Er der modstand mod udbud?

torsdag, den 23. oktober 2014
Af Eva Rastén

– Det er vores pligt som formænd i bestyrelserne, at vi skal gøre driften billigst mulig – det står i loven. Lige siden jeg blev formand, har jeg sagt, at vi skal gøre det billigere for beboerne, og det har jeg arbejdet for gennem de sidste 6 år.

Sådan siger Jeanette Oxfeldt, der her indtil den 23. oktober, var formand for Lillerød Boligforening. Lillerød Boligforening har både haft rengøring og istandsættelse af flyttelejligheder i udbud.

Modstand mod udbud fra formændene
– Mange af formændene ville først ikke gå i udbud, fortæller Jeanette. Jeg mødte meget modstand. Man var tilfreds og tryg med den service og kvalitet, der blev leveret, og havde et godt forhold til de håndværkere som havde deres vante gang i boligområdet. Men de kan være dobbelt så dyre. Derfor samlede jeg 15 formænd fra de 19 boligafdelinger der er i Lillerød Boligforening. På mødet deltog Anne Løvgren som er Indkøbschef hos Boligkontoret Danmark. Hun fortalte hvad standardniveauet var for vores ydelser. Formændene kunne godt se, at der var en del at spare, og vi blev derfor enige om, at det var en god idé at sætte vores arbejder i udbud. I vores udbud satte vi krav til kvaliteten, men der skulle også være en økonomisk gevinst.

Udbud imødekommet af mange leverandører
–Der har i alt været 17 bud på istandsættelsesarbejderne, fortæller Indkøbschef Anne Løvgren. Alle 17 blev indbudt til en besigtigelse af områderne inden tilbudsafgivelse for at sikre kvaliteten i leveringen af opgaverne. 

Lillerød gik fra mange udbydere til én udbyder på henholdsvis rengøring og istandsættelsesarbejder. Det offentlige udbud og sammenlægningen af opgaverne til 2 leverandører gav hos Lillerød Boligforening store besparelser.

Hvad var besparelsen og hvad indeholdt udbuddet?
–Jeg følte at man i Lillerød Boligforening udover pris og kvalitet også lagde vægt på ordentlige forhold for medarbejderne. At arbejdet blev udført under overenskomstmæssige korrekte forhold, og at man ikke ønskede firmaer med sort og illegal arbejdskraft, fortæller Anne Løvgren. Det udmøntede sig således:

 

Boks2

 

Udbuddet er i øvrigt opgjort i enhedspriser så der er gjort klar til elektronisk syn, hvis boligselskabet i fremtiden ønsker at overgå til dette.

Hvad skal besparelserne og den økonomiske gevinst bruges til?
– Det har ikke været for at sænke huslejen, vi er gået i udbud, men nærmere for at sikre en stabil og rimelig udvikling i huslejen og for at opnå en økonomisk gevinst. En gevinst vi kan bruge til andre formål som fx vedligeholdelsen af vores boliger, slutter Jeanette.

35-40 mio.kr. at hente i samlede besparelser
– Med de besparelser som vi ser, man opnår ved at gå i udbud, ville det på landsplan betyde en samlet besparelse på 35-40 mio.kr., hvis alle vores boligafdelinger valgte at gå i udbud med deres arbejder for at sikre den bedste kvalitet til den bedste pris. Besparelser som kommer beboerne og boligafdelingerne til gode, fortæller Michael Demsitz, direktør i Boligkontoret Danmark. 

Udbud i fremtiden

–Jeg oplever i dag større efterspørgsel efter at få gennemført et udbud, fortæller Anne Løvgren. Specielt i forbindelse med istandsættelsesarbejder, som er en stor økonomisk post i regnskabet, og derfor er der store beløb at spare. Derudover kan de i afdelingsbestyrelserne se synergieffekten både over til elektronisk syn og effektiv drift. Lillerød Boligforening er ikke enestående i sin besparelsesprocent. Jeg ser resultater over hele landet på 30-40%.

 

  

 

Udbuddet i Lillerød Boligforening er kommet i stand med:

Alle afdelingsbestyrelser i Lillerød Boligforening, forretningsføreren og driftschefen på afdelingskontoret i Allerød og indkøbsafdelingen i Boligkontoret Danmark.

BDK-nyt

Læs historierne fra Boligkontorets seneste nyhedsbrev her:

Drømmeboligen kommer på mail

Kys og kontanter

Hold øje med ventelisten!

Ikon Bdknyt

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.