Er dit regnskab rødt - gult - eller grønt?

onsdag, den 27. maj 2015
Af Eva Rastén

Hvornår har du sidst kontrolleret dig selv? Ikke tænkt som selvkontrol men derimod en kontrol af dig og dit dankort og bagefter evalueret på om du har brugt dine penge hensigtsmæssigt på alle poster i dit budget?

Ved en kontrol er det godt med overblik - både historisk og nutidigt.  Overblik giver mulighed for at evaluere og i evalueringen, kan der skabes klarhed over, hvor du fremadrettet skal være opmærksom. Sådan et værktøj får bestyrelserne nu i forbindelse med, at vi i den almene sektor i 2010 blev omfattet af en styringsreform, hvor der skal arbejdes videre med egenkontrollen i de almene boligorganisationer. Kontrol med regnskabet er bedre – især når det er nemt.

Er dit årsregnskab rødt – gult – eller grønt?

Én gang om året får organisationsbestyrelserne en rapport, som der nemt kan handles på. Boligorganisationen og -afdelingerne er gennemgået på en række poster, som sætter såvel bestyrelsen som ansatte i Boligkontoret i stand til nemt at evaluere årsregnskabet for at iværksætte initiativer, som kan optimere og understøtte en positiv udvikling på poster, som kræver lidt ekstra pleje og opmærksomhed.

– Med egenkontrol version 2, har vi fået et særdeles brugbart dokument, som vores forretningsførere og konsulenter sammen med organisationsbestyrelserne nu i fællesskab kan implementere og gøre deres erfaringer med. Egenkontrollen bliver således en fast bestanddel af gennemgangen og opfølgningen på årsregnskaberne, fortæller Lars Lehmann, forvaltningsdirektør hos Boligkontoret Danmark. 

 

Trafiklyset giver en mulighed for nemt at overskue og prioritere handlingsindsatsen for organisationsbestyrelserne. Her er vist uddrag af egenkontrolrapportens overblik på forsiden.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.