Hvad skal det koste at sikre sig?

onsdag, den 17. august 2016
Katrine Vestermark Køber

For 1. gang har Boligkontoret Danmark sendt forsikringsmæglerydelser i udbud. Målet er at kunne tilbyde medlemmerne en billigere forsikringsmægler.

- I Boligkontoret Danmark ønsker vi at sikre, at vores medlemmer og dermed beboerne betaler den rigtige pris for den vare de får. Det gælder også forsikringsmæglerydelsen, som vi har sendt i et offentligt EU-udbud, fortæller Boligkontoret Danmarks indkøbschef Anne Løvgreen.

- Vi har udarbejdet en grundig kravspecifikation, så det bliver helt tydeligt, hvilke krav vi stiller til forsikringsmæglerydelsen. På den måde bliver sammenligningsgrundlaget gennemskueligt for vores medlemmer, når de skal beslutte, om de vil fortsætte med deres nuværende forsikringsmægler, eller om de vil benytte sig af den aftale, vi kan tilbyde dem fra 1. oktober, fortæller Anne Løvgreen og understreger, at det er frivilligt for boligselskaberne om de ønsker at tage i mod tilbuddet.

- Jeg synes, at det er en god idé, at Boligkontoret Danmark sender forsikringsmæglerydelsen i udbud. For os handler det om at få det bedste og billigste produkt, udtaler Palle Wørmann, formand for Boligselskabet Nordkysten.

– Det er fuldstændig umuligt at gennemskue hvilke forsikringer, der er nødvendige, og derfor har vi brug for en god forsikringsmægler. Men det skal være til den bedst mulige pris.

Første gang at forsikringsmæglerydelsen prisafprøves
Det er første gang, at vi har sendt forsikringsmæglerydelsen i udbud, hvilket er helt i tråd med bestyrelsens mål om at optimere driften og gå alle udgifter igennem med en tættekam.

– Det er min erfaring, at man jævnligt skal sende sine tjenester i udbud, for ikke at risikere at priserne stiger. I sidste ende er det jo beboernes huslejepenge, vi værner om. Så derfor skal forsikringsmæglerydelserne naturligvis også prisafprøves.

I udbuddet lægges der op til en fast pris pr. m2 bygningsareal i stedet for som i dag, hvor forsikringsmægleren får en procentdel af forsikringspræmien.

Plads til lokal forankring
Udbuddet er sammensat sådan, at forsikringsmæglerne kan tilbyde deres tjenester enten på Fyn, Jylland, Sjælland eller for Havneholmen eller alle fire områder på en gang.

- Hvis vi havde krævet, at hver tilbudsgiver skulle kunne påtage sig alle områderne ville vi risikere kun at få tilbud fra de store selskaber. På denne her måde kan vi støtte mindre forsikringsmæglere, der er specialiserede i et bestemt lokalområde, siger Anne Løvgreen.

Fakta: En forsikringsmægler er en uvildig forsikringsrådgiver, der fungerer som bindeleddet mellem boligselskabet og forsikringsselskabet. Mæglerens rolle er at bistå med at afklare hvilke forsikringer, der er nødvendige og finde den bedste pris for dem. Hvis der sker en skade, er det også forsikringsmægleren, der varetager sagsprocessen i samarbejde med driften.




Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.