Digitale afdelingsmøder på trapperne

tirsdag, den 28. februar 2017
Af Thomas Yde Søgaard

For at få flere til at deltage i beboerdemokratiet har Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling i en periode arbejdet med mulighederne for digitale afdelingsmøder. Fire boligafdelinger er udpeget som ramme for de indledende forsøg, hvoraf tre allerede har vedtaget at gennemføre det næste afdelingsmøde digitalt.


Hvordan skal forsøgene foregå?

Sæbjørnshuse (Boligselskabet Sæbjørnshuse), Hectorgården (DVB København) og Borgen (Boligselskabet Nordkysten) har allerede vedtaget, at de gerne vil deltage i forsøget med digitale afdelingsmøder, mens Bøgeparken (Boligforeningen Lillebælt) om kort tid skal tage stilling til, om de også vil være med.


De digitale afdelingsmøder vil foregå på en sikker internetside, hvor beboerne kan debattere og stille forslag inden det fysiske afdelingsmøde. På det fysiske afdelingsmøde samler dirigenten op på de forslag, der er kommet ind både fysisk og digitalt. Forslagene debatteres til mødet, og der opstilles en afstemningstekst, som der skal stemmes om. Herefter kan man både stemme til mødet eller efter mødet, enten via brev eller digitalt via den sikre internetside.


Tanken er således, at det digitale afdelingsmøde skal være et supplement til det fysiske afdelingsmøde, som man kender det i dag. Målet er, at beboerne får bedre mulighed for at deltage i beboerdemokratiet, og at flere dermed deltager, så der sikres bred legitimitet omkring beslutningerne i afdelingerne.

Hvad kan vi lære af det?

Hectorgården skal allerede prøve kræfter med det digitale afdelingsmøde d. 29. marts, mens de resterende forsøg skal køre i april måned og i starten af maj. Hver afdeling prøver at afholde det digitale afdelingsmøde én enkelt gang, hvorefter Boligkontoret Danmark måler, hvordan det gik med fremmødet, deltagelsen, forslagene og kandidaturerne i forhold til de seneste to ’gammeldags’ afdelingsmøder.


»De fire forsøg vil give os en viden, der kan hjælpe os med at afklare, hvordan digitale afdelingsmøder administreres og afholdes bedst muligt i vores organisation og i vores boligselskaber i fremtiden« uddyber Katja Adelhøj Lindblad, projektleder og udviklingschef i Boligkontoret Danmark.
Katja fortæller desuden, at der sideløbende tidsregistreres i Boligkontoret Danmark gennem hele projektet, så vi ved præcis, hvor mange ressourcer det digitale supplement påkræver.


Hvornår kan din afdeling få digitale afdelingsmøder?

På baggrund af forsøgene vil der i juni måned være udviklet et koncept for digitale afdelingsmøder til Boligkontoret Danmarks medlemmer, som skal til godkendelse i bestyrelsen. Dette vil indeholde en forretningsgang, der udpensler, hvordan digitale afdelingsmøder kan håndteres hos medlemmerne og hvordan vi uddanner personale. Dog vil det altid være på det fysiske afdelingsmøde, at det besluttes, om man ønsker at supplere med det digitale afdelingsmøde i afdelingen.


»Herefter skal vi klæde medarbejderne på til at kunne køre de digitale afdelingsmøder, men efter sommerferien vil de afdelinger, der ønsker det, kunne vælge det digitale afdelingsmøde, som nu er muligt som følge af en revision af loven« afslutter Katja Adelhøj Lindblad.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket