Er din boligafdeling effektiv?

onsdag, den 11. februar 2015
Eva Rastén

Er der en effektiv drift af din boligafdelingen? Er der penge at spare?

De spørgsmål er projektet En innovativ vej til effektivt drift i gang med at teste i 5 forskellige boligselskaber, herunder hos Boligselskabet Nordkysten.

– Vi er af den ældre generation, så vi ønsker ikke at centralisere vores ejendomsfunktionærer, selvom det er ét af de elementer, man kan justere på i projekt Effektiv Drift. Men vi vil gerne arbejde med andre elementer af pakken, siger Henrik Poulsen, der er formand i afd. 8 i Boligselskabet Nordkysten.– Vi tror på, at der kan være besparelser at hente på udbud af håndværkerydelser ved istandsættelse af flyttelejligheder. Vi indfører elektronisk syn, og vi tænker på at have to synergikoordinatorer, der kan koordinere ejendomsfunktionærindsatsen på tværs af afdelingerne.


Målet med projekt Effektiv Drift er at levere en digital værktøjskasse som viser erfaringerne fra projekterne med konkrete eksempler på serviceaftaler, benchmarkingværktøjer, bestyrelsesopæg, workshop-materiale m.m., sådan at det er nemt at igangsætte driftsudviklingsprojekter i boligafdelingerne.

– En 15-20 % af huslejen går til drift. Det er derfor vigtigt, at vi forsøger at få mest muligt for pengene og/eller får bragt beboernes husleje ned. Det gør vi i Strandparken i forsøget med Effektiv drift, fortæller formand Søren Keldorff. – Vi har to ben: Et med omlægning af vores ejendomsfunktionærers indsats til fælles drift. Et andet er, at sætte de opgaver, der varetages af eksterne leverandører i udbud. Begge dele er i sin vorden og giver nogle udfordringer. Der skal laves justeringer til afdelinger og medarbejdere. Det skal der jo altid, men det er afgjort effektivt, og vi tror, vi er på rette vej.

 

Fakta om projekt Effektiv Drift

I samarbejde med de lokale bestyrelser og medarbejdere bliver driften testet inden for følgende temaer:

  • Ledelse (planlægning,koordinering, personaleledelse og motivation)
  • Organisering (fælles drift, teamopdelt drift, kompetenceudnyttelse, insourcing, samarbejde, serviceaftaler og arbejdsplaner)
  • IT og digitalisering (E-syn og digitale opgavestyringsværktøjer)
  • Indkøb / udbud (Istandsættelse af flytteboliger, rengøring, håndværkerydelser og leverandøranalyser)

Et effektiv bidrag fra projektet følger i 2015

  • I 2015 bliver de økonomiske konsekvenser af driftsomlægninger og beboertilfredshed analyseret
  • Der bliver udviklet en model til opfølgning på driftsomlægninger som projekter, der har været i gang i 1-2 år kan gøre brug af
  • For at sikre udvikling og effektivisering i driften af de almene boliger bliver der gennemført en landsdækkende undersøgelse blandt driftsledere

 

Projektet afrapporteres til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter samt til AlmenNet og Nykredit i efteråret 2015.

Projektet er støttet af: 

  • Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
  • Almennet
  • Nykredit Fond
  • Boligkontoret Danmarks udviklingsfond
  • Projektet er opstartet i 2013 og slutter i 2015

Deltagere i projekt En innovativ vej til Effektiv Drift:


Boligselskabet Strandparken, Boligkontoret Danmark
Nakskov Almene Boligselskab, Boligkontoret Danmark
Boligselskabet Nordkysten, Boligkontoret Danmark
Midtjysk Boligselskab, Boligkontoret Danmark
Himmerland Boligforening
Boligforeningen 3B

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har bevilget en million kroner til projektet, og Landsbyggefonden har via AlmenNet yderligere bevilget 700.000 kr. til en udvidelse af antallet af forsøg, der løber i 2. halvår af 2014 og første halvår af 2015.

Kontakt Ida Ravnholdt Poulsen på idpo@bdk.dk eller Klaus Kramshøj på klkr@bdk.dk ved spørgsmål til projektet.

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket