Inspiration til integration

onsdag, den 24. februar 2016
Eva Rastén

Den helt store udfordring er at kommunikere, siger Lene Jensen – der gerne vil være med til at flygtninge bliver godt integreret og opmærksomme på deres bo-situation.

– Med 20 lejligheder i vores boligafdeling har vi ikke rigtig budget til at betale for en tolk, når der flytter flygtninge ind, fortæller Lene Jensen, der er medlem af bestyrelsen i Boligforeningen Lillebælt. – Men vi har lige haft et godt møde med kommunen i dag, hvor vi har aftalt, at de sørger for tolk. Vi vil nemlig gerne byde velkommen til vores flygtninge og fx tale lidt om viceværtfunktionen og affaldssortering. Kommunen gav også tilsagn om, at de vil oversætte den husorden og vedligeholdelsesreglement, der er mest dækkende for vores 23 boligafdelinger.

Hjælp til aftaler med kommunerne
– Vi vil kraftigt opfordre bestyrelserne til at lave en aftale med kommunen, hvis man står over for at skulle modtage flygtninge, siger Charlotte Sommer Bjørnsgaard, som er gruppeleder i Boligkontoret Danmarks boligsociale gruppe. Til dette er der udarbejdet en standardskabelon som en hjælp til at indgå forpligtende samarbejdsaftaler med kommunerne omkring udlejning, anvisning og boligsocial opfølgning. Derudover står jeg gerne til rådighed med at hjælpe bestyrelser, forretningsfører/chefkonsulent med at kigge aftaler fra kommunen igennem – ligesom jeg gerne deltager i forhandlingsprocessen.

– Vi er i gang med forhandlinger i flere kommuner, fortsætter Charlotte. – I Rudersdal Kommune er der en aftale på plads, hvor kommunen afsætter midler til grundkapital til nybyggeri. Det er sket for at kompensere for de boliger, der er ”taget ud” af ventelisten for at give plads til boligplacering af flygtninge. Der er også indgået aftale om, at kommunen afsætter 1 mio.kr. årligt i aftaleperioden til boligsocialt arbejde – herunder til integrationsarbejde.

Hjælp og inspiration til integration
I Boligkontoret Danmark er der nedsat en arbejdsgruppe, der skal hjælpe og inspirere til integration af de flygtninge vi skal huse. Arbejdsgruppen vil blandt andet:

• Deltage på forårets lokalrådsmøder
• Tilbyde lokalt tilpassede kurser eller workshops omkring modtagelse af flygtninge
• Tilbyde at bestyrelser kan tage kontakt til Charlotte Sommer Bjørnsgaard omkring hjælp til aftaler/forhandlinger med kommunerne.

Hensigtsmæssig boligplacering af flygtninge
– Som et naturligt led i at der indgås aftaler med kommunerne, arbejder vi på flere måder for at sikre en hensigtsmæssig boligplacering, fortæller administrerende direktør Michael Demsitz. Vi har indført en registrering af §62 boliger, for at have et grundlag for forhandlinger. I 2016 går vi også i gang med at monitorere boligafdelinger med over 100 beboere. Vi har erfaring med boligafdelinger i denne størrelse har en højere koncentration af boligsociale udfordringer, og derfor skal vi her være særlig opmærksomme, når det kommer til boligplacering af flygtninge.

Kommunikation finder vej
I boligafdelingen på Haderslevvej i Boligselskabet Kolding har man for nylig budt velkommen til en flygtning fra Syrien, Iran og Afrika. – Formanden, et medlem af bestyrelsen, to tolke og jeg gik en runde med de flygtninge, der kom her til vores boligafdeling, fortæller Gitte Borup, der er boligrådgiver på Boligkontorets afdelingskontor i Ribe. – Det betyder, at vi nu har etableret kontakt, og det er nemmere for alle at komme og snakke med hinanden. Og det med at snakke – det er svært – men min lejer fra Syrien havde en super smart app, så vi kommunikerede ved at skrive til hinanden på mobiltelefonen.

Vil du vide mere?
Er du interesseret i workshop/kursus om modtagelse af flygtninge? Kontakt Charlotte Sommer Bjørnsgaard på e-mail: chbj@bdk.dk eller tlf.nr. 7376 2170 for tilbud og mere information om indhold.

På hjemmesiden for Danmarks Almene Boliger (BL) kan du finde:

Dansk Flygtningehjælp giver gratis rådgivning, til dem der har kontakt med traumeramte flygtninge. Se mere om rådgivningstilbuddet her.

Dansk Flygtningehjælp har frivillige rådgivningstjenester rundt omkring i landet, som kan være gode at henvise til hvis du oplever flygtninge, der har brug for hjælp af eksempelvis juridisk karakter.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket