Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden

mandag, den 19. juni 2017
Af Niklas Ingerslev

Da kontanthjælpsloftet trådte i kraft 1. oktober 2016, så vi hurtigt en stigning i antallet af beboere, der fik problemer med at betale huslejen til tiden. Denne udvikling er fortsat ind i 2017, hvor stadig mange har problemer med huslejen, men alligevel sætter vi ikke flere beboere på gaden. Faktisk er antallet af udsættelser faldet med 19 procent i 2017 sammenlignet med året før.

Her godt halvvejs i 2017 forsøger vi at gøre status over, hvordan kontanthjælpsloftet har ramt vores beboere. Samlet set kan vi se en markant stigning i antallet af rykkere, der sendes ud til beboere, der ikke får betalt deres husleje til tiden. I årets første 5 måneder er antallet af rykkere steget med hele 32 procent, hvis vi sammenligner med samme periode sidste år. Og ser vi på antallet af lejemålsophævelser, lyder stigningen på hele 64 procent. Alligevel ender disse sager ikke med flere udsættelser i sidste ende. Det kan der være mange årsager til ifølge Boligkontoret Danmarks udviklingschef, Katja Lindblad.

»Jeg mener, at de forholdsvis få udsættelser er et udtryk for, at vores boligsociale indsats ”råd til husleje” virker. Vi kan i hvert fald konstatere, at mange af dem vi er i kontakt med, er folk der er ramt af kontanthjælpsloftet. Nogle kan vi hjælpe med at få styr på deres økonomi og andre kan vi hjælpe videre, så de kan komme i dialog med kommunen. En anden årsag til det lave antal udsættelser kan være, at kommunerne strækker sig længere, fordi der også er en økonomisk fordel i at forhindre, at folk bliver sat ud af deres boliger«, fortæller hun.

Læs også: Michael Demsitz udtaler sig til Politiken om kontanthjælpsloftet

Usikkerhed om de langsigtede effekter

Selvom vi endnu ikke ser flere blive sat på gaden med kontanthjælpsloftet, kan det stigende antal rykkere og særligt stigningen i antal ophævelser være et udtryk for, at vi endnu ikke har set de langsigtede konsekvenser ved kontanthjælpsloftet. Tallene indikerer i hvert fald, at flere af vores beboere formentlig lever på kanten og har svært ved at få en hverdag til at fungere med deres nuværende rådighedsbeløb.

  1. januar - 31. maj 2016 1. januar - 31. maj 2017
Antal 1. rykkere 1003 1328
Antal ophævelser 115 189

 

Når en beboer får en ophævelse, er processen til en udsættelse allerede sat i gang, og derfor er stigningen i antal ophævelser bekymrende, mener Boligkontoret Danmarks administrerende direktør, Michael Demsitz.


»Det er vores vigtigste opgave at sikre gode boliger til alle, og derfor er det selvfølgelig bekymrende, når så mange af vores beboere har problemer med at få betalt husleje til tiden. Jeg hæfter mig dog ved, at mange ender med at få betalt huslejen, inden fogeden kommer og banker på døren. Det er trods alt positivt. Dog viser tallene, at det endnu er for tidligt at konkludere på kontanthjælpsloftets langsigtede konsekvenser, og derfor vil vi fortsat følge udviklingen tæt og tilbyde hjælp og vejledning til de beboere, der har problemer med at få økonomien til at hænge sammen«, fortæller han.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.