Er der modstand mod udbud?

torsdag, den 23. oktober 2014
Af Eva Rastén

– Det er vores pligt som formænd i bestyrelserne, at vi skal gøre driften billigst mulig – det står i loven. Lige siden jeg blev formand, har jeg sagt, at vi skal gøre det billigere for beboerne, og det har jeg arbejdet for gennem de sidste 6 år.

Sådan siger Jeanette Oxfeldt, der her indtil den 23. oktober, var formand for Lillerød Boligforening. Lillerød Boligforening har både haft rengøring og istandsættelse af flyttelejligheder i udbud.

Modstand mod udbud fra formændene
– Mange af formændene ville først ikke gå i udbud, fortæller Jeanette. Jeg mødte meget modstand. Man var tilfreds og tryg med den service og kvalitet, der blev leveret, og havde et godt forhold til de håndværkere som havde deres vante gang i boligområdet. Men de kan være dobbelt så dyre. Derfor samlede jeg 15 formænd fra de 19 boligafdelinger der er i Lillerød Boligforening. På mødet deltog Anne Løvgren som er Indkøbschef hos Boligkontoret Danmark. Hun fortalte hvad standardniveauet var for vores ydelser. Formændene kunne godt se, at der var en del at spare, og vi blev derfor enige om, at det var en god idé at sætte vores arbejder i udbud. I vores udbud satte vi krav til kvaliteten, men der skulle også være en økonomisk gevinst.

Udbud imødekommet af mange leverandører
–Der har i alt været 17 bud på istandsættelsesarbejderne, fortæller Indkøbschef Anne Løvgren. Alle 17 blev indbudt til en besigtigelse af områderne inden tilbudsafgivelse for at sikre kvaliteten i leveringen af opgaverne. 

Lillerød gik fra mange udbydere til én udbyder på henholdsvis rengøring og istandsættelsesarbejder. Det offentlige udbud og sammenlægningen af opgaverne til 2 leverandører gav hos Lillerød Boligforening store besparelser.

Hvad var besparelsen og hvad indeholdt udbuddet?
–Jeg følte at man i Lillerød Boligforening udover pris og kvalitet også lagde vægt på ordentlige forhold for medarbejderne. At arbejdet blev udført under overenskomstmæssige korrekte forhold, og at man ikke ønskede firmaer med sort og illegal arbejdskraft, fortæller Anne Løvgren. Det udmøntede sig således:

 

Boks2

 

Udbuddet er i øvrigt opgjort i enhedspriser så der er gjort klar til elektronisk syn, hvis boligselskabet i fremtiden ønsker at overgå til dette.

Hvad skal besparelserne og den økonomiske gevinst bruges til?
– Det har ikke været for at sænke huslejen, vi er gået i udbud, men nærmere for at sikre en stabil og rimelig udvikling i huslejen og for at opnå en økonomisk gevinst. En gevinst vi kan bruge til andre formål som fx vedligeholdelsen af vores boliger, slutter Jeanette.

35-40 mio.kr. at hente i samlede besparelser
– Med de besparelser som vi ser, man opnår ved at gå i udbud, ville det på landsplan betyde en samlet besparelse på 35-40 mio.kr., hvis alle vores boligafdelinger valgte at gå i udbud med deres arbejder for at sikre den bedste kvalitet til den bedste pris. Besparelser som kommer beboerne og boligafdelingerne til gode, fortæller Michael Demsitz, direktør i Boligkontoret Danmark. 

Udbud i fremtiden

–Jeg oplever i dag større efterspørgsel efter at få gennemført et udbud, fortæller Anne Løvgren. Specielt i forbindelse med istandsættelsesarbejder, som er en stor økonomisk post i regnskabet, og derfor er der store beløb at spare. Derudover kan de i afdelingsbestyrelserne se synergieffekten både over til elektronisk syn og effektiv drift. Lillerød Boligforening er ikke enestående i sin besparelsesprocent. Jeg ser resultater over hele landet på 30-40%.

 

  

 

Udbuddet i Lillerød Boligforening er kommet i stand med:

Alle afdelingsbestyrelser i Lillerød Boligforening, forretningsføreren og driftschefen på afdelingskontoret i Allerød og indkøbsafdelingen i Boligkontoret Danmark.

BDK-nyt

Læs historierne fra Boligkontorets seneste nyhedsbrev her:

Drømmeboligen kommer på mail

Kys og kontanter

Hold øje med ventelisten!

Ikon Bdknyt

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket