Hvad blev der af flygtningene?

søndag, den 28. maj 2017
Af Niklas Ingerslev

I 2015 så vi nogle af de største flygtningestrømme i Danmark i nyere tid. I tiden lige efter arbejdede landets kommuner og ikke mindst de almene boligselskaber på højtryk for at finde egnede boliger til de mange flygtninge. Flere af vores medlemmer har også modtaget en pæn andel, men udfordringen har alligevel vist sig ikke at være så stor som først antaget.


Da flygtningesituationen var på sit højeste i 2015, var et af de mest omdiskuterede emner, hvordan vi i Danmark skulle huse de mange flygtninge, der manglede tag over hovedet. Fra politisk hold blev der lagt et kolossalt pres på den almene boligsektor for i samarbejde med landets kommuner at finde permanente bosætningsmuligheder.  Da det er vores boligsociale opgave hos Boligkontoret Danmark at huse dem, der har behov for en bolig, iværksatte vi en plan med en række indsatsområder, der skulle gøre os i stand til at håndtere flygtningesituationen i samarbejde med vores medlemmer, herunder særlige udlejningsaftaler med kommunerne.

Siden er flygtningetilstrømningen dalet, og færre vælger i dag at søge asyl i Danmark, hvorfor det voldsomme pres fra kommunerne om at finde egnede boliger, ikke alle steder er blevet så stort som ventet. Og de steder hvor presset har været størst, er der bl.a. qua et godt samarbejde med kommunerne blevet fundet fornuftige løsninger.

Rettidig omhu har givet pote

Fra Boligkontoret Danmarks side sørgede vi for, at alle relevante medarbejdere blev klædt på i forhold til de nyeste regler og lovgivning på området bl.a. gennem oplæg ved Dansk Flygtningehjælp. Der blev udarbejdet vejledninger og informationsmateriale til bestyrelsesmedlemmer som hjælp til, hvordan man håndterer henvendelser fra kommunen omkring placering af flygtninge. Derudover blev der udarbejdet skabeloner til de aftaler, der skulle indgås med kommunerne.

»Det forebyggende arbejde, vi i sin tid fik igangsat, har helt sikkert gjort os i stand til at håndtere flygtningesituationen hurtigt og på en ordentlig måde. Vi har fået forhandlet nogle gode aftaler på plads med flere kommuner – blandt andet i Rudersdal, hvor kommunen har fået udvidet deres anvisningsret mod at yde støtte i form af 2 boligsociale medarbejdere, som er med til at hjælpe flygtninge godt på vej. Kommunen har dog ikke benyttet sig fuldt ud af anvisningsretten, da antallet af flygtninge har været mindre end ventet«, fortæller Boligkontoret Danmarks udviklingschef, Katja Lindblad.

De kommuner, som har skullet modtage flest flygtninge, har desuden været de største som eksempelvis København og Odense, og her er vores medlemmer ikke er så bredt repræsenteret.

Du kan læse mere om modtagelse af flygtninge her


Nye boliger skal give nye løsninger

På nuværende tidspunkt anslås det, at vi hos Boligkontoret Danmark huser knap 300 flygtninge anvist af kommunen, hvoraf næsten halvdelen er bosat i de jyske boligselskaber. Derudover har vi gang i flere nybyggerier af billige boliger, som blandt andet kan komme til at huse flygtninge. Det drejer sig om fleksible boliger, der enten kan bygges som nye boliger i et eksisterende boligområde eller som nybyggerier på helt nye byggegrunde. De står til at skyde op forskellige steder i landet – blandt andet i Helsingør Kommune, Middelfart Kommune, Gribskov Kommune og Viborg Kommune.

Boligerne skal være billige, så de er til at betale for folk med lave indkomster, men det betyder ikke, at der gås på kompromis med kvaliteten. Boligerne bygges i stedet små og kan i visse tilfælde slås sammen forholdsvis billigt, så konceptet er langsitet og fleksibelt, hvis behovet for små billige boliger skulle ændre sig.

Ny flygtninge-app på vej
BL – Danmarks Almene Boliger har udviklet en app, der blandt andet er bestyrelsesrettet. Her gives der information om, hvad man som afdelingsbestyrelse kan gøre for at give flygtninge en god velkomst og hjælpe dem godt på vej i deres nye boligområde.

App’en giver nem og hurtig adgang til indflytningsmateriale på forskellige sprog og der ydes råd om, hvad man som bestyrelsesmedlem eller blot som nabo kan hjælpe med. Ofte er det små ting, som at få hilst og præsenteret sig, fortælle om området og de nærmeste indkøbsmuligheder eller det lokale bibliotek, der gør den store forskel.

App’en er nu blevet frigivet i App Store og hedder Velkommen. Den er tilgængelig til fri download og kan kendes ved et ikon med et hus og et hjerte i midten.
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.