Er din boligafdeling effektiv?

onsdag, den 11. februar 2015
Eva Rastén

Er der en effektiv drift af din boligafdelingen? Er der penge at spare?

De spørgsmål er projektet En innovativ vej til effektivt drift i gang med at teste i 5 forskellige boligselskaber, herunder hos Boligselskabet Nordkysten.

– Vi er af den ældre generation, så vi ønsker ikke at centralisere vores ejendomsfunktionærer, selvom det er ét af de elementer, man kan justere på i projekt Effektiv Drift. Men vi vil gerne arbejde med andre elementer af pakken, siger Henrik Poulsen, der er formand i afd. 8 i Boligselskabet Nordkysten.– Vi tror på, at der kan være besparelser at hente på udbud af håndværkerydelser ved istandsættelse af flyttelejligheder. Vi indfører elektronisk syn, og vi tænker på at have to synergikoordinatorer, der kan koordinere ejendomsfunktionærindsatsen på tværs af afdelingerne.


Målet med projekt Effektiv Drift er at levere en digital værktøjskasse som viser erfaringerne fra projekterne med konkrete eksempler på serviceaftaler, benchmarkingværktøjer, bestyrelsesopæg, workshop-materiale m.m., sådan at det er nemt at igangsætte driftsudviklingsprojekter i boligafdelingerne.

– En 15-20 % af huslejen går til drift. Det er derfor vigtigt, at vi forsøger at få mest muligt for pengene og/eller får bragt beboernes husleje ned. Det gør vi i Strandparken i forsøget med Effektiv drift, fortæller formand Søren Keldorff. – Vi har to ben: Et med omlægning af vores ejendomsfunktionærers indsats til fælles drift. Et andet er, at sætte de opgaver, der varetages af eksterne leverandører i udbud. Begge dele er i sin vorden og giver nogle udfordringer. Der skal laves justeringer til afdelinger og medarbejdere. Det skal der jo altid, men det er afgjort effektivt, og vi tror, vi er på rette vej.

 

Fakta om projekt Effektiv Drift

I samarbejde med de lokale bestyrelser og medarbejdere bliver driften testet inden for følgende temaer:

  • Ledelse (planlægning,koordinering, personaleledelse og motivation)
  • Organisering (fælles drift, teamopdelt drift, kompetenceudnyttelse, insourcing, samarbejde, serviceaftaler og arbejdsplaner)
  • IT og digitalisering (E-syn og digitale opgavestyringsværktøjer)
  • Indkøb / udbud (Istandsættelse af flytteboliger, rengøring, håndværkerydelser og leverandøranalyser)

Et effektiv bidrag fra projektet følger i 2015

  • I 2015 bliver de økonomiske konsekvenser af driftsomlægninger og beboertilfredshed analyseret
  • Der bliver udviklet en model til opfølgning på driftsomlægninger som projekter, der har været i gang i 1-2 år kan gøre brug af
  • For at sikre udvikling og effektivisering i driften af de almene boliger bliver der gennemført en landsdækkende undersøgelse blandt driftsledere

 

Projektet afrapporteres til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter samt til AlmenNet og Nykredit i efteråret 2015.

Projektet er støttet af: 

  • Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
  • Almennet
  • Nykredit Fond
  • Boligkontoret Danmarks udviklingsfond
  • Projektet er opstartet i 2013 og slutter i 2015

Deltagere i projekt En innovativ vej til Effektiv Drift:


Boligselskabet Strandparken, Boligkontoret Danmark
Nakskov Almene Boligselskab, Boligkontoret Danmark
Boligselskabet Nordkysten, Boligkontoret Danmark
Midtjysk Boligselskab, Boligkontoret Danmark
Himmerland Boligforening
Boligforeningen 3B

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har bevilget en million kroner til projektet, og Landsbyggefonden har via AlmenNet yderligere bevilget 700.000 kr. til en udvidelse af antallet af forsøg, der løber i 2. halvår af 2014 og første halvår af 2015.

Kontakt Ida Ravnholdt Poulsen på idpo@bdk.dk eller Klaus Kramshøj på klkr@bdk.dk ved spørgsmål til projektet.

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket