Fra fyldepen til NemID

mandag, den 11. september 2017
Af Karina Lauridsen

Vi er nok mange, der mindes, hvordan boligselskabernes årsregnskaber er blevet underskrevet i en lang årrække. På næsten andægtig vis blev regnskaberne lagt frem efter repræsentantskabsmødet eller generalforsamlingen, og organisationsbestyrelsen samt dirigenten signerede sirligt de mange eksemplarer et efter et. I fremtiden underskrives regnskaberne digitalt via NemID, som derved erstatter pen og papir.

Fremover vil alle samlede årsregnskaber med skæring pr. 31/3 2017 og fremefter skulle underskrives digitalt. Beslutningen er taget af hovedbestyrelsen i Boligkontoret Danmark med det klare formål at kvalitetssikre godkendelsesproceduren af regnskaber, revisionsprotokol og ledelseserklæring samt lette arbejdsgangen for både organisationsbestyrelser og ansatte.

Den digitale underskriftsprocedure gælder kun for samlede årsregnskaber, og det vil sige organisationsbestyrelser. Afdelingsbestyrelser vil fortsat skulle underskrive afdelingsregnskaberne manuelt, hvor afdelingsregnskaberne fremover vil trykkes som sammentrængte afdelingsregnskaber uden underkonti og noter.

Midtjysk Boligselskab har testet

Den nye arbejdsgang og systemet bag er blevet prøvetestet af organisationsbestyrelsen i Midtjysk Boligselskab. Formand Bjarne Almind Johansen udtaler:

»For os har overgangen til digital underskrift været en god og positiv oplevelse. Alle i organisationsbestyrelsen var hurtige til at følge den nye arbejdsgang, og vejledningen var ligetil. Ingen havde noget imod at skulle underskrive regnskabet med sit personlige NemID - det er jo normalt flere steder idag. Den største gevinst for os er, at fra manuelt at skulle underskrive alle afdelingsregnskaberne for afdelinger uden afdelingsbestyrelse, skriver vi nu hurtigt og sikkert under på selskabsregnskabet én gang for alle. Den underskrift gælder så også for alle afdelingsregnskaberne. Det er en stor lettelse«

 

Hvordan?

Fremover når et årsregnskab er færdigrevideret, vil det samlede regnskab for selskab og afdelinger, revisionsprotokol og ledelseserklæring blive fremsendt direkte til de personer, der står til at skulle underskrive dem. Fremsendelsen sker automatisk via et system, der hedder Penneo.

Som organisationsbestyrelsesmedlem vil man modtage en mail, der linker til systemet og som på brugervenlig vis guider en igennem underskriftsproceduren. Selve underskriften foretages med NemID, hvor man anvender sin private NemID nøgle.

Når alle parter har underskrevet dokumenterne digitalt, modtages en mail, der fortæller, at alle dokumenter er underskrevet. De vil herefter blive journaliseret digitalt.

Hvis jeg ikke bruger NemID?

Der kan være bestyrelsesmedlemmer, som er fritaget fra at modtage digital post fra det offentlige og derfor ikke har en NemID. Her gælder det, at hvis organisationsbestyrelsen er beslutningsdygtig uden dette medlem, er vedkommendes digitale underskrift ikke nødvendig.

Skulle flere bestyrelsesmedlemmer være fritaget for modtagelse af digitalt post, aftales arbejdsgangen nærmere sammen med det specifikke boligselskab.

Kontakt?

Regnskabsafdelingen har udarbejdet denne vejledning til bestyrelserne. Og ellers kan Gitte Deleurand fra regnskabsafdelingen kontaktes på tlf. 7376 2160 i tilfælde af spørgsmål.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket