Er plejer død?

onsdag, den 24. september 2014
Anders Juel Hansen

Afdelingsbestyrelserne i almene boligafdelinger er præget af formalia og ”sådan plejer vi at gøre” i deres bestyrelsesarbejde. Sådan behøves det ikke at være.

- Vi skal ikke komplicere tingene. Hvorfor nedsætte et udvalg, når der bare skal laves en fest.

Stephan C. Krabsen, formand i Hectorgården på Nørrebro i København, er ikke tilhænger af at gøre tingene mere formelle end nødvendigt.

- Vi skriver bare i vores referat, hvem der vil være med.

Opgør med den lange dagsorden
I det hele taget har Stephan ændret rutinerne efter han blev valgt ind i Hectorgårdens afdelingsbestyrelse.

- Vores møder trak ud og der var nogle lange dagsordener, vi slet ikke kunne komme igennem. Til et møde var der 17 punkter, og det er som om man ikke kommer nogen vegne, men bliver drænet for energi.

Efter et halvt år bad Stephan om at blive referent. Han tilpassede et dokument han brugte i sit arbejde – en rullende handlingsplan – og det har sat skub i at få gjort tingene færdige.

Handleplanen viser resultaterne og skaber energi
- Vi har ikke lange referater, der ikke bliver læst. I stedet har vi handleplanen, vi opdaterer direkte på møderne. Hvert punkt har en kort forklaring – teksten skal være kort og præcis – og der står, hvem der har opgaven.

Punkterne sletter vi i takt med, at de bliver færdige. Det har givet os en følelse af, at tingene bevæger sig hurtigt frem, siger Stephan C. Krabsen og understreger:

- At den måde virker for os, behøver ikke at betyde, at den virker for andre afdelingsbestyrelser.

Se anonymiseret eksempel af procesplanen, som afdelingsbestyrelsen i Hectorgården bruger.

Download Wordskabelon til procesplanen.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket