Karina rammes af kontanthjælpsloftet og har taget sagen i egen hånd

onsdag, den 21. september 2016
Af Niklas Ingerslev

42 årige Karina Christensen bliver ramt af kontanthjælpsloftet fra 1. oktober 2016. Men det var først, da hun selv tog kontakt til Udbetaling Danmark og Esbjerg Kommune, at hun blev klar over det. Derefter tog hun kontakt til en række boligselskaber og efter at have kontaktet Boligkontoret Danmarks afdelingskontor i Ribe, har hun nu fået et boligtilbud hos Ribe Boligforening.

I de seneste par uger har landets kontanthjælpsmodtagere fået besked fra deres kommune om, hvorvidt de rammes af kontanthjælpsloftet eller ej. Det er dog ikke alle, der er blevet oplyst korrekt. DR har blandt andet kunne berette om, at KMD der står for at sende breve ud på vegne af kommunerne, har sendt op imod 43.000 breve med fejl i. Dette på trods af, at kontanthjælpsloftet træder i kraft om en lille uges tid.


Måtte selv opsøge informationer

Karina Christensen fra Esbjerg fortæller, at hun aldrig har fået noget brev fra Esbjerg Kommune, men at hun heldigvis var opmærksom på de nye regler og derfor selv tog kontakt til først Udbetaling Danmark og siden Esbjerg Kommune, for at få afklaret sin situation.

- Jeg ringede til kommunen og fandt ud af, at jeg ville miste op imod 3.000 kroner hver måned i boligstøtte som følge af de nye regler. Heldigvis har kommunen været meget imødekommende og vil gerne hjælpe mig med et indskud til en ny bolig og eventuelt dække en del af den boligstøtte, jeg står til at miste fra 1. oktober, hvis ikke jeg når at finde en bolig, fortæller hun.

Med så stort et indhug i boligstøtten vil Karina ikke kunne betale sin husleje og hun har heller ikke kunnet støve en bolig op i Esbjerg, der er til at betale. Derfor venter der nu en helt ny hverdag for hende og hendes familie. Lige nu bor hun med sin søn og datter på henholdsvis 12 og 18 år. Datteren flytter snart hjemmefra, men sønnen kan blive nødt til at flytte skole og forlade vennerne, som følge af Karinas situation.

Tæt på en bolig hos Ribe Boligforening

Karina Christensen begyndte straks at tage affære, da hun fandt ud af, at hun vil blive ramt af kontanthjælpsloftet. Hun fandt hurtigt ud af, at det var svært at finde billige boliger i Esbjerg og begyndte derfor at søge i omegnsbyer som Ribe og Varde.

- Jeg prøvede at være på forkant med den situation, der venter mig efter 1. oktober. Jeg har kontaktet rigtig mange boligforeninger – blandt andet Boligkontoret Danmarks kontor i Ribe. Jeg har også meldt mig ind i noget der hedder Akut Bolig. Det har allerede affødt en del boligtilbud. Desværre har boligerne været i meget dårlig stand eller ligget for langt ude på landet, til at jeg kan byde min søn at flytte derud. Jeg har ellers meget få krav, så jeg har bare været uheldig, fortæller hun.

Hun er dog glad for, at hun har handlet så hurtigt og håber stadig på at finde noget i tide. Lige nu venter Karina Christensen på svar vedrørende en ledig bolig hos Ribe Boligforening, som administreres af Boligkontoret Danmark. Her står hun nummer tre på ventelisten og der er svarfrist 27. september.

Tre gode råd, hvis du bliver ramt af kontanthjælpsloftet:

1.    Læg et budget og undersøg, hvor du vil kunne nedbringe nogle af dine udgifter
2.    Undersøg muligheden for at finde en billigere bolig eller bytte dig til en billigere bolig
3.    Kontakt Boligkontoret Danmarks økonomiske rådgivning og få hjælp og sparring
Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.