Fra fyldepen til NemID

mandag, den 11. september 2017
Af Karina Lauridsen

Vi er nok mange, der mindes, hvordan boligselskabernes årsregnskaber er blevet underskrevet i en lang årrække. På næsten andægtig vis blev regnskaberne lagt frem efter repræsentantskabsmødet eller generalforsamlingen, og organisationsbestyrelsen samt dirigenten signerede sirligt de mange eksemplarer et efter et. I fremtiden underskrives regnskaberne digitalt via NemID, som derved erstatter pen og papir.

Fremover vil alle samlede årsregnskaber med skæring pr. 31/3 2017 og fremefter skulle underskrives digitalt. Beslutningen er taget af hovedbestyrelsen i Boligkontoret Danmark med det klare formål at kvalitetssikre godkendelsesproceduren af regnskaber, revisionsprotokol og ledelseserklæring samt lette arbejdsgangen for både organisationsbestyrelser og ansatte.

Den digitale underskriftsprocedure gælder kun for samlede årsregnskaber, og det vil sige organisationsbestyrelser. Afdelingsbestyrelser vil fortsat skulle underskrive afdelingsregnskaberne manuelt, hvor afdelingsregnskaberne fremover vil trykkes som sammentrængte afdelingsregnskaber uden underkonti og noter.

Midtjysk Boligselskab har testet

Den nye arbejdsgang og systemet bag er blevet prøvetestet af organisationsbestyrelsen i Midtjysk Boligselskab. Formand Bjarne Almind Johansen udtaler:

»For os har overgangen til digital underskrift været en god og positiv oplevelse. Alle i organisationsbestyrelsen var hurtige til at følge den nye arbejdsgang, og vejledningen var ligetil. Ingen havde noget imod at skulle underskrive regnskabet med sit personlige NemID - det er jo normalt flere steder idag. Den største gevinst for os er, at fra manuelt at skulle underskrive alle afdelingsregnskaberne for afdelinger uden afdelingsbestyrelse, skriver vi nu hurtigt og sikkert under på selskabsregnskabet én gang for alle. Den underskrift gælder så også for alle afdelingsregnskaberne. Det er en stor lettelse«

 

Hvordan?

Fremover når et årsregnskab er færdigrevideret, vil det samlede regnskab for selskab og afdelinger, revisionsprotokol og ledelseserklæring blive fremsendt direkte til de personer, der står til at skulle underskrive dem. Fremsendelsen sker automatisk via et system, der hedder Penneo.

Som organisationsbestyrelsesmedlem vil man modtage en mail, der linker til systemet og som på brugervenlig vis guider en igennem underskriftsproceduren. Selve underskriften foretages med NemID, hvor man anvender sin private NemID nøgle.

Når alle parter har underskrevet dokumenterne digitalt, modtages en mail, der fortæller, at alle dokumenter er underskrevet. De vil herefter blive journaliseret digitalt.

Hvis jeg ikke bruger NemID?

Der kan være bestyrelsesmedlemmer, som er fritaget fra at modtage digital post fra det offentlige og derfor ikke har en NemID. Her gælder det, at hvis organisationsbestyrelsen er beslutningsdygtig uden dette medlem, er vedkommendes digitale underskrift ikke nødvendig.

Skulle flere bestyrelsesmedlemmer være fritaget for modtagelse af digitalt post, aftales arbejdsgangen nærmere sammen med det specifikke boligselskab.

Kontakt?

Regnskabsafdelingen har udarbejdet denne vejledning til bestyrelserne. Og ellers kan Gitte Deleurand fra regnskabsafdelingen kontaktes på tlf. 7376 2160 i tilfælde af spørgsmål.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket