Hvem vil ikke gerne spare 2,6 mio.kr.?

onsdag, den 21. september 2016
Eva Rastén

Både Midtjysk Boligselskab og Boligforeningen Fåborg-Midtfyn er svært begejstrede for udbud og E-syn. Midtjysk Boligselskab synes nemlig, det har været super at spare 2,6 mio.kr.

Først på Fyn med at spare 40 %
– Vi hørte gennem Boligkontoret Danmark, at regeringen havde meldt ud, at den almene sektor skal effektiviseres. Vi skal altså spare på driften, fortæller Edel Andersen, der er formand for Boligforeningen Fåborg-Midtfyn.

– Sammen med driftschef Jørgen Slangerup valgte vi i bestyrelsen at starte med at gå i udbud med maling af loft og vægge ved fraflytninger, fortæller Edel. – Bestyrelsen har været meget positive over for en besparelse på hele 40 %, og vi har generelt også haft en god oplevelse med kvaliteten, siger Jørgen Slangerup.

– Der har ikke været noget at komme efter, selvom det er blevet billigere, supplerer Edel Andersen. – Vi er lidt kede af, at det ikke blev lokale håndværkere, men de fik tilbuddet om at komme med i udbud, men var desværre ikke interesseret. Det er nu blevet et firma fra Odense, som løser vores maleropgaver. Men i udbudsprocessen har vi alene valgt at kigge på, hvad det koster og om det arbejde, der blev afleveret, var i orden, fortæller Edel Andersen, der nu er klar til at gå i udbud med rengøringsopgaverne ved fraflytninger.

Årlig besparelse på over 2,6 mio.kr.
Siden 2015 har man i Midtjysk Boligselskab investeret i E-syn og sendt maling- og rengøringsarbejder ved fraflytninger i udbud. Det har givet en besparelse på over 2,6 mio.kr. om året. Det har været en super oplevelse, som jeg klart vil anbefale alle, og øvelsen kommer naturligvis beboerne til gode, fortæller formand for Midtjysk Boligselskab, Bjarne Almind Johansen, og fortsætter: – Måske slipper vi for at hæve administrationsbidraget i selve boligselskabet, men også de timer, som vores ejendomsmestre sparer på indflytnings- og fraflytningssynet efter indførslen af e-syn, kan i stedet bruges til bedre service for vores beboere.

For at hjælpe bestyrelserne til at nå regeringens mål har Boligkontoret Danmark sammensat en ekspertgruppe, der hjælper boligorganisationerne med at få hele driften tænkt sammen til lige præcis den helhed, der ønskes. – Med ekspertgruppen styrker vi boligorganisationernes mulighed for selv at iværksætte den ønskede proces og arbejde ud fra egne idéer og visioner, slutter Lars Lehmann, der er forvaltningsdirektør i Boligkontoret Danmark.

Du kan læse mere om ekspertgruppen, der hjælper til på vejen mod bedre service og mere effektiv drift her.

 

Regeringen, BL - Danmarks Almene Boliger og KL er blevet enige om at effektivisere hele den almene boligsektor for 1,5 mia. kr. frem mod 2020. Boligkontoret Danmarks repræsentantskab vedtog i juni 2015 at opnå en optimering af driften på 20 % inden år 2020.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket