Medlemsmøde om billigere husleje

søndag, den 16. oktober 2016
Af Karina Lauridsen

BL- Danmarks Almene boliger, Kommunernes Landsforening og regeringen indgik i sommer en aftale med det formål at sikre billigere husleje for de almene beboere. Vejen hertil skal gå via driftsmæssige besparelser. Udmeldingen bevirker automatisk, at der går mange tanker igennem hovedet på bestyrelser i almene boligorganisationer. Hvad er beregningsgrundlaget? Konsekvenser for servicen? Næste skridt? For at svare på jeres spørgsmål og fortælle om aftalen i detaljer, har Boligkontoret Danmark indkaldt til medlemsmøde i november.

En billigere husleje, færre faste udgifter i boligafdelingerne sammenholdt med en høj kvalitet og tryghed i driftens beboerservice kan lyde som en umulig ligning at få til at gå op. Det er ikke desto mindre målet med den politiske aftale i sommer, som endte med, at den almene boligsektor skal finde samlede besparelser på 1,5 mia. kr. frem mod 2020. Den samlede besparelse svarer til kr. 2.500 pr. lejemål.

Hvordan?

Besparelserne skal findes i driften. Men hvor meget og hvordan varierer fra boligorganisation til boligorganisation. Fælles for alle er dog, at driften skal forenkles, gøres mere effektiv og økonomisk ansvarlig. Til at hjælpe Boligkontoret Danmarks medlemmer med denne svære øvelse har Boligkontoret Danmark som bekendt nedsat en Task Force gruppe. Task Forcen består af en række medarbejdere fra såvel hovedkontor som afdelingskontorer. Opgaven for Task Forcen består i at analysere sig frem til, hvilke optimerende og besparende tiltag indenfor områderne leverandørbrug, udbud, organisering samt energi- og miljø, som kan være relevante for Boligkontoret Danmarks medlemmer.

For mange er effektivisering lig med nedskæringer.

- Det er ikke tilfældet i denne omfattende øvelse. Det handler ganske enkelt om at drive driften på en klogere måde, ikke om at effektivisere gennem nedskæringer. Det kan lyde ret simpelt, men er en svær øvelse, der kræver, at vi ser nærmere på både driftsorganisering, hvad driftsudgifterne går til, beboernes selvforvaltning mm., fortæller Lars Lehmann, forvaltningsdirektør i Boligkontoret Danmark og ansvarlig for Task Forcen.


Invitation til medlemsmøde

Som oftest opstår der mange spørgsmål, når der meldes krav ud fra højere sted om besparelser. Hvad med os, der allerede har optimeret og effektiviseret driften med lavere driftsudgifter til følge? Bliver det hele nu et spørgsmål om kroner og øre fremfor service? Hvordan sikrer vi, at vi fortsat har indflydelse på standarden af istandsættelse ved fraflytning? Skal vi alle spare lige meget pr. lejemål? Osv.
For at svare på alle spørgsmålene og gå mere i dybden med hvad aftalen reelt går ud på, og hvilket ansvar bestyrelserne har i at realisere besparelserne, har Boligkontoret Danmark inviteret organisationsbestyrelser til medlemsmøde ultimo november.

- Det er vigtigt for os, at bestyrelserne kender til aftalen i deltaljer og at vi er i tæt dialog omkring de lokale tiltag i den kommende tid. Inden for rammerne af den politiske aftale har de enkelte boligorganisationer friheden til at selv at beslutte, hvordan effektiviseringen bedst hentes hjem. Derfor vil vi gerne drøfte den model, som vi har taget initiativ til gennem etableringen af Task Force’, fortæller Michael Demsitz.

På mødet deltager Boligkontoret Danmarks direktion med adm. direktør Michael Demsitz og forvaltningsdirektør Lars Lehmann samt Boligkontoret Danmarks formand Lisbet Riis. Hvert medlem kan deltage med to repræsentanter fra organisationsbestyrelsen.
Vi fortæller om oplæg og reaktioner fra medlemsmødet i næste udgave af BDKNyt.

 

 

Billedet ovenfor har intet med dette aktuelle møde at gøre - det er fra repræsentantskabsmødet 2016

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket