Driftskonferencen 2017 satte fokus på samarbejde

tirsdag, den 11. april 2017
Af Maria Dyrborg

Driftsfolk fra hele landet var sat i stævne på Hotel Nyborg Strand den 29. - 30. marts. Dagene dannede rammen om Boligkontoret Danmarks driftskonference, som i år havde temaet ”Sammen om driften”.

Den samlede almene sektor skal spare 1,5 mia. frem mod 2020, og netop de politiske krav om effektivisering og besparelser i driften var baggrunden for driftskonferencens tema ”Sammen om driften”. Boligkontoret Danmarks forvaltningsdirektør Lars Lehmann åbnede konferencen med fokus på, at det er en fælles opgave at finde løsninger og se muligheder for at effektivisere driften i boligselskaberne. Det handler blandt andet om at bruge de rigtige kompetencer på de rigtige steder, uden at gå på kompromis med servicen.

Workshops med engagerede deltagere  

Driftskonferencens i alt 124 deltagere skulle i løbet af de to dage igennem tre forskellige workshops og havde fået mulighed for at vælge mellem seks forskellige emner, der passede til deres interesseområder. I alle workshops fløj tiden afsted, og der var godt gang i diskussionerne på tværs af boligselskaberne. Takket være engagerede og diskussionslystne deltagere fik både deltagerne og de workshopansvarlige mange brugbare input med hjem.

Udbytte af workshoppen

Når et boligselskab sender deres personale afsted på en driftskonference, er det selvfølgelig med håbet og troen på, at de tager en masse nyttige informationer med hjem. De emner, som deltagerne fik ny viden og læren om var:

  • Indkøb og rabatordninger. Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling med indkøbschef Anne Løvgreen og indkøbsassistent Mette Linnemann satte fokus på indkøb og indkøbsaftaler med en meget sigende tiltel på workshoppen: Hvorfor egentlig købe 2 koteletter til 3 koteletters pris?

  • Beboerservice i indflytningen. Boligkontoret Danmarks kommunikation- og marketingsafdeling med kommunikation- og marketingchef Karina Lauridsen og boligrådgiver Maria Dyrborg gav workshopdeltagerne en introduktion til indflytning set fra beboernes synspunkt samt input til, hvilken afgørende rolle den rette kommunikation og service kan spille for selve boperioden. Erfaring siger nemlig, at der for kunden skal 12 gode oplevelser til for at glemme én dårlig.

  • Energibesparelser. Boligkontoret Danmarks energi- og miljøafdeling med energi- og miljøchef Jesper Telcs og projektleder og energikonsulent Dea Melbye havde valgt at sætte fokus på at vise workshopdeltagerne en række muligheder for at sænke bl.a. energiforbruget i boligafdelingerne og hvilke værktøjer, der kan hjælpe hertil.

  • Budget og regnskab. Boligkontoret Danmarks økonomi- og regnskabsafdeling med økonomi- og regnskabschef Michael Pedersen og controller og regnskabskonsulent Mads Carstensen gav workshopdeltagerne et overordnet indblik i boligafdelingernes økonomi samt rejsen fra budget til regnskab.

  • Arbejdsmiljø. Driftsforretningsfører Finn Weidekamp hos Boligkontoret Danmark oplyste om redskaber til at undgå ulykker i dagligdagen og sikre et godt arbejdsmiljø.

  • Tryghed og trivsel. Det boligsociale team hos Boligkontoret Danmark med boligsocial udviklingskonsulet Katja Giebel og chefkonsulent Charlotte Sommer, der tidligere har siddet i teamet, gav deltagerne på workshoppen en række tips og gode råd til at skabe tryghed og trivsel i boligafdelingerne gennem den rette tilrettelæggelse af udearealer.

Udendørs samarbejdsøvelse

Efter at have været ”lukket inde” i flere timer skulle deltagerne, som jo til daglig tilbringer en stor del af deres tid udenfor, i gang med en samarbejdsøvelse, som netop skulle foregå udenfor. Øvelsen bestod i en slags elektronisk skattejagt, hvor halvdelen af holdet blev sendt afsted med en mobiltelefon, mens den anden halvdel af holdet fulgte deres holdkammerater på en storskærm indenfor. Her skulle de så ved hjælp af skærmen, GPS-koordinater og en mobiltelefon guide deres holdkammerater hen til de rigtige poster og samtidig sørge for, at holdet var samlet igen indenfor en given tidsramme.

For os, der fulgte øvelsen på afstand, var det nærmest som at være på Wall Street under en aktiehandel. Der var en helt særlig stemning og summen i hele lokalet, og der blev peget og gestikuleret i alle retninger, mens alle talte i mobiltelefon.

Efter en time byttede de rundt, så alle fik mulighed for at få frisk luft. Formålet med øvelsen var at give deltagerne en forsmag på fordelene ved at arbejde sammen om et givent projekt og som firmaet Coastzone, der stod bag øvelsen, fortalte, så kan de ting der gøres i leg ofte føres over i hverdagen. Dagen afsluttedes med middag og hyggeligt samvær.

Det lille ekstra

Det kan være en prøvelse at skulle på som den første dagen efter en hyggelig aften. Den fornøjelse havde stewardessen Connie Svendsen fået. Hun klarede dog udfordringen med bravour, og som ejendomsmester Kim Würtz fra Midtjysk Boligselskab udtalte »hun fik virkelig salen med fra starten og havde sat sig ind i, hvilket publikum hun skulle stå overfor«.

Hendes foredrag handlede om kundeservice og ”det lille ekstra”. Connie havde anlagt en humoristisk indgangsvinkel og udtalte »man kan sige rigtigt meget, men man skal altid gøre det med et glimt i øjet. Det lille ekstra gør dagen sjovere – også for dig selv«.

Ifølge Connie skal du finde det lille ekstra, som passer godt til dig, og som du føler dig tilpas ved. Det handler om at bryde vanens magt, for hvis du gør det samme hele tiden, husker du ikke dagen – og det gør beboerne heller ikke.

”Hvad siger deltagerne?”

Evalueringen af driftskonferencen viser med stor tydelighed deltagernes begejstring for konferencen. Stort set alle fandt konferencen som helhed interessant eller meget interessant. Alle workshops fik også en fin evaluering, hvor deltagerne fandt indholdet både interessant og på et godt fagligt niveau. Især skiller workshoppen om energibesparelser i den daglige drift sig ud for, på positiv vis at have fanget deltagernes opmærksomhed.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket