Hvad går et afdelingsmøde egentlig ud på?

onsdag, den 29. juni 2016
Katrine V. køber

Når sommeren går på hæld afholder mange boligafdelinger ordinært afdelingsmøde. Det er her, du kan få indflydelse på, hvad der skal ske i din boligafdeling. Har du gode ideer til forbedringer i afdelingen, så mød op og gør din indflydelse gældende. Du skal som beboer bl.a. være med til at godkende, hvad din og dine naboers huslejepenge skal bruges på.

Når du bor til leje i en almen boligorganisation går din husleje til bl.a. at betale af på huslån, tømning af skrald, og at udearealerne passes. Den boligafdeling, du bor i, er en del af en boligorganisation, som er en nonprofit-virksomhed. Der er således ingen, der skal tjene penge på din husleje. Du har som beboer medbestemmelse på, hvad pengene skal bruges på, og hvad der skal ske i afdelingen. Den medbestemmelse får du på afdelingsmødet.
 
Indflydelsen starter før selve mødet
Senest 4 uger før mødet modtager du som beboer en skriftlig indkaldelse med en mødedagsorden. Hvis du har forslag til et emne, du gerne vil have taget beslutning om fx renovering af legeplads eller ændring af husordenen (afdelingens fælles regelsæt), skal du sende det til enten bestyrelsen eller administrationen senest 14 dage før mødet. På den måde kan afdelingsbestyrelsen og administrationen nå at forberede alle beboerne på dit forslag. Senest 8 dage før mødet får alle beboerne tilsendt budgetforslaget og evt. indkomne forslag fra beboerne. Så er alle forberedt på, hvad I skal snakke og stemme om på mødet. På mødet deltager afdelingsbestyrelsen, repræsentanter for administrationen og alle de beboere, der ønsker at være med til at bestemme, hvad der skal ske i afdelingen.
 
Årsberetning og budget
På et afdelingsmøde har afdelingsbestyrelsen en dialog med beboerne om, hvad de har lavet det forgangne år. Derefter gennemgås budgettet for det kommende år, inden der stemmes om, hvorvidt det kan godkendes eller ej. - Hver husstand har to stemmer, så ægtefæller kan godt være uenige og stemme forskelligt, fortæller chefkonsulent Jeanette Helmer fra afdelingskontoret i Ribe og tilføjer, at man skal møde op personligt for at kunne afgive sin stemme.

Når du bor til leje i en almen bolig, skal din husleje dække de udgifter, der er til at drive din boligafdeling. Budgettet er udarbejdet af afdelingsbestyrelsen i samarbejde med administrationen og organisationsbestyrelsen. – Men hvis der har været stillet forslag om fx opførelsen af en legeplads, så får jeg inden mødet udarbejdet et alternativt budget, hvor der er indregnet penge til den nye legeplads. Der fremgår det, hvor meget huslejen vil stige, hvis opførelsen af den nye legeplads vedtages. På den måde har beboerne mulighed for at beslutte, om de vil betale for den nye legeplads eller ej, fortæller Jeanette Helmer.

En ny afdelingsbestyrelse
Når budgettet har været behandlet skal I også vælge hvem af beboerne, der vil være en del af afdelingsbestyrelsen. – Nogle steder giver det kampvalg, mens jeg andre steder oplever, at der bliver meget stille i lokalet og ingen melder sig. I så fald er det organisationsbestyrelsen, der overtager afdelingsbestyrelsens rolle, fortæller Jeanette Helmer.

- Det sidste punkt på dagsorden er eventuelt. Jeg plejer at sige, at her kan alt diskuteres, men intet vedtages. Det skyldes, at forslagene under eventuelt ikke har været fremlagt for alle beboere 8 dage inden mødet. Det er her, at man kan opfordre bestyrelsen til at arbejde med en særlig problemstilling det næste års tid, fortæller Jeanette Helmer. – kommer man fx i tanke om, at det ville være rart med energisparepærer i afdelingens fællesarealer, kan man opfordre bestyrelsen til at arbejde med det.
 
Mød op og få indflydelse
- Jeg vil opfordre alle beboere til at møde op til afdelingsmødet, der finder sted hvert år i alle afdelinger. Her kan de få medindflydelse og mulighed for en god dialog med afdelingsbestyrelsen, afslutter Jeanette Helmer og tilføjer, at det også er på afdelingsmødet, at beboerne selv har mulighed for at stille op til bestyrelsen.

Eksempler på budget og dagsorden
Boligafdelingens budgetforslag for det kommende år præsenteres i en pædagogisk budgetfolder, der giver beboerne overblik over, hvad deres huslejekroner går til. Her kan du også se, hvilken karakter din afdeling får i forhold til udlejning, vedligeholdelsesstand og økonomi. Se et eksempel på en budgetfolder her.
Se et eksempel på en dagsorden her.
Du kan få hjælp til spørgsmål omkring din bolig eller boligafdeling hos din afdelingsbestyrelse, organisationsbestyrelsen eller dit afdelingskontor. Find dit boligselskabs hjemmeside her.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.