Du er med til at bestemme din husleje

torsdag, den 9. juni 2016
Eva Rastén

Når du bor til leje i en almen bolig, dækker din husleje de udgifter, der er til at drive din boligafdeling. Det er på det årlige afdelingsmøde, at budgettet besluttes. Ud fra omkostninger i budgettet bestemmes huslejen. Den boligafdeling, du bor i, er en del af en boligorganisation, som er en nonprofit-virksomhed. Der er således ingen, der skal tjene penge på din husleje.


Vedligeholdelse, fornyelse og forbedringer
Her er de faste udgifter, der er til drift af en boligafdeling, som fx:

  • Vedligeholdelse af bygninger og udendørs arealer
  • Betaling af udgifter til lån, skatter og afgifter
  • Bortkørsel af husholdningsaffald


Sådan får du indflydelse på din husleje – bliv frivillig i din boligafdeling
Som beboer har du det afgørende ord omkring den daglige drift. Deltag på det årlige afdelingsmøde, bliv frivillig eller meld dig ind i din afdelingsbestyrelse for at få indflydelse på driften af din boligafdeling.


I afdelingsbestyrelsen kan du også få indflydelse på, om der skal laves en ny legeplads, en urtehave, eller om trappeopgangen skal renoveres. Deltag i beboermødet, der afholdes mindst én gang om året. Her kan du også meldes ind i afdelingsbestyrelsen.
På www.bdk.dk kan du læse alt om det frivillige arbejde under bestyrelser/beboerdemokrati.

Fordele ved at bo alment til leje

  • Huslejen dækker dine boligudgifter (ekskl. forbrug)
  • Der skal ikke være overskud i din boligafdeling – den skal bare løbe rundt
  • Du får ingen ekstra udgifter, hvis komfuret går i stykker, eller taget bliver utæt
  • Du skal ikke vedligeholde bygningen, de grønne områder, vinduer, døre m.m.
  • Du har indflydelse på, hvordan din afdeling skal drives gennem beboermøder og beboerdemokratiet
  • Du kan bygge om i din bolig gennem råderetten
  • Du kan søge boligstøtte og lån til indskud hos kommunen
  • Du skal ikke tegne en bygningsforsikring – men du skal huske at tegne en indboforsikring, hvis dine ejendele skal være dækket i tilfælde af brand, tyveri m.v.
  • Du har mulighed for at få gode naboer, der er lige omkring dig
  • Du kan få hjælp til mange spørgsmål omkring din bolig hos din afdelingsbestyrelse, dit afdelingskontor eller hos Boligkontoret Danmark. Se mere på www.bdk.dk.


Ønsker du at blive frivillig i din boligafdeling?
Få indflydelse hvor du bor ved at gøre en aktiv og positiv forskel. Du får brugt eller udvidet dine kompetencer, og du kan få frivilligt arbejde og kurser på dit cv – og ikke mindst: du får indflydelse på din husleje.
 Bliv Frivillig 3

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.