Er dit boligområde rødt, gult eller grønt?

tirsdag, den 28. februar 2017
Af Niklas Ingerslev

Boligkontoret Danmark har udviklet et redskab, der giver overblik over et boligområdes boligsociale situation. Redskabet kaldes det boligsociale trafiklys og kan bruges som grundlag for fremsigtede beslutninger og forhandlinger med kommunen. Trafiklyset har allerede fået kommunal ros og medvirket til, at flere boligafdelinger er blevet fritaget fra kommunal anvisning.

Ved at indhente boligsociale nøgletal fra Danmarks Statistik, som blandt andet vedrører beboernes gennemsnitlige indkomstniveau, tilknytning til arbejdsmarkedet og kriminalitetssager får man et statistisk overblik over beboersammensætningen i et område.

Kombineret med Boligkontoret Danmarks egne tal omkring ophævelser, udsættelser, restancer og husordensager, er det derved muligt at få et samlet billede af, hvordan en boligafdeling eller et helt boligselskab klarer sig på en række relevante boligsociale parametre.

Hver parameter har nogle grænseværdier, som bestemmer, om trafiklyset lyser rød, gul eller grøn. Den grønne farve signalerer, at der ikke er grund til bekymring, mens den gule og røde farve signalerer, at man skal være opmærksom, eller at der kan være problemer på et bestemt område.

Det boligsociale trafiklys ender ud i en kort samlet rapport med anbefalinger til mulig videre handling. Trafiklyset er dog ikke et sandhedsbarometer, og det kan ikke forklare, hvorfor en situation ser ud som den gør. Derfor er der behov for fortolkning og efterbehandling fra den pågældende bestyrelse, når en videre handling skal vurderes.

Et godt grundlag til debat

Det boligsociale trafiklys skal ses som et redskab, der skaber grundlag for debat. Det kan være, når bestyrelsen i boligselskabet skal beslutte, hvor man bør sætte ind og hvad man kan gøre, eller det kan være i dialogen med den pågældende kommune om boligselskabets udfordringer og fremtidsudsigter. Her kan redskabet være med til at give overblik og dokumentation, når der skal gøres status og forhandles om fremtidig kommunal anvisning. Det oplevede man hos Boligselskabet Birkebo, der var det første boligselskab til at tage det boligsociale trafiklys i brug.

»Vi har fået et rigtig godt overblik over vores beboersammensætning. Vi kan bruge materialet til at forebygge fremtidige problemer og til at vurdere, om vi eventuelt skal lave nogle fleksible udlejningsregler. Vi har desuden fået fritaget to afdelinger fra anvisning efter dialog med kommunen, og her i foråret får afdelingsbestyrelserne materialet ud, så vi kan få en dialog omkring de udfordringer, der kan være«, fortæller Boligselskabet Birkebos formand, Bent Nielsen.

Flere andre boligselskaber benytter også det boligsociale trafiklys som eksempelvis Gl. Holte Boligselskab, Søllerød Sociale Boligselskab og Søllerød Almene Boligselskab.

Kommunal ros til trafiklyset

Det er ikke kun boligselskaberne, der har stor glæde af redskabet. »Rudersdal Kommune har også udtrykt stor begejstring for trafiklyset og fremhæver det som et grundigt og professionelt redskab, der gør det let at træffe beslutninger ud fra, blandt andet når det skal vurderes, hvorvidt en boligafdeling egner sig til kommunal anvisning og fleksibel udlejning«, lyder det fra chefkonsulent hos Boligkontoret Danmark, Charlotte Sommer Bjørnsgaard, der løbende har dialog med kommunen.

Redskabet er blevet udviklet på baggrund af et behov for hurtigt og enkelt at kunne skabe overblik over eventuelle boligsociale udfordringer. På den måde kan man hurtigt identificere begyndende problemer og iværksætte forebyggende indsatser. Det er også tanken, at redskabet kan bruges til at vise effekten af det boligsociale arbejde i de afdelinger, hvor der er igangsat en boligsocial helhedsplan eller andre initiativer.

Du kan læse mere om det boligsociale trafiklys i Boligkontoret Danmarks produktkatalog.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket