Hvad skal det koste at sikre sig?

onsdag, den 17. august 2016
Katrine Vestermark Køber

For 1. gang har Boligkontoret Danmark sendt forsikringsmæglerydelser i udbud. Målet er at kunne tilbyde medlemmerne en billigere forsikringsmægler.

- I Boligkontoret Danmark ønsker vi at sikre, at vores medlemmer og dermed beboerne betaler den rigtige pris for den vare de får. Det gælder også forsikringsmæglerydelsen, som vi har sendt i et offentligt EU-udbud, fortæller Boligkontoret Danmarks indkøbschef Anne Løvgreen.

- Vi har udarbejdet en grundig kravspecifikation, så det bliver helt tydeligt, hvilke krav vi stiller til forsikringsmæglerydelsen. På den måde bliver sammenligningsgrundlaget gennemskueligt for vores medlemmer, når de skal beslutte, om de vil fortsætte med deres nuværende forsikringsmægler, eller om de vil benytte sig af den aftale, vi kan tilbyde dem fra 1. oktober, fortæller Anne Løvgreen og understreger, at det er frivilligt for boligselskaberne om de ønsker at tage i mod tilbuddet.

- Jeg synes, at det er en god idé, at Boligkontoret Danmark sender forsikringsmæglerydelsen i udbud. For os handler det om at få det bedste og billigste produkt, udtaler Palle Wørmann, formand for Boligselskabet Nordkysten.

– Det er fuldstændig umuligt at gennemskue hvilke forsikringer, der er nødvendige, og derfor har vi brug for en god forsikringsmægler. Men det skal være til den bedst mulige pris.

Første gang at forsikringsmæglerydelsen prisafprøves
Det er første gang, at vi har sendt forsikringsmæglerydelsen i udbud, hvilket er helt i tråd med bestyrelsens mål om at optimere driften og gå alle udgifter igennem med en tættekam.

– Det er min erfaring, at man jævnligt skal sende sine tjenester i udbud, for ikke at risikere at priserne stiger. I sidste ende er det jo beboernes huslejepenge, vi værner om. Så derfor skal forsikringsmæglerydelserne naturligvis også prisafprøves.

I udbuddet lægges der op til en fast pris pr. m2 bygningsareal i stedet for som i dag, hvor forsikringsmægleren får en procentdel af forsikringspræmien.

Plads til lokal forankring
Udbuddet er sammensat sådan, at forsikringsmæglerne kan tilbyde deres tjenester enten på Fyn, Jylland, Sjælland eller for Havneholmen eller alle fire områder på en gang.

- Hvis vi havde krævet, at hver tilbudsgiver skulle kunne påtage sig alle områderne ville vi risikere kun at få tilbud fra de store selskaber. På denne her måde kan vi støtte mindre forsikringsmæglere, der er specialiserede i et bestemt lokalområde, siger Anne Løvgreen.

Fakta: En forsikringsmægler er en uvildig forsikringsrådgiver, der fungerer som bindeleddet mellem boligselskabet og forsikringsselskabet. Mæglerens rolle er at bistå med at afklare hvilke forsikringer, der er nødvendige og finde den bedste pris for dem. Hvis der sker en skade, er det også forsikringsmægleren, der varetager sagsprocessen i samarbejde med driften.




Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket