E-syn har fået gang i sejlene

mandag, den 16. november 2015
Af Niklas Ingerslev

Flere og flere boligselskaber er hoppet med om bord og er begyndt at indføre elektronisk syn. Lige nu er syv af Boligkontorets medlemmer enten færdige eller i gang med indførelsen af E-syn og det vækker stor tilfredshed hos alle parter.

Formålet med det elektroniske syn er, at gøre det obligatoriske fraflytningssyn papirløst og i stedet klare hele processen digitalt. Den digitale løsning sikrer automatisk dokumentation, præcise opmålinger, synsrapportering på stedet samt automatisk indhentning af konkurrencedygtige istandsættelsespriser. Det har blandt andre Midtjysk Boligselskab og Boligselskabet Nordkysten kunne se fordelen i. Begge selskaber har fået indført E-syn og lige nu er flere andre selskaber godt i gang med implementeringen.

Det hele starter med opmåling
For at få det nye E-synssystem op at køre, skal alle lejemålsenheder opmåles og registreres digitalt. Derefter indhentes der istandsættelsestilbud fra håndværkere, så denne proces automatisk sker fremadrettet, når der foretages fraflytningssyn. Hos Midtjysk Boligselskab har opstartsfasen betydet opmåling af godt 400 lejemål, da alle lejemålstyper skal registreres. Det har taget sin tid, men i dag er det en svært tilfreds ejendomsmester fra Midtjysk Boligselskab, der gør status.

- Jeg synes, det er gået rigtig godt. Vores ejendomsfunktionærer har taget løsningen til sig og vi har fået mulighed for at forklare vores beboere, præcis hvilke udgifter de hæfter for og hvorfor. Jeg fornemmer også, at der er kommet færre klager fra beboere over istandsættelsesgebyrer, fortæller ejendomsmester Kim Würtz.

Besparelser, kvalitetssikkerhed og færre klager
E-syn er ikke kun en smart løsning. Det giver også boligselskabet en økonomiske og tidsmæssige besparelse samt kvalitetssikring i hele processen omkring fraflytningssyn. Kim Würtz fremhæver netop effektiviteten som en klar fordel ved E-syn.

- Det er endnu for tidligt at sætte tal på de konkrete besparelser, men vi kan se, at vi sparer en del tid i synsprocessen, da afrapportering, indhentning af tilbud osv. bliver klaret automatisk. Mere præcise opmålinger af vores lejemål og udbud på istandsættelsesarbejdet betyder desuden at beboerne oplever besparelser på istandsættelsesgebyret. Derudover opnår vi nogle driftsbesparelser, der kan bruges på mere service i hverdagen eller at holde huslejen i ro, forklarer han.

Hos Boligkontoret er projektleder Adam B. Andersen også meget tilfreds med projektets startfase. Årsmålene er blevet indfriet og han forventer, at yderligere 5000 lejemål vil få indført E-syn i løbet af 2016.

BDKnyt

Læs historierne fra Boligkontorets seneste nyhedsbrev her:

Boligkontoret adopterer 2.a og 2.b

Naboskabet styrkes med fællesspisning

Oppe til at opdage brand

Ikon Bdknyt

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.