I 2. udbud efter besparelser på 30 %

onsdag, den 21. oktober 2015
Eva Rastén

Lillerød Boligforening er for 2. gang i udbud med selskabets rengøringsopgaver i forbindelse med at den 2-årige aftale udløber. Da Lillerød Boligforening sidst valgte at gå i udbud med deres rengøringsarbejder var besparelsen på 30 %.

– Jeg oplevede, at vores 1. udbud var en teknisk, økonomisk løsning og beslutning. Hvor her i 2. udbudsrunde er det økonomiske faldet hurtigt på plads – vi ved, at der er mange penge at spare ved et fælles udbud. Vi er i denne ombæring mere gået ind i den beboerdemokratiske proces og haft fokus på de politiske overskrifter. Hvilken type virksomhed ønsker vi skal være vores leverandør – hvis vi mener det alvorligt, når vi siger fra sort til hvidt, så skal dokumentationen også være i orden. Derudover har vi også haft fokus på informationsdelen til beboerne. Endelig har vi på vores mange formandsmøder også drøftet den oplevede kvalitet af rengøringen, fortæller Kurt Hansen, der er formand for afd. 6 i Lillerød Boligforening, der ellers synes at processen både har været spændende og udfordrende.

– I forbindelse med 2. udbudsrunde oplever vi ofte områder, vi kan gøre skarpere, fortæller Anne Løvgreen, der er indkøbschef i Boligkontoret Danmarks indkøbsafdeling. – Ved genudbud har vi mulighed for at samstemme leverandørernes kommentarer med boligselskabets oplevelser på et højere detaljeringsniveau. Det kan fx være i formuleringer omkring, at der ikke skal fjernes spindelvæv én gang om måneden – der skal fjernes spindelvæv efter behov. Eller at man, som i Lillerød, ønsker at få tilføjet, at gulvene i kældergangene skal fejes og vaskes én gang om året. I Lillerød Boligforening har man også været rigtig gode til at få det samlede udbud detaljetilpasset til den enkelte boligafdelings ønsker. Alle kan se sig selv i udbudsmaterialet med de forskelligheder, der naturligt er i et selskab med så mange afdelinger. Nogle boligafdelinger får fx pudset vinduer 1 gang om året – andre hver 2. måned. Det er alt efter, hvad den enkelte boligafdeling ønsker og har økonomi til at få udført. Derudover bidrager vi med inspiration til indhold i udbuddet ud fra de erfaringer, vi har opnået siden sidste udbudsrunde. Det er nemmere at vælge fra, end at forestille sig alle de punkter man skal tage stilling til. Endelig er det også dyrere at komme med tilføjelser, når først tilbuddene er afgivet. Når vi går i udbud, skal det gerne bare passe.

 

Udbud (2)

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket