Digitale afdelingsmøder på trapperne

tirsdag, den 28. februar 2017
Af Thomas Yde Søgaard

For at få flere til at deltage i beboerdemokratiet har Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling i en periode arbejdet med mulighederne for digitale afdelingsmøder. Fire boligafdelinger er udpeget som ramme for de indledende forsøg, hvoraf tre allerede har vedtaget at gennemføre det næste afdelingsmøde digitalt.


Hvordan skal forsøgene foregå?

Sæbjørnshuse (Boligselskabet Sæbjørnshuse), Hectorgården (DVB København) og Borgen (Boligselskabet Nordkysten) har allerede vedtaget, at de gerne vil deltage i forsøget med digitale afdelingsmøder, mens Bøgeparken (Boligforeningen Lillebælt) om kort tid skal tage stilling til, om de også vil være med.


De digitale afdelingsmøder vil foregå på en sikker internetside, hvor beboerne kan debattere og stille forslag inden det fysiske afdelingsmøde. På det fysiske afdelingsmøde samler dirigenten op på de forslag, der er kommet ind både fysisk og digitalt. Forslagene debatteres til mødet, og der opstilles en afstemningstekst, som der skal stemmes om. Herefter kan man både stemme til mødet eller efter mødet, enten via brev eller digitalt via den sikre internetside.


Tanken er således, at det digitale afdelingsmøde skal være et supplement til det fysiske afdelingsmøde, som man kender det i dag. Målet er, at beboerne får bedre mulighed for at deltage i beboerdemokratiet, og at flere dermed deltager, så der sikres bred legitimitet omkring beslutningerne i afdelingerne.

Hvad kan vi lære af det?

Hectorgården skal allerede prøve kræfter med det digitale afdelingsmøde d. 29. marts, mens de resterende forsøg skal køre i april måned og i starten af maj. Hver afdeling prøver at afholde det digitale afdelingsmøde én enkelt gang, hvorefter Boligkontoret Danmark måler, hvordan det gik med fremmødet, deltagelsen, forslagene og kandidaturerne i forhold til de seneste to ’gammeldags’ afdelingsmøder.


»De fire forsøg vil give os en viden, der kan hjælpe os med at afklare, hvordan digitale afdelingsmøder administreres og afholdes bedst muligt i vores organisation og i vores boligselskaber i fremtiden« uddyber Katja Adelhøj Lindblad, projektleder og udviklingschef i Boligkontoret Danmark.
Katja fortæller desuden, at der sideløbende tidsregistreres i Boligkontoret Danmark gennem hele projektet, så vi ved præcis, hvor mange ressourcer det digitale supplement påkræver.


Hvornår kan din afdeling få digitale afdelingsmøder?

På baggrund af forsøgene vil der i juni måned være udviklet et koncept for digitale afdelingsmøder til Boligkontoret Danmarks medlemmer, som skal til godkendelse i bestyrelsen. Dette vil indeholde en forretningsgang, der udpensler, hvordan digitale afdelingsmøder kan håndteres hos medlemmerne og hvordan vi uddanner personale. Dog vil det altid være på det fysiske afdelingsmøde, at det besluttes, om man ønsker at supplere med det digitale afdelingsmøde i afdelingen.


»Herefter skal vi klæde medarbejderne på til at kunne køre de digitale afdelingsmøder, men efter sommerferien vil de afdelinger, der ønsker det, kunne vælge det digitale afdelingsmøde, som nu er muligt som følge af en revision af loven« afslutter Katja Adelhøj Lindblad.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket