Er du herre i eget hjem?

tirsdag, den 9. februar 2016

Når du bor alment til leje, må du så holde husdyr? Må du hænge vasketøj til tørre i haven? Og hvordan er det med støj og udluftning? Er du i tvivl? Så kan du finde svaret i din boligafdelings husorden.

- Fordi vi bor tæt sammen, er det godt at have et regelsæt, så vi ikke generer hinanden unødigt, siger Jørgen Rasmussen, der bor i Boligforeningen Faaborg-Midtfyn. – Jeg synes, at en husorden er med til at sikre, at fællesskabet fungerer, så vi får et godt naboskab. For mig handler det om at tage hensyn. Med fælles regler ved alle, hvad man har at forholde sig til, og det giver tryghed, siger Jørgen Rasmussen, hvis husorden i afdelingen netop er opdateret. – Det er rart at have orden i papirerne, så husordenen passer til vores afdeling, siger afdelingsformand Noel Lucey fra Boligforeningen Faaborg-Midtfyn. – Vi har fx skrevet ind, at det er beboernes ansvar at lufte ud, så der ikke går skimmelsvamp i husene. Og at det er os, som beboere, der skal sørge for at holde vores haver pæne og ordentlige. De udvendige rammer er vores ansigt udadtil, og det er rart at høre når folk, der kommer forbi synes, at her ser pænt ud, fortæller Noel Lucey. På beboermødet til marts skal den nye husorden godkendes. – Processen er gået rigtig godt og beboerne er engagerede. Jeg er glad for, at de vil være med til at bestemme, hvad der skal stå i vores husorden, og at husorden nu passer til hvordan vi vil have det i vores afdeling.

Er husordenen opdateret i din boligafdeling? Ellers deltag i dit årlige beboermøde og få indflydelse.
Opslag Fra Gl Husorden

- De to eksempler, er lidt hyggelige og vidner om, at de skrevet for en del år tilbage, fortæller chefkonsulent Conny Bruun fra Boligkontoret Danmarks afdelingskontor på Fyn. Hun opfordrer afdelingsbestyrelsen til at sørge for, at husorden er opdateret, og hun understreger, at en ny husorden altid skal godkendes på et afdelingsmøde.

Husorden eller vedligeholdelsesreglement
Hvor husordenen er indbyrdes sociale leveregler, er vedligeholdelsesreglementet et juridisk gældende regelsæt for lejers forpligtelse til vedligehold, mens man bor i lejemålet og ved fraflytning.  En boligafdeling skal både have en husorden og et vedligeholdelsesreglement, så det ene udelukker ikke det andet. Ofte er man dog tilbøjelig til at skrive regler for vedligehold ind i husorden. – Jeg vil anbefale at sammenholde husordenen med vedligeholdelsesreglementet, og ”rense” husordenen for eventuelle regler og beslutninger, der står i vedligeholdelsesreglementet. På den måde undgår man, at der via forskellige formuleringer opstår modstridende og tvetydige regler, som kan skabe forvirring, fortæller Conny Bruun.

Du kan få dispensation fra husordens regel om husdyr, hvis du har en vedvarende fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, er blind eller svagtseende. Læs mere her under § 127. 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.