Helbredelse af fugt og skimmel er hamrende dyrt

onsdag, den 24. august 2016
Af Eva Rastén

Store og dyre erfaringer med fugt og skimmel i tre boligafdelinger resulterer i, at Boligselskabet Birkebo fremover tilsidesætter 150.000 kr. om året fra dispositionsfonden til forebyggelse.

– Vi synes, det er en god foranstaltning på sigt for selskabet med forebyggelse fremfor helbredelse – for helbredelse er så hamrende dyrt, siger Bent Nielsen, der er formand for Boligselskabet Birkebo.

­– På beboermøde i en af vores afdelinger er det derfor besluttet, at vores boliger skal sundhedstjekkes. Det er målet, at alle vores boliger sundhedstjekkes en gang om året og får installeret fugtmålere. Målingerne bliver løbende overvåget af Energi- og miljøafdelingen hos Boligkontoret Danmark. Det er vigtigt at tage problemer med fugt og skimmel i opstarten, og samtidig være opmærksom på, om årsagen skyldes beboeradfærd.

Sundstjekket er en proces

Indeklimamålere er kun en del af det sundhedstjek, som boligerne i Birkebo gennemgår.

– Jeg var først på kursus i ”Sundhedstjek af boligen”, hvor jeg lærte at bruge værktøjerne til at opdage fugtproblemer i tide og få indsigt i de juridiske udfordringer, fortæller Daniel Poulsen, der er driftsmedarbejder hos Boligselskabet Birkebo.

– I et sundhedstjek gennemgår jeg boligernes tilstand rum for rum med et tjekskema. Jeg tjekker fx vandtemperaturen, luftfugtigheden, om der er tegn på skader i konstruktionen, som revner i altanen, og boligens generelle sundhedstilstand.  I den boligafdeling jeg lige har gennemgået, er der nye køkkener og badeværelser, og det er minimalt, hvad der skal reageres på. Men vi har opdaget lidt skimmelsvamp, der skyldes beboeradfærd, fortæller Daniel Poulsen, der kun har oplevet beboere, der har taget rigtig godt imod besøget.

Daniel

Daniel Poulsen, driftsmedarbejder hos Boligselskabet Birkebo.

 

Dokumentation

– For mig er det vigtigt, at vi har dokumentation, hvis der på et tidspunkt kommer en skimmelsag, som er på grund af beboeradfærd, fortæller Bent Nielsen. Vi synes, det er en god foranstaltning med de forebyggende tiltag på sigt for selskabet, og at det er en positiv hjælp for beboerne, sådan at vi opdager ting i tide, og får stoppet det, inden det udvikler sig.

Som driftsforretningsfører Finn Weidekamp fra Boligkontoret Danmark siger:

– Gennem sundhedstjekket ønsker vi at forebygge uhensigtsmæssig brug af boligen, opdage eventuelle indeklimaproblemer og byggetekniske fejl, som kan lede til fugt- og skimmelproblemer. Fugt og skimmel kan give sundhedsmæssige problemer for beboeren, ligesom det kan være dyrt for boligselskabet.

 

Er du interesseret i at høre mere om sundhedstjek af boligerne?

Kontakt Boligkontoret Danmarks energi- og miljøchef Jesper Telcs, jete@bdk.dk.

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket