I 2. udbud efter besparelser på 30 %

onsdag, den 21. oktober 2015
Eva Rastén

Lillerød Boligforening er for 2. gang i udbud med selskabets rengøringsopgaver i forbindelse med at den 2-årige aftale udløber. Da Lillerød Boligforening sidst valgte at gå i udbud med deres rengøringsarbejder var besparelsen på 30 %.

– Jeg oplevede, at vores 1. udbud var en teknisk, økonomisk løsning og beslutning. Hvor her i 2. udbudsrunde er det økonomiske faldet hurtigt på plads – vi ved, at der er mange penge at spare ved et fælles udbud. Vi er i denne ombæring mere gået ind i den beboerdemokratiske proces og haft fokus på de politiske overskrifter. Hvilken type virksomhed ønsker vi skal være vores leverandør – hvis vi mener det alvorligt, når vi siger fra sort til hvidt, så skal dokumentationen også være i orden. Derudover har vi også haft fokus på informationsdelen til beboerne. Endelig har vi på vores mange formandsmøder også drøftet den oplevede kvalitet af rengøringen, fortæller Kurt Hansen, der er formand for afd. 6 i Lillerød Boligforening, der ellers synes at processen både har været spændende og udfordrende.

– I forbindelse med 2. udbudsrunde oplever vi ofte områder, vi kan gøre skarpere, fortæller Anne Løvgreen, der er indkøbschef i Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling. – Ved genudbud har vi mulighed for at samstemme leverandørernes kommentarer med boligselskabets oplevelser på et højere detaljeringsniveau. Det kan fx være i formuleringer omkring, at der ikke skal fjernes spindelvæv én gang om måneden – der skal fjernes spindelvæv efter behov. Eller at man, som i Lillerød, ønsker at få tilføjet, at gulvene i kældergangene skal fejes og vaskes én gang om året. I Lillerød Boligforening har man også været rigtig gode til at få det samlede udbud detaljetilpasset til den enkelte boligafdelings ønsker. Alle kan se sig selv i udbudsmaterialet med de forskelligheder, der naturligt er i et selskab med så mange afdelinger. Nogle boligafdelinger får fx pudset vinduer 1 gang om året – andre hver 2. måned. Det er alt efter, hvad den enkelte boligafdeling ønsker og har økonomi til at få udført. Derudover bidrager vi med inspiration til indhold i udbuddet ud fra de erfaringer, vi har opnået siden sidste udbudsrunde. Det er nemmere at vælge fra, end at forestille sig alle de punkter man skal tage stilling til. Endelig er det også dyrere at komme med tilføjelser, når først tilbuddene er afgivet. Når vi går i udbud, skal det gerne bare passe.

 

Udbud (2)

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket