Helbredelse af fugt og skimmel er hamrende dyrt

onsdag, den 24. august 2016
Af Eva Rastén

Store og dyre erfaringer med fugt og skimmel i tre boligafdelinger resulterer i, at Boligselskabet Birkebo fremover tilsidesætter 150.000 kr. om året fra dispositionsfonden til forebyggelse.

– Vi synes, det er en god foranstaltning på sigt for selskabet med forebyggelse fremfor helbredelse – for helbredelse er så hamrende dyrt, siger Bent Nielsen, der er formand for Boligselskabet Birkebo.

­– På beboermøde i en af vores afdelinger er det derfor besluttet, at vores boliger skal sundhedstjekkes. Det er målet, at alle vores boliger sundhedstjekkes en gang om året og får installeret fugtmålere. Målingerne bliver løbende overvåget af Energi- og miljøafdelingen hos Boligkontoret Danmark. Det er vigtigt at tage problemer med fugt og skimmel i opstarten, og samtidig være opmærksom på, om årsagen skyldes beboeradfærd.

Sundstjekket er en proces

Indeklimamålere er kun en del af det sundhedstjek, som boligerne i Birkebo gennemgår.

– Jeg var først på kursus i ”Sundhedstjek af boligen”, hvor jeg lærte at bruge værktøjerne til at opdage fugtproblemer i tide og få indsigt i de juridiske udfordringer, fortæller Daniel Poulsen, der er driftsmedarbejder hos Boligselskabet Birkebo.

– I et sundhedstjek gennemgår jeg boligernes tilstand rum for rum med et tjekskema. Jeg tjekker fx vandtemperaturen, luftfugtigheden, om der er tegn på skader i konstruktionen, som revner i altanen, og boligens generelle sundhedstilstand.  I den boligafdeling jeg lige har gennemgået, er der nye køkkener og badeværelser, og det er minimalt, hvad der skal reageres på. Men vi har opdaget lidt skimmelsvamp, der skyldes beboeradfærd, fortæller Daniel Poulsen, der kun har oplevet beboere, der har taget rigtig godt imod besøget.

Daniel

Daniel Poulsen, driftsmedarbejder hos Boligselskabet Birkebo.

 

Dokumentation

– For mig er det vigtigt, at vi har dokumentation, hvis der på et tidspunkt kommer en skimmelsag, som er på grund af beboeradfærd, fortæller Bent Nielsen. Vi synes, det er en god foranstaltning med de forebyggende tiltag på sigt for selskabet, og at det er en positiv hjælp for beboerne, sådan at vi opdager ting i tide, og får stoppet det, inden det udvikler sig.

Som driftsforretningsfører Finn Weidekamp fra Boligkontoret Danmark siger:

– Gennem sundhedstjekket ønsker vi at forebygge uhensigtsmæssig brug af boligen, opdage eventuelle indeklimaproblemer og byggetekniske fejl, som kan lede til fugt- og skimmelproblemer. Fugt og skimmel kan give sundhedsmæssige problemer for beboeren, ligesom det kan være dyrt for boligselskabet.

 

Er du interesseret i at høre mere om sundhedstjek af boligerne?

Kontakt Boligkontoret Danmarks energi- og miljøchef Jesper Telcs, jete@bdk.dk.

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket