Er plejer død?

onsdag, den 24. september 2014
Anders Juel Hansen

Afdelingsbestyrelserne i almene boligafdelinger er præget af formalia og ”sådan plejer vi at gøre” i deres bestyrelsesarbejde. Sådan behøves det ikke at være.

- Vi skal ikke komplicere tingene. Hvorfor nedsætte et udvalg, når der bare skal laves en fest.

Stephan C. Krabsen, formand i Hectorgården på Nørrebro i København, er ikke tilhænger af at gøre tingene mere formelle end nødvendigt.

- Vi skriver bare i vores referat, hvem der vil være med.

Opgør med den lange dagsorden
I det hele taget har Stephan ændret rutinerne efter han blev valgt ind i Hectorgårdens afdelingsbestyrelse.

- Vores møder trak ud og der var nogle lange dagsordener, vi slet ikke kunne komme igennem. Til et møde var der 17 punkter, og det er som om man ikke kommer nogen vegne, men bliver drænet for energi.

Efter et halvt år bad Stephan om at blive referent. Han tilpassede et dokument han brugte i sit arbejde – en rullende handlingsplan – og det har sat skub i at få gjort tingene færdige.

Handleplanen viser resultaterne og skaber energi
- Vi har ikke lange referater, der ikke bliver læst. I stedet har vi handleplanen, vi opdaterer direkte på møderne. Hvert punkt har en kort forklaring – teksten skal være kort og præcis – og der står, hvem der har opgaven.

Punkterne sletter vi i takt med, at de bliver færdige. Det har givet os en følelse af, at tingene bevæger sig hurtigt frem, siger Stephan C. Krabsen og understreger:

- At den måde virker for os, behøver ikke at betyde, at den virker for andre afdelingsbestyrelser.

Se anonymiseret eksempel af procesplanen, som afdelingsbestyrelsen i Hectorgården bruger.

Download Wordskabelon til procesplanen.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.