Medlemsmøde om billigere husleje

søndag, den 16. oktober 2016
Af Karina Lauridsen

BL- Danmarks Almene boliger, Kommunernes Landsforening og regeringen indgik i sommer en aftale med det formål at sikre billigere husleje for de almene beboere. Vejen hertil skal gå via driftsmæssige besparelser. Udmeldingen bevirker automatisk, at der går mange tanker igennem hovedet på bestyrelser i almene boligorganisationer. Hvad er beregningsgrundlaget? Konsekvenser for servicen? Næste skridt? For at svare på jeres spørgsmål og fortælle om aftalen i detaljer, har Boligkontoret Danmark indkaldt til medlemsmøde i november.

En billigere husleje, færre faste udgifter i boligafdelingerne sammenholdt med en høj kvalitet og tryghed i driftens beboerservice kan lyde som en umulig ligning at få til at gå op. Det er ikke desto mindre målet med den politiske aftale i sommer, som endte med, at den almene boligsektor skal finde samlede besparelser på 1,5 mia. kr. frem mod 2020. Den samlede besparelse svarer til kr. 2.500 pr. lejemål.

Hvordan?

Besparelserne skal findes i driften. Men hvor meget og hvordan varierer fra boligorganisation til boligorganisation. Fælles for alle er dog, at driften skal forenkles, gøres mere effektiv og økonomisk ansvarlig. Til at hjælpe Boligkontoret Danmarks medlemmer med denne svære øvelse har Boligkontoret Danmark som bekendt nedsat en Task Force gruppe. Task Forcen består af en række medarbejdere fra såvel hovedkontor som afdelingskontorer. Opgaven for Task Forcen består i at analysere sig frem til, hvilke optimerende og besparende tiltag indenfor områderne leverandørbrug, udbud, organisering samt energi- og miljø, som kan være relevante for Boligkontoret Danmarks medlemmer.

For mange er effektivisering lig med nedskæringer.

- Det er ikke tilfældet i denne omfattende øvelse. Det handler ganske enkelt om at drive driften på en klogere måde, ikke om at effektivisere gennem nedskæringer. Det kan lyde ret simpelt, men er en svær øvelse, der kræver, at vi ser nærmere på både driftsorganisering, hvad driftsudgifterne går til, beboernes selvforvaltning mm., fortæller Lars Lehmann, forvaltningsdirektør i Boligkontoret Danmark og ansvarlig for Task Forcen.


Invitation til medlemsmøde

Som oftest opstår der mange spørgsmål, når der meldes krav ud fra højere sted om besparelser. Hvad med os, der allerede har optimeret og effektiviseret driften med lavere driftsudgifter til følge? Bliver det hele nu et spørgsmål om kroner og øre fremfor service? Hvordan sikrer vi, at vi fortsat har indflydelse på standarden af istandsættelse ved fraflytning? Skal vi alle spare lige meget pr. lejemål? Osv.
For at svare på alle spørgsmålene og gå mere i dybden med hvad aftalen reelt går ud på, og hvilket ansvar bestyrelserne har i at realisere besparelserne, har Boligkontoret Danmark inviteret organisationsbestyrelser til medlemsmøde ultimo november.

- Det er vigtigt for os, at bestyrelserne kender til aftalen i deltaljer og at vi er i tæt dialog omkring de lokale tiltag i den kommende tid. Inden for rammerne af den politiske aftale har de enkelte boligorganisationer friheden til at selv at beslutte, hvordan effektiviseringen bedst hentes hjem. Derfor vil vi gerne drøfte den model, som vi har taget initiativ til gennem etableringen af Task Force’, fortæller Michael Demsitz.

På mødet deltager Boligkontoret Danmarks direktion med adm. direktør Michael Demsitz og forvaltningsdirektør Lars Lehmann samt Boligkontoret Danmarks formand Lisbet Riis. Hvert medlem kan deltage med to repræsentanter fra organisationsbestyrelsen.
Vi fortæller om oplæg og reaktioner fra medlemsmødet i næste udgave af BDKNyt.

 

 

Billedet ovenfor har intet med dette aktuelle møde at gøre - det er fra repræsentantskabsmødet 2016

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket