan digitale afdelingsmøder administreres og afholdes bedst muligt i vores organisation og i vores boligselskaber i fremtiden« uddyber Katja Adelhøj Lindblad, projektleder og udviklingschef i Boligkontoret Danmark.
Katja fortæller desuden, at der sideløbende tidsregistreres i Boligkontoret Danmark gennem hele projektet, så vi ved præcis, hvor mange ressourcer det digitale supplement påkræver.


Hvornår kan din afdeling få digitale afdelingsmøder?

På baggrund af forsøgene vil der i juni måned være udviklet et koncept for digitale afdelingsmøder til Boligkontoret Danmarks medlemmer, som skal til godkendelse i bestyrelsen. Dette vil indeholde en forretningsgang, der udpensler, hvordan digitale afdelingsmøder kan håndteres hos medlemmerne og hvordan vi uddanner personale. Dog vil det altid være på det fysiske afdelingsmøde, at det besluttes, om man ønsker at supplere med det digitale afdelingsmøde i afdelingen.


»Herefter skal vi klæde medarbejderne på til at kunne køre de digitale afdelingsmøder, men efter sommerferien vil de afdelinger, der ønsker det, kunne vælge det digitale afdelingsmøde, som nu er muligt som følge af en revision af loven« afslutter Katja Adelhøj Lindblad.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket