Få flere frivillige til beboerdemokratiet

mandag, den 14. september 2015
Eva Rastén

Flere og flere i bestyrelserne efterspørger værktøjer til, hvordan man får inddraget nye, ikke mindst de unge, i det beboerdemokratiske arbejde.

Struktur og regelsnak hæmmer det positive engagement
- Vores undersøgelser i forbindelse med projektet ” De unge beboerdemokrater – hvor er de henne” viser, at man som ung og ny i det beboerdemokratiske arbejde gerne vil undgå formelle rundbordssamtaler, hvor generationerne mødes, og der måske kan opstå en lettere akavet stemning. Møder, hvor man sidder og ser hinanden i øjnene og oplever, at interesser og arbejdsmetoder er vidt forskellige, og det kan virke vanskeligt at samarbejde om noget som helst, fortæller Mia Felbo-Kolding, der er leder af projektet ”De unge beboerdemokrater – hvor er de henne”. 

-Tiden er klar til, at vi rusker op i de kendte strukturer. Det er relationer, der baner vejen for et øget engagement. Vi er først og fremmest mennesker og dernæst beboere og bestyrelsesmedlemmer. Så mit bedste råd er, at man ikke skal være bange for at nytænke beboerdemokratiets rammer.

Det er ikke alle, der er din målgruppe
-Se de unge udsendte for UNICEF der står i regn og slud, og forsøger at overtale én efter én af de fortravlede folk, der er på vej hjem fra arbejde. Det ligner et umuligt job – men det er det ikke, for så ville de ikke står der. De har først og fremmest viljen, men også evnen til at spotte dem der har interesse. Kommunikationen og tiltagene er målrettet, så dem de henvender sig til, alle har mulighed for at give et bidrag, der passer til den enkeltes (økonomiske) situation.

-Det samme gælder for at opnå succes med inddragelse i vores beboerdemokratiske arbejde – vi må målrette tiltag og kommunikation, siger Mia Felbo-Kolding. Det er ikke alle unge, der er målgruppen. Dem der bruger aktivitetshuset, dem der deltager ved fællesarrangementerne og deltager i debatten på Facebook. Dem der udviser interesse for afdelingen – de er målgruppen!

Infographic DUB

 Hent vejledningen som PDF

 

Gør det nemt at blive beboerdemokrat

- Gør det synligt, hvem man skal kontakte
- Gør det nemt for den, der bliver kontaktet at sige ’Ja’
- Gør det nemt at få omsat idéer til handling

Jo kortere vej fra idéen opstår, til at det er muligt at få den udført, jo større sandsynlighed er der for en succes
Det er, når engagementet og den gode idé opstår hos den enkelte, at man har lejlighed til at nå dem, som ellers ikke engagerer sig

Værktøjer der virker
I slutningen af 2015 vil Boligkontoret lancere en række værktøjer, som skal gøre det nemmere for bestyrelserne at nytænke beboerdemokratiet og åbne det op for nye medlemmer til glæde for alle i boligafdelingen.  
Få nøglen til indflydelse
Boligkontoret Danmark har i projektet, ”De unge beboerdemokrater – hvor er de henne?”, gennemført en række forsøg med flere bestyrelser i bestræbelserne på at finde frem til, hvordan afdelingsbestyrelser fremadrettet kan arbejde med at få flere unge inddraget i beboerdemokratiet og få indflydelse på deres boligafdeling. 

 

Kontakt Boligkontoret Danmarks udviklingsafdeling på udvikling@bdk.dk eller ring til Katja Lindblad på tlf. 7376 2168, hvis er er brug for hjælp til at komme videre med processen omkring rekruttering af nye beboerdemokrater til din boligafdeling. 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket