Driftskonferencen 2017 satte fokus på samarbejde

tirsdag, den 11. april 2017
Af Maria Dyrborg

Driftsfolk fra hele landet var sat i stævne på Hotel Nyborg Strand den 29. - 30. marts. Dagene dannede rammen om Boligkontoret Danmarks driftskonference, som i år havde temaet ”Sammen om driften”.

Den samlede almene sektor skal spare 1,5 mia. frem mod 2020, og netop de politiske krav om effektivisering og besparelser i driften var baggrunden for driftskonferencens tema ”Sammen om driften”. Boligkontoret Danmarks forvaltningsdirektør Lars Lehmann åbnede konferencen med fokus på, at det er en fælles opgave at finde løsninger og se muligheder for at effektivisere driften i boligselskaberne. Det handler blandt andet om at bruge de rigtige kompetencer på de rigtige steder, uden at gå på kompromis med servicen.

Workshops med engagerede deltagere  

Driftskonferencens i alt 124 deltagere skulle i løbet af de to dage igennem tre forskellige workshops og havde fået mulighed for at vælge mellem seks forskellige emner, der passede til deres interesseområder. I alle workshops fløj tiden afsted, og der var godt gang i diskussionerne på tværs af boligselskaberne. Takket være engagerede og diskussionslystne deltagere fik både deltagerne og de workshopansvarlige mange brugbare input med hjem.

Udbytte af workshoppen

Når et boligselskab sender deres personale afsted på en driftskonference, er det selvfølgelig med håbet og troen på, at de tager en masse nyttige informationer med hjem. De emner, som deltagerne fik ny viden og læren om var:

  • Indkøb og rabatordninger. Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling med indkøbschef Anne Løvgreen og indkøbsassistent Mette Linnemann satte fokus på indkøb og indkøbsaftaler med en meget sigende tiltel på workshoppen: Hvorfor egentlig købe 2 koteletter til 3 koteletters pris?

  • Beboerservice i indflytningen. Boligkontoret Danmarks kommunikation- og marketingsafdeling med kommunikation- og marketingchef Karina Lauridsen og boligrådgiver Maria Dyrborg gav workshopdeltagerne en introduktion til indflytning set fra beboernes synspunkt samt input til, hvilken afgørende rolle den rette kommunikation og service kan spille for selve boperioden. Erfaring siger nemlig, at der for kunden skal 12 gode oplevelser til for at glemme én dårlig.

  • Energibesparelser. Boligkontoret Danmarks energi- og miljøafdeling med energi- og miljøchef Jesper Telcs og projektleder og energikonsulent Dea Melbye havde valgt at sætte fokus på at vise workshopdeltagerne en række muligheder for at sænke bl.a. energiforbruget i boligafdelingerne og hvilke værktøjer, der kan hjælpe hertil.

  • Budget og regnskab. Boligkontoret Danmarks økonomi- og regnskabsafdeling med økonomi- og regnskabschef Michael Pedersen og controller og regnskabskonsulent Mads Carstensen gav workshopdeltagerne et overordnet indblik i boligafdelingernes økonomi samt rejsen fra budget til regnskab.

  • Arbejdsmiljø. Driftsforretningsfører Finn Weidekamp hos Boligkontoret Danmark oplyste om redskaber til at undgå ulykker i dagligdagen og sikre et godt arbejdsmiljø.

  • Tryghed og trivsel. Det boligsociale team hos Boligkontoret Danmark med boligsocial udviklingskonsulet Katja Giebel og chefkonsulent Charlotte Sommer, der tidligere har siddet i teamet, gav deltagerne på workshoppen en række tips og gode råd til at skabe tryghed og trivsel i boligafdelingerne gennem den rette tilrettelæggelse af udearealer.

Udendørs samarbejdsøvelse

Efter at have været ”lukket inde” i flere timer skulle deltagerne, som jo til daglig tilbringer en stor del af deres tid udenfor, i gang med en samarbejdsøvelse, som netop skulle foregå udenfor. Øvelsen bestod i en slags elektronisk skattejagt, hvor halvdelen af holdet blev sendt afsted med en mobiltelefon, mens den anden halvdel af holdet fulgte deres holdkammerater på en storskærm indenfor. Her skulle de så ved hjælp af skærmen, GPS-koordinater og en mobiltelefon guide deres holdkammerater hen til de rigtige poster og samtidig sørge for, at holdet var samlet igen indenfor en given tidsramme.

For os, der fulgte øvelsen på afstand, var det nærmest som at være på Wall Street under en aktiehandel. Der var en helt særlig stemning og summen i hele lokalet, og der blev peget og gestikuleret i alle retninger, mens alle talte i mobiltelefon.

Efter en time byttede de rundt, så alle fik mulighed for at få frisk luft. Formålet med øvelsen var at give deltagerne en forsmag på fordelene ved at arbejde sammen om et givent projekt og som firmaet Coastzone, der stod bag øvelsen, fortalte, så kan de ting der gøres i leg ofte føres over i hverdagen. Dagen afsluttedes med middag og hyggeligt samvær.

Det lille ekstra

Det kan være en prøvelse at skulle på som den første dagen efter en hyggelig aften. Den fornøjelse havde stewardessen Connie Svendsen fået. Hun klarede dog udfordringen med bravour, og som ejendomsmester Kim Würtz fra Midtjysk Boligselskab udtalte »hun fik virkelig salen med fra starten og havde sat sig ind i, hvilket publikum hun skulle stå overfor«.

Hendes foredrag handlede om kundeservice og ”det lille ekstra”. Connie havde anlagt en humoristisk indgangsvinkel og udtalte »man kan sige rigtigt meget, men man skal altid gøre det med et glimt i øjet. Det lille ekstra gør dagen sjovere – også for dig selv«.

Ifølge Connie skal du finde det lille ekstra, som passer godt til dig, og som du føler dig tilpas ved. Det handler om at bryde vanens magt, for hvis du gør det samme hele tiden, husker du ikke dagen – og det gør beboerne heller ikke.

”Hvad siger deltagerne?”

Evalueringen af driftskonferencen viser med stor tydelighed deltagernes begejstring for konferencen. Stort set alle fandt konferencen som helhed interessant eller meget interessant. Alle workshops fik også en fin evaluering, hvor deltagerne fandt indholdet både interessant og på et godt fagligt niveau. Især skiller workshoppen om energibesparelser i den daglige drift sig ud for, på positiv vis at have fanget deltagernes opmærksomhed.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket