I 2. udbud efter besparelser på 30 %

onsdag, den 21. oktober 2015
Eva Rastén

Lillerød Boligforening er for 2. gang i udbud med selskabets rengøringsopgaver i forbindelse med at den 2-årige aftale udløber. Da Lillerød Boligforening sidst valgte at gå i udbud med deres rengøringsarbejder var besparelsen på 30 %.

– Jeg oplevede, at vores 1. udbud var en teknisk, økonomisk løsning og beslutning. Hvor her i 2. udbudsrunde er det økonomiske faldet hurtigt på plads – vi ved, at der er mange penge at spare ved et fælles udbud. Vi er i denne ombæring mere gået ind i den beboerdemokratiske proces og haft fokus på de politiske overskrifter. Hvilken type virksomhed ønsker vi skal være vores leverandør – hvis vi mener det alvorligt, når vi siger fra sort til hvidt, så skal dokumentationen også være i orden. Derudover har vi også haft fokus på informationsdelen til beboerne. Endelig har vi på vores mange formandsmøder også drøftet den oplevede kvalitet af rengøringen, fortæller Kurt Hansen, der er formand for afd. 6 i Lillerød Boligforening, der ellers synes at processen både har været spændende og udfordrende.

– I forbindelse med 2. udbudsrunde oplever vi ofte områder, vi kan gøre skarpere, fortæller Anne Løvgreen, der er indkøbschef i Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling. – Ved genudbud har vi mulighed for at samstemme leverandørernes kommentarer med boligselskabets oplevelser på et højere detaljeringsniveau. Det kan fx være i formuleringer omkring, at der ikke skal fjernes spindelvæv én gang om måneden – der skal fjernes spindelvæv efter behov. Eller at man, som i Lillerød, ønsker at få tilføjet, at gulvene i kældergangene skal fejes og vaskes én gang om året. I Lillerød Boligforening har man også været rigtig gode til at få det samlede udbud detaljetilpasset til den enkelte boligafdelings ønsker. Alle kan se sig selv i udbudsmaterialet med de forskelligheder, der naturligt er i et selskab med så mange afdelinger. Nogle boligafdelinger får fx pudset vinduer 1 gang om året – andre hver 2. måned. Det er alt efter, hvad den enkelte boligafdeling ønsker og har økonomi til at få udført. Derudover bidrager vi med inspiration til indhold i udbuddet ud fra de erfaringer, vi har opnået siden sidste udbudsrunde. Det er nemmere at vælge fra, end at forestille sig alle de punkter man skal tage stilling til. Endelig er det også dyrere at komme med tilføjelser, når først tilbuddene er afgivet. Når vi går i udbud, skal det gerne bare passe.

 

Udbud (2)

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.