Et stort dilemma i den almene sektor

søndag, den 15. januar 2017
Af Niklas Ingerslev

Kravet om effektivisering og besparelser i driften fylder meget hos både afdelings- og organisationsbestyrelser i øjeblikket. Samtidig er der generelt i den almene boligsektor et stigende behov for boligsociale indsatser. Det stiller mange bestyrelser i et dilemma, for hvordan skal man få prioriteret det boligsociale område samtidig med at man effektiviserer?


Først og fremmest er vi nødt til at få præciseret, hvad der menes med boligsociale indsatser. De boligsociale indsatser bliver ofte kædet sammen med boligsociale helhedsplaner, som er en 4-årig indsats, der skal udvikle og forbedre samspillet i en boligafdeling med store sociale udfordringer.


De boligsociale indsatser dækker dog meget bredere end det. Det kan eksempelvis handle om konfliktmægling i en naboklagesag, hvor to beboere har set sig sure på hinanden, økonomisk rådgivning til udsættelsestruede beboere eller ansættelsen af en social vicevært, der med en socialfaglig baggrund kan være med til at hjælpe udsatte beboere og understøtte det frivillige arbejde.


De boligsociale indsatser handler i bund og grund om de indsatser, der skaber tryghed og trivsel hos beboerne både forebyggende og fremadrettet. Boligsociale indsatser er derfor relevant for alle og ikke kun de mest udsatte boligafdelinger.

Hvornår er der behov for boligsociale indsatser?

Man kan se de boligsociale indsatser som en palet af tilbud, der kan anvendes afhængigt af hvor samspilsramt en boligafdeling er.


Hvis man sidder som bestyrelse i en velfungerende boligafdeling, handler det måske bare om at være opmærksom på beboersammensætningen, følge udviklingen og få viceværten til at være opmærksom på de beboere, der har brug for hjælp. Sidder man derimod i en afdeling, der viser tegn på udfordringer, er det vigtigt at handle i tide og måske sætte gang i nogle forebyggende indsatser.

Det er ikke altid nemt at finde løsninger, på de udfordringer man står med, for hvornår er det kommunens ansvar og hvornår er det boligselskabets ansvar og hvis der er behov for større tiltag, er der så overhovedet penge til det?

Brug de redskaber, der findes

I første omgang handler det om at bruge de redskaber, der allerede er til rådighed, forklarer Boligkontoret Danmarks udviklingschef, Katja Lindblad.


»Hvis man som bestyrelsesmedlem er bekymret for udviklingen i en afdeling, bør første skridt være at tage det op i forbindelse med styringsdialogen, som er boligselskabets årlige møde med kommunen. Selvom det er organisationsbestyrelsen, der tager til selve mødet, bør afdelingsbestyrelserne være med til at præge dagsordenen, hvis man står med konkrete udfordringer i en afdeling«, fortæller hun.


Hun fremhæver ligeledes Boligkontoret Danmarks boligsociale trafiklys som et vigtigt redskab til at få overblik over, hvordan en afdeling klarer sig ud fra en række boligsociale parametre. Med det boligsociale trafiklys får boligafdelingen en samlet score med tilhørende analyse og anbefaling til videre handling. Derved kan trafiklyset bruges både som en screening og som udgangspunkt for dialog med kommunen.

Samspil med effektiv drift

Det er sjældent omkostningsfrit at arbejde med de boligsociale indsatser, så hvordan skal man som bestyrelse både arbejde med en effektivisering af driften og forebyggende boligsociale indsatser?

Ifølge Katja Lindblad, er det nødvendigt at se på effektivisering af driften i et bredere perspektiv end udelukkende at fokusere på vedligehold af bygninger og udeområder.

»Selvfølgelig skal vi lave udbud og organisere driften effektivt, men vi må bare ikke glemme det forebyggende boligsociale arbejde, som er med til at sikre tryghed og trivsel i boligområderne. Et trygt og velfungerende boligområde er også med til at give besparelser i driften, hvis man kigger på det i et bredere perspektiv. Som det også fremgår i vores formålsparagraf, er det sociale ansvar kernen i den almene sektor og vi er med til at løfte en vigtig rolle i vores velfærdssamfund. Derfor er det også vigtigt, at vi fortsat løfter vores sociale ansvar, ellers risikerer vi endnu større besparelser fremover, hvis ikke vores rolle i samfundet er tydelig«, slutter hun.

 

Du kan læse mere om de forskellige boligsociale tilbud i Boligkontoret Danmarks produktkatalog for 2017

I næste udgave af BDKnyt kigger vi nærmere på nogle af de konkrete boligsociale indsatser, som har haft en effekt hos vores medlemmer.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket