Er din boligafdeling effektiv?

onsdag, den 11. februar 2015
Eva Rastén

Er der en effektiv drift af din boligafdelingen? Er der penge at spare?

De spørgsmål er projektet En innovativ vej til effektivt drift i gang med at teste i 5 forskellige boligselskaber, herunder hos Boligselskabet Nordkysten.

– Vi er af den ældre generation, så vi ønsker ikke at centralisere vores ejendomsfunktionærer, selvom det er ét af de elementer, man kan justere på i projekt Effektiv Drift. Men vi vil gerne arbejde med andre elementer af pakken, siger Henrik Poulsen, der er formand i afd. 8 i Boligselskabet Nordkysten.– Vi tror på, at der kan være besparelser at hente på udbud af håndværkerydelser ved istandsættelse af flyttelejligheder. Vi indfører elektronisk syn, og vi tænker på at have to synergikoordinatorer, der kan koordinere ejendomsfunktionærindsatsen på tværs af afdelingerne.


Målet med projekt Effektiv Drift er at levere en digital værktøjskasse som viser erfaringerne fra projekterne med konkrete eksempler på serviceaftaler, benchmarkingværktøjer, bestyrelsesopæg, workshop-materiale m.m., sådan at det er nemt at igangsætte driftsudviklingsprojekter i boligafdelingerne.

– En 15-20 % af huslejen går til drift. Det er derfor vigtigt, at vi forsøger at få mest muligt for pengene og/eller får bragt beboernes husleje ned. Det gør vi i Strandparken i forsøget med Effektiv drift, fortæller formand Søren Keldorff. – Vi har to ben: Et med omlægning af vores ejendomsfunktionærers indsats til fælles drift. Et andet er, at sætte de opgaver, der varetages af eksterne leverandører i udbud. Begge dele er i sin vorden og giver nogle udfordringer. Der skal laves justeringer til afdelinger og medarbejdere. Det skal der jo altid, men det er afgjort effektivt, og vi tror, vi er på rette vej.

 

Fakta om projekt Effektiv Drift

I samarbejde med de lokale bestyrelser og medarbejdere bliver driften testet inden for følgende temaer:

  • Ledelse (planlægning,koordinering, personaleledelse og motivation)
  • Organisering (fælles drift, teamopdelt drift, kompetenceudnyttelse, insourcing, samarbejde, serviceaftaler og arbejdsplaner)
  • IT og digitalisering (E-syn og digitale opgavestyringsværktøjer)
  • Indkøb / udbud (Istandsættelse af flytteboliger, rengøring, håndværkerydelser og leverandøranalyser)

Et effektiv bidrag fra projektet følger i 2015

  • I 2015 bliver de økonomiske konsekvenser af driftsomlægninger og beboertilfredshed analyseret
  • Der bliver udviklet en model til opfølgning på driftsomlægninger som projekter, der har været i gang i 1-2 år kan gøre brug af
  • For at sikre udvikling og effektivisering i driften af de almene boliger bliver der gennemført en landsdækkende undersøgelse blandt driftsledere

 

Projektet afrapporteres til Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter samt til AlmenNet og Nykredit i efteråret 2015.

Projektet er støttet af: 

  • Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
  • Almennet
  • Nykredit Fond
  • Boligkontoret Danmarks udviklingsfond
  • Projektet er opstartet i 2013 og slutter i 2015

Deltagere i projekt En innovativ vej til Effektiv Drift:


Boligselskabet Strandparken, Boligkontoret Danmark
Nakskov Almene Boligselskab, Boligkontoret Danmark
Boligselskabet Nordkysten, Boligkontoret Danmark
Midtjysk Boligselskab, Boligkontoret Danmark
Himmerland Boligforening
Boligforeningen 3B

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter har bevilget en million kroner til projektet, og Landsbyggefonden har via AlmenNet yderligere bevilget 700.000 kr. til en udvidelse af antallet af forsøg, der løber i 2. halvår af 2014 og første halvår af 2015.

Kontakt Ida Ravnholdt Poulsen på idpo@bdk.dk eller Klaus Kramshøj på klkr@bdk.dk ved spørgsmål til projektet.

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket