Er der fokus på frivillighed i din boligafdeling?

tirsdag, den 14. april 2015
Af Niklas Ingerslev

Frivillighed er en drivkraft i de almene boligområder. Som frivillig i din boligafdeling er der mulighed for at få indflydelse på lokalområdet, blive involveret i spændende projekter og få ført gode idéer ud i livet. Det giver både et stort socialt udbytte, men også nogle faglige kvalifikationer, som kan bruges i andre sammenhænge.

– Når afdelingerne skal tiltrække frivillige, er det vigtigt at forstå folks forskellige behov og forventninger. Nogle har meget tid, mens andre ikke har. Nogle ønsker at engagere sig i flere projekter, mens andre er mere interesserede i en konkret sag. Hvis man formår at imødekomme de forventninger, folk har til deres funktion som frivillig, så får man både flere frivillige, og man får nogle meget engagerede frivillige, fortæller Katja Lindblad, udviklingschef hos Boligkontoret Danmark.

Læs artikel: Hvorfor blive frivillig?

Få styr på kompetencerne
Få steder har man samlet så mange forskellige ressourcer som i et boligområde, derfor er der også et kæmpe potentiale for at sammensætte et stærkt hold af frivillige i din boligafdeling. Katja Lindblad mener, at et af succeskriterierne for at lykkes med den frivillige indsats er at få organiseret de arbejdsopgaver, som afdelingen har, og involvere folk i de opgaver, der favner netop deres kompetencer.

Boligkontoret har udviklet en frivillighedsmodel, der netop har fokus på, hvordan man organiserer arbejdet og får bragt beboernes forskellige kompetencer i spil. Modellen viser, hvordan man kan adskille og fordele opgaver, hvis der eksempelvis skal opføres nye højbede i afdelingen. Her kan modellen hjælpe med at beslutte:

  • Hvor lang tid skal projektet tage? Og hvem bidrager hvornår?
  • Fordeling af ansvar – hvem koordinerer, hvem bygger kasserne, og hvem tilplanter bedene?
  • Hvor meget indflydelse har de frivillige på udførelsen af deres opgaver?
  • Hvilke kvalifikationer kræver det fra hver af de frivillige?


Du kan læse mere om frivillighedsmodellen her.

Gode råd til frivillighed

Brug de digitale muligheder, når du skal melde dig som frivillig eller tiltrække andre frivillige:

Apps
  • Friværk: Denne app gør det nemt at tiltrække frivillige til et projekt eller selv at melde sig som frivillig under et eksisterende projekt
  • Helpfully er i gang med at lancere en app, der skal gøre det nemt at hjælpe hinanden og bidrage til mere fællesskab i dit nærmiljø. Læs mere på helpfully.dk

Sociale medier
  • Brug sociale medier som Facebook og Twitter. Der findes mange grupper med fokus på frivillighed både lokalt og nationalt. Følg eksempelvis Frivilligrådet eller Center for Frivilligt Socialt Arbejde.
  • Opret eller søg efter din egen afdeling på Facebook – erfaring viser, at det er en rigtig god måde at organisere og koordinere det frivillige arbejde på.
  • Søg på hashtags som: #frivillighed, #fådeungemed, #beboerdemokratigørenforskel, og se hvordan andre arbejder med frivillighed.
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.