Hvem vil ikke gerne spare 2,6 mio.kr.?

onsdag, den 21. september 2016
Eva Rastén

Både Midtjysk Boligselskab og Boligforeningen Fåborg-Midtfyn er svært begejstrede for udbud og E-syn. Midtjysk Boligselskab synes nemlig, det har været super at spare 2,6 mio.kr.

Først på Fyn med at spare 40 %
– Vi hørte gennem Boligkontoret Danmark, at regeringen havde meldt ud, at den almene sektor skal effektiviseres. Vi skal altså spare på driften, fortæller Edel Andersen, der er formand for Boligforeningen Fåborg-Midtfyn.

– Sammen med driftschef Jørgen Slangerup valgte vi i bestyrelsen at starte med at gå i udbud med maling af loft og vægge ved fraflytninger, fortæller Edel. – Bestyrelsen har været meget positive over for en besparelse på hele 40 %, og vi har generelt også haft en god oplevelse med kvaliteten, siger Jørgen Slangerup.

– Der har ikke været noget at komme efter, selvom det er blevet billigere, supplerer Edel Andersen. – Vi er lidt kede af, at det ikke blev lokale håndværkere, men de fik tilbuddet om at komme med i udbud, men var desværre ikke interesseret. Det er nu blevet et firma fra Odense, som løser vores maleropgaver. Men i udbudsprocessen har vi alene valgt at kigge på, hvad det koster og om det arbejde, der blev afleveret, var i orden, fortæller Edel Andersen, der nu er klar til at gå i udbud med rengøringsopgaverne ved fraflytninger.

Årlig besparelse på over 2,6 mio.kr.
Siden 2015 har man i Midtjysk Boligselskab investeret i E-syn og sendt maling- og rengøringsarbejder ved fraflytninger i udbud. Det har givet en besparelse på over 2,6 mio.kr. om året. Det har været en super oplevelse, som jeg klart vil anbefale alle, og øvelsen kommer naturligvis beboerne til gode, fortæller formand for Midtjysk Boligselskab, Bjarne Almind Johansen, og fortsætter: – Måske slipper vi for at hæve administrationsbidraget i selve boligselskabet, men også de timer, som vores ejendomsmestre sparer på indflytnings- og fraflytningssynet efter indførslen af e-syn, kan i stedet bruges til bedre service for vores beboere.

For at hjælpe bestyrelserne til at nå regeringens mål har Boligkontoret Danmark sammensat en ekspertgruppe, der hjælper boligorganisationerne med at få hele driften tænkt sammen til lige præcis den helhed, der ønskes. – Med ekspertgruppen styrker vi boligorganisationernes mulighed for selv at iværksætte den ønskede proces og arbejde ud fra egne idéer og visioner, slutter Lars Lehmann, der er forvaltningsdirektør i Boligkontoret Danmark.

Du kan læse mere om ekspertgruppen, der hjælper til på vejen mod bedre service og mere effektiv drift her.

 

Regeringen, BL - Danmarks Almene Boliger og KL er blevet enige om at effektivisere hele den almene boligsektor for 1,5 mia. kr. frem mod 2020. Boligkontoret Danmarks repræsentantskab vedtog i juni 2015 at opnå en optimering af driften på 20 % inden år 2020.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket