Ejendomsdriften under forandring

søndag, den 29. januar 2017
Thomas Yde Søgaard

Det er ingen hemmelighed, at der samlet skal spares 1,5 mia. kr. i driften af almene boliger frem mod 2020. Målet er en billigere husleje for beboerne, hvor besparelsen blandt andet kan hentes ved at organisere den daglige drift mere effektivt. Derfor kommer I måske til at opleve en anderledes service i fremtiden. 

Alle boligafdelinger er forskellige. Nogle er store, nogle er små. Nogle har flere ejendomsfunktionærer, andre har kun én. Samtidig er der stor forskel på, hvordan det enkelte boligselskab drives. Flere har allerede løbende fokus på at effektivisere driften, mens andre stadig gør ’som de plejer’.

Derfor vil der også være stor forskel på, i hvor høj grad det enkelte boligselskab skal reorganisere for at efterleve kravet om besparelser i driften. Uanset, så vil de fleste beboere nok opleve en eller anden grad af forandringer i driften af deres afdeling. Flere afdelinger er allerede godt i gang, men har du ikke bemærket noget, så skal din afdeling måske først til at begynde.

Driften kan ændre sig på mange måder

Det er op til det enkelte boligselskab at beslutte, hvorledes besparelserne hentes hjem. Derfor kan driften ændre sig på mange måder – nogle løsninger forekommer dog mere ligefor end andre.

For afdelinger, der ligger relativt tæt på hinanden, kan fællesdrift eksempelvis være en god løsning. Her udnyttes maskiner og kompetencer på tværs af afdelinger. I stedet for at fordele driftspersonalet på hver enkelt afdeling, kan der altså være én ejendomsfunktionær, der passer alle de grønne arealer i flere afdelinger, eller én, der ordner alt VVS i flere afdelinger.

Har man derimod en isoleret afdeling, der eksempelvis bruger halvanden mand i arbejdstimer, så kan der være god mening i kun at ansætte den ene mand, og udlicitere vedligeholdelsen af græsarealer, parkeringspladser eller noget tredje til specialiserede leverandører.

Fælles for sådanne driftsomlægninger er, at du som beboer kan komme til at se flere ansigter i den daglige drift. Men samtidig er det vigtigt, at du som beboer kender din ejendomsfunktionær, og derfor vil det som regel også være den eller de samme ejendomsfunktionærer, der færdes i dit område i fremtiden.

Forandring fryder ikke altid, men det er stadig målet

Målet er, at alle afdelinger skal levere en billigere service, - og samtidig helst bibeholde det serviceniveau, du kender . Nogle afdelinger kan dog hidtil have haft en beboerservice, der går ud over det, der kan forventes, hvorfor eventuelle ændringer kan opleves som en serviceforringelse:

»I nogle afdelinger har beboerne måske været vant til at få hjælp, når sofaen skal flyttes, eller billederne skal op på væggen. Her vil bestyrelsen måske vurdere, at serviceniveauet simpelthen har været for højt. Men det modsatte kan også være tilfældet, og det er fortsat afdelingsbestyrelsen, der bestemmer serviceniveauet i afdelingen..«, udtaler Ida Ravnholdt Poulsen, projektleder på 'Effektiv Drift' i Boligkontoret Danmark.

Andre boligafdelinger kan opleve en forbedring i serviceniveauet, da driftsomlægningerne jo gerne skal betyde en mere effektiv og kompetent opgaveløsning. Uanset hvad, så er serviceforringelser ifølge Ida ikke noget, man skal gå og frygte:

»Man har ikke gennemført store forandringer i organiseringen af ejendomsdriften i 30 år, så selvfølgelig kan man ændre på nogle arbejdsgange og gøre det smartere – også uden at servicen behøver at blive forringet.«

Vi er i en overgangsperiode

En omlægning af driften er en proces, der kræver både tid og tilvænning. Nogle medarbejdere skal indrette sig efter nye arbejdsgange, mens andre skal læres op. Samtidig skal bestyrelser og afdelingskontorer administrere en ny og ukendt driftsstruktur, der kan kræve flere justeringer, inden driften kører optimalt.

Med andre ord skal vi alle huske, at vi er i en overgangsperiode, hvor der kan komme nogle bump på vejen. Som beboer i de afdelinger, hvor driften omlægges, er det samtidig hélt naturligt, at man også selv skal vænne sig til nye strukturer og arbejdsgange.

Med et åbent sind og lidt tålmodighed kommer alle langt. Og husk at det overordnede mål er en bedre og billigere drift, der skal komme alle til gode.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.