Er der modstand mod udbud?

torsdag, den 23. oktober 2014
Af Eva Rastén

– Det er vores pligt som formænd i bestyrelserne, at vi skal gøre driften billigst mulig – det står i loven. Lige siden jeg blev formand, har jeg sagt, at vi skal gøre det billigere for beboerne, og det har jeg arbejdet for gennem de sidste 6 år.

Sådan siger Jeanette Oxfeldt, der her indtil den 23. oktober, var formand for Lillerød Boligforening. Lillerød Boligforening har både haft rengøring og istandsættelse af flyttelejligheder i udbud.

Modstand mod udbud fra formændene
– Mange af formændene ville først ikke gå i udbud, fortæller Jeanette. Jeg mødte meget modstand. Man var tilfreds og tryg med den service og kvalitet, der blev leveret, og havde et godt forhold til de håndværkere som havde deres vante gang i boligområdet. Men de kan være dobbelt så dyre. Derfor samlede jeg 15 formænd fra de 19 boligafdelinger der er i Lillerød Boligforening. På mødet deltog Anne Løvgren som er Indkøbschef hos Boligkontoret Danmark. Hun fortalte hvad standardniveauet var for vores ydelser. Formændene kunne godt se, at der var en del at spare, og vi blev derfor enige om, at det var en god idé at sætte vores arbejder i udbud. I vores udbud satte vi krav til kvaliteten, men der skulle også være en økonomisk gevinst.

Udbud imødekommet af mange leverandører
–Der har i alt været 17 bud på istandsættelsesarbejderne, fortæller Indkøbschef Anne Løvgren. Alle 17 blev indbudt til en besigtigelse af områderne inden tilbudsafgivelse for at sikre kvaliteten i leveringen af opgaverne. 

Lillerød gik fra mange udbydere til én udbyder på henholdsvis rengøring og istandsættelsesarbejder. Det offentlige udbud og sammenlægningen af opgaverne til 2 leverandører gav hos Lillerød Boligforening store besparelser.

Hvad var besparelsen og hvad indeholdt udbuddet?
–Jeg følte at man i Lillerød Boligforening udover pris og kvalitet også lagde vægt på ordentlige forhold for medarbejderne. At arbejdet blev udført under overenskomstmæssige korrekte forhold, og at man ikke ønskede firmaer med sort og illegal arbejdskraft, fortæller Anne Løvgren. Det udmøntede sig således:

 

Boks2

 

Udbuddet er i øvrigt opgjort i enhedspriser så der er gjort klar til elektronisk syn, hvis boligselskabet i fremtiden ønsker at overgå til dette.

Hvad skal besparelserne og den økonomiske gevinst bruges til?
– Det har ikke været for at sænke huslejen, vi er gået i udbud, men nærmere for at sikre en stabil og rimelig udvikling i huslejen og for at opnå en økonomisk gevinst. En gevinst vi kan bruge til andre formål som fx vedligeholdelsen af vores boliger, slutter Jeanette.

35-40 mio.kr. at hente i samlede besparelser
– Med de besparelser som vi ser, man opnår ved at gå i udbud, ville det på landsplan betyde en samlet besparelse på 35-40 mio.kr., hvis alle vores boligafdelinger valgte at gå i udbud med deres arbejder for at sikre den bedste kvalitet til den bedste pris. Besparelser som kommer beboerne og boligafdelingerne til gode, fortæller Michael Demsitz, direktør i Boligkontoret Danmark. 

Udbud i fremtiden

–Jeg oplever i dag større efterspørgsel efter at få gennemført et udbud, fortæller Anne Løvgren. Specielt i forbindelse med istandsættelsesarbejder, som er en stor økonomisk post i regnskabet, og derfor er der store beløb at spare. Derudover kan de i afdelingsbestyrelserne se synergieffekten både over til elektronisk syn og effektiv drift. Lillerød Boligforening er ikke enestående i sin besparelsesprocent. Jeg ser resultater over hele landet på 30-40%.

 

  

 

Udbuddet i Lillerød Boligforening er kommet i stand med:

Alle afdelingsbestyrelser i Lillerød Boligforening, forretningsføreren og driftschefen på afdelingskontoret i Allerød og indkøbsafdelingen i Boligkontoret Danmark.

BDK-nyt

Læs historierne fra Boligkontorets seneste nyhedsbrev her:

Drømmeboligen kommer på mail

Kys og kontanter

Hold øje med ventelisten!

Ikon Bdknyt

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket