Er plejer død?

onsdag, den 24. september 2014
Anders Juel Hansen

Afdelingsbestyrelserne i almene boligafdelinger er præget af formalia og ”sådan plejer vi at gøre” i deres bestyrelsesarbejde. Sådan behøves det ikke at være.

- Vi skal ikke komplicere tingene. Hvorfor nedsætte et udvalg, når der bare skal laves en fest.

Stephan C. Krabsen, formand i Hectorgården på Nørrebro i København, er ikke tilhænger af at gøre tingene mere formelle end nødvendigt.

- Vi skriver bare i vores referat, hvem der vil være med.

Opgør med den lange dagsorden
I det hele taget har Stephan ændret rutinerne efter han blev valgt ind i Hectorgårdens afdelingsbestyrelse.

- Vores møder trak ud og der var nogle lange dagsordener, vi slet ikke kunne komme igennem. Til et møde var der 17 punkter, og det er som om man ikke kommer nogen vegne, men bliver drænet for energi.

Efter et halvt år bad Stephan om at blive referent. Han tilpassede et dokument han brugte i sit arbejde – en rullende handlingsplan – og det har sat skub i at få gjort tingene færdige.

Handleplanen viser resultaterne og skaber energi
- Vi har ikke lange referater, der ikke bliver læst. I stedet har vi handleplanen, vi opdaterer direkte på møderne. Hvert punkt har en kort forklaring – teksten skal være kort og præcis – og der står, hvem der har opgaven.

Punkterne sletter vi i takt med, at de bliver færdige. Det har givet os en følelse af, at tingene bevæger sig hurtigt frem, siger Stephan C. Krabsen og understreger:

- At den måde virker for os, behøver ikke at betyde, at den virker for andre afdelingsbestyrelser.

Se anonymiseret eksempel af procesplanen, som afdelingsbestyrelsen i Hectorgården bruger.

Download Wordskabelon til procesplanen.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket