I 2. udbud efter besparelser på 30 %

onsdag, den 21. oktober 2015
Eva Rastén

Lillerød Boligforening er for 2. gang i udbud med selskabets rengøringsopgaver i forbindelse med at den 2-årige aftale udløber. Da Lillerød Boligforening sidst valgte at gå i udbud med deres rengøringsarbejder var besparelsen på 30 %.

– Jeg oplevede, at vores 1. udbud var en teknisk, økonomisk løsning og beslutning. Hvor her i 2. udbudsrunde er det økonomiske faldet hurtigt på plads – vi ved, at der er mange penge at spare ved et fælles udbud. Vi er i denne ombæring mere gået ind i den beboerdemokratiske proces og haft fokus på de politiske overskrifter. Hvilken type virksomhed ønsker vi skal være vores leverandør – hvis vi mener det alvorligt, når vi siger fra sort til hvidt, så skal dokumentationen også være i orden. Derudover har vi også haft fokus på informationsdelen til beboerne. Endelig har vi på vores mange formandsmøder også drøftet den oplevede kvalitet af rengøringen, fortæller Kurt Hansen, der er formand for afd. 6 i Lillerød Boligforening, der ellers synes at processen både har været spændende og udfordrende.

– I forbindelse med 2. udbudsrunde oplever vi ofte områder, vi kan gøre skarpere, fortæller Anne Løvgreen, der er indkøbschef i Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling. – Ved genudbud har vi mulighed for at samstemme leverandørernes kommentarer med boligselskabets oplevelser på et højere detaljeringsniveau. Det kan fx være i formuleringer omkring, at der ikke skal fjernes spindelvæv én gang om måneden – der skal fjernes spindelvæv efter behov. Eller at man, som i Lillerød, ønsker at få tilføjet, at gulvene i kældergangene skal fejes og vaskes én gang om året. I Lillerød Boligforening har man også været rigtig gode til at få det samlede udbud detaljetilpasset til den enkelte boligafdelings ønsker. Alle kan se sig selv i udbudsmaterialet med de forskelligheder, der naturligt er i et selskab med så mange afdelinger. Nogle boligafdelinger får fx pudset vinduer 1 gang om året – andre hver 2. måned. Det er alt efter, hvad den enkelte boligafdeling ønsker og har økonomi til at få udført. Derudover bidrager vi med inspiration til indhold i udbuddet ud fra de erfaringer, vi har opnået siden sidste udbudsrunde. Det er nemmere at vælge fra, end at forestille sig alle de punkter man skal tage stilling til. Endelig er det også dyrere at komme med tilføjelser, når først tilbuddene er afgivet. Når vi går i udbud, skal det gerne bare passe.

 

Udbud (2)

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket