Er der modstand mod udbud?

torsdag, den 23. oktober 2014
Af Eva Rastén

– Det er vores pligt som formænd i bestyrelserne, at vi skal gøre driften billigst mulig – det står i loven. Lige siden jeg blev formand, har jeg sagt, at vi skal gøre det billigere for beboerne, og det har jeg arbejdet for gennem de sidste 6 år.

Sådan siger Jeanette Oxfeldt, der her indtil den 23. oktober, var formand for Lillerød Boligforening. Lillerød Boligforening har både haft rengøring og istandsættelse af flyttelejligheder i udbud.

Modstand mod udbud fra formændene
– Mange af formændene ville først ikke gå i udbud, fortæller Jeanette. Jeg mødte meget modstand. Man var tilfreds og tryg med den service og kvalitet, der blev leveret, og havde et godt forhold til de håndværkere som havde deres vante gang i boligområdet. Men de kan være dobbelt så dyre. Derfor samlede jeg 15 formænd fra de 19 boligafdelinger der er i Lillerød Boligforening. På mødet deltog Anne Løvgren som er Indkøbschef hos Boligkontoret Danmark. Hun fortalte hvad standardniveauet var for vores ydelser. Formændene kunne godt se, at der var en del at spare, og vi blev derfor enige om, at det var en god idé at sætte vores arbejder i udbud. I vores udbud satte vi krav til kvaliteten, men der skulle også være en økonomisk gevinst.

Udbud imødekommet af mange leverandører
–Der har i alt været 17 bud på istandsættelsesarbejderne, fortæller Indkøbschef Anne Løvgren. Alle 17 blev indbudt til en besigtigelse af områderne inden tilbudsafgivelse for at sikre kvaliteten i leveringen af opgaverne. 

Lillerød gik fra mange udbydere til én udbyder på henholdsvis rengøring og istandsættelsesarbejder. Det offentlige udbud og sammenlægningen af opgaverne til 2 leverandører gav hos Lillerød Boligforening store besparelser.

Hvad var besparelsen og hvad indeholdt udbuddet?
–Jeg følte at man i Lillerød Boligforening udover pris og kvalitet også lagde vægt på ordentlige forhold for medarbejderne. At arbejdet blev udført under overenskomstmæssige korrekte forhold, og at man ikke ønskede firmaer med sort og illegal arbejdskraft, fortæller Anne Løvgren. Det udmøntede sig således:

 

Boks2

 

Udbuddet er i øvrigt opgjort i enhedspriser så der er gjort klar til elektronisk syn, hvis boligselskabet i fremtiden ønsker at overgå til dette.

Hvad skal besparelserne og den økonomiske gevinst bruges til?
– Det har ikke været for at sænke huslejen, vi er gået i udbud, men nærmere for at sikre en stabil og rimelig udvikling i huslejen og for at opnå en økonomisk gevinst. En gevinst vi kan bruge til andre formål som fx vedligeholdelsen af vores boliger, slutter Jeanette.

35-40 mio.kr. at hente i samlede besparelser
– Med de besparelser som vi ser, man opnår ved at gå i udbud, ville det på landsplan betyde en samlet besparelse på 35-40 mio.kr., hvis alle vores boligafdelinger valgte at gå i udbud med deres arbejder for at sikre den bedste kvalitet til den bedste pris. Besparelser som kommer beboerne og boligafdelingerne til gode, fortæller Michael Demsitz, direktør i Boligkontoret Danmark. 

Udbud i fremtiden

–Jeg oplever i dag større efterspørgsel efter at få gennemført et udbud, fortæller Anne Løvgren. Specielt i forbindelse med istandsættelsesarbejder, som er en stor økonomisk post i regnskabet, og derfor er der store beløb at spare. Derudover kan de i afdelingsbestyrelserne se synergieffekten både over til elektronisk syn og effektiv drift. Lillerød Boligforening er ikke enestående i sin besparelsesprocent. Jeg ser resultater over hele landet på 30-40%.

 

  

 

Udbuddet i Lillerød Boligforening er kommet i stand med:

Alle afdelingsbestyrelser i Lillerød Boligforening, forretningsføreren og driftschefen på afdelingskontoret i Allerød og indkøbsafdelingen i Boligkontoret Danmark.

BDK-nyt

Læs historierne fra Boligkontorets seneste nyhedsbrev her:

Drømmeboligen kommer på mail

Kys og kontanter

Hold øje med ventelisten!

Ikon Bdknyt

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket