Et stort dilemma i den almene sektor

søndag, den 15. januar 2017
Af Niklas Ingerslev

Kravet om effektivisering og besparelser i driften fylder meget hos både afdelings- og organisationsbestyrelser i øjeblikket. Samtidig er der generelt i den almene boligsektor et stigende behov for boligsociale indsatser. Det stiller mange bestyrelser i et dilemma, for hvordan skal man få prioriteret det boligsociale område samtidig med at man effektiviserer?


Først og fremmest er vi nødt til at få præciseret, hvad der menes med boligsociale indsatser. De boligsociale indsatser bliver ofte kædet sammen med boligsociale helhedsplaner, som er en 4-årig indsats, der skal udvikle og forbedre samspillet i en boligafdeling med store sociale udfordringer.


De boligsociale indsatser dækker dog meget bredere end det. Det kan eksempelvis handle om konfliktmægling i en naboklagesag, hvor to beboere har set sig sure på hinanden, økonomisk rådgivning til udsættelsestruede beboere eller ansættelsen af en social vicevært, der med en socialfaglig baggrund kan være med til at hjælpe udsatte beboere og understøtte det frivillige arbejde.


De boligsociale indsatser handler i bund og grund om de indsatser, der skaber tryghed og trivsel hos beboerne både forebyggende og fremadrettet. Boligsociale indsatser er derfor relevant for alle og ikke kun de mest udsatte boligafdelinger.

Hvornår er der behov for boligsociale indsatser?

Man kan se de boligsociale indsatser som en palet af tilbud, der kan anvendes afhængigt af hvor samspilsramt en boligafdeling er.


Hvis man sidder som bestyrelse i en velfungerende boligafdeling, handler det måske bare om at være opmærksom på beboersammensætningen, følge udviklingen og få viceværten til at være opmærksom på de beboere, der har brug for hjælp. Sidder man derimod i en afdeling, der viser tegn på udfordringer, er det vigtigt at handle i tide og måske sætte gang i nogle forebyggende indsatser.

Det er ikke altid nemt at finde løsninger, på de udfordringer man står med, for hvornår er det kommunens ansvar og hvornår er det boligselskabets ansvar og hvis der er behov for større tiltag, er der så overhovedet penge til det?

Brug de redskaber, der findes

I første omgang handler det om at bruge de redskaber, der allerede er til rådighed, forklarer Boligkontoret Danmarks udviklingschef, Katja Lindblad.


»Hvis man som bestyrelsesmedlem er bekymret for udviklingen i en afdeling, bør første skridt være at tage det op i forbindelse med styringsdialogen, som er boligselskabets årlige møde med kommunen. Selvom det er organisationsbestyrelsen, der tager til selve mødet, bør afdelingsbestyrelserne være med til at præge dagsordenen, hvis man står med konkrete udfordringer i en afdeling«, fortæller hun.


Hun fremhæver ligeledes Boligkontoret Danmarks boligsociale trafiklys som et vigtigt redskab til at få overblik over, hvordan en afdeling klarer sig ud fra en række boligsociale parametre. Med det boligsociale trafiklys får boligafdelingen en samlet score med tilhørende analyse og anbefaling til videre handling. Derved kan trafiklyset bruges både som en screening og som udgangspunkt for dialog med kommunen.

Samspil med effektiv drift

Det er sjældent omkostningsfrit at arbejde med de boligsociale indsatser, så hvordan skal man som bestyrelse både arbejde med en effektivisering af driften og forebyggende boligsociale indsatser?

Ifølge Katja Lindblad, er det nødvendigt at se på effektivisering af driften i et bredere perspektiv end udelukkende at fokusere på vedligehold af bygninger og udeområder.

»Selvfølgelig skal vi lave udbud og organisere driften effektivt, men vi må bare ikke glemme det forebyggende boligsociale arbejde, som er med til at sikre tryghed og trivsel i boligområderne. Et trygt og velfungerende boligområde er også med til at give besparelser i driften, hvis man kigger på det i et bredere perspektiv. Som det også fremgår i vores formålsparagraf, er det sociale ansvar kernen i den almene sektor og vi er med til at løfte en vigtig rolle i vores velfærdssamfund. Derfor er det også vigtigt, at vi fortsat løfter vores sociale ansvar, ellers risikerer vi endnu større besparelser fremover, hvis ikke vores rolle i samfundet er tydelig«, slutter hun.

 

Du kan læse mere om de forskellige boligsociale tilbud i Boligkontoret Danmarks produktkatalog for 2017

I næste udgave af BDKnyt kigger vi nærmere på nogle af de konkrete boligsociale indsatser, som har haft en effekt hos vores medlemmer.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket