Medlemsmøde om billigere husleje

søndag, den 16. oktober 2016
Af Karina Lauridsen

BL- Danmarks Almene boliger, Kommunernes Landsforening og regeringen indgik i sommer en aftale med det formål at sikre billigere husleje for de almene beboere. Vejen hertil skal gå via driftsmæssige besparelser. Udmeldingen bevirker automatisk, at der går mange tanker igennem hovedet på bestyrelser i almene boligorganisationer. Hvad er beregningsgrundlaget? Konsekvenser for servicen? Næste skridt? For at svare på jeres spørgsmål og fortælle om aftalen i detaljer, har Boligkontoret Danmark indkaldt til medlemsmøde i november.

En billigere husleje, færre faste udgifter i boligafdelingerne sammenholdt med en høj kvalitet og tryghed i driftens beboerservice kan lyde som en umulig ligning at få til at gå op. Det er ikke desto mindre målet med den politiske aftale i sommer, som endte med, at den almene boligsektor skal finde samlede besparelser på 1,5 mia. kr. frem mod 2020. Den samlede besparelse svarer til kr. 2.500 pr. lejemål.

Hvordan?

Besparelserne skal findes i driften. Men hvor meget og hvordan varierer fra boligorganisation til boligorganisation. Fælles for alle er dog, at driften skal forenkles, gøres mere effektiv og økonomisk ansvarlig. Til at hjælpe Boligkontoret Danmarks medlemmer med denne svære øvelse har Boligkontoret Danmark som bekendt nedsat en Task Force gruppe. Task Forcen består af en række medarbejdere fra såvel hovedkontor som afdelingskontorer. Opgaven for Task Forcen består i at analysere sig frem til, hvilke optimerende og besparende tiltag indenfor områderne leverandørbrug, udbud, organisering samt energi- og miljø, som kan være relevante for Boligkontoret Danmarks medlemmer.

For mange er effektivisering lig med nedskæringer.

- Det er ikke tilfældet i denne omfattende øvelse. Det handler ganske enkelt om at drive driften på en klogere måde, ikke om at effektivisere gennem nedskæringer. Det kan lyde ret simpelt, men er en svær øvelse, der kræver, at vi ser nærmere på både driftsorganisering, hvad driftsudgifterne går til, beboernes selvforvaltning mm., fortæller Lars Lehmann, forvaltningsdirektør i Boligkontoret Danmark og ansvarlig for Task Forcen.


Invitation til medlemsmøde

Som oftest opstår der mange spørgsmål, når der meldes krav ud fra højere sted om besparelser. Hvad med os, der allerede har optimeret og effektiviseret driften med lavere driftsudgifter til følge? Bliver det hele nu et spørgsmål om kroner og øre fremfor service? Hvordan sikrer vi, at vi fortsat har indflydelse på standarden af istandsættelse ved fraflytning? Skal vi alle spare lige meget pr. lejemål? Osv.
For at svare på alle spørgsmålene og gå mere i dybden med hvad aftalen reelt går ud på, og hvilket ansvar bestyrelserne har i at realisere besparelserne, har Boligkontoret Danmark inviteret organisationsbestyrelser til medlemsmøde ultimo november.

- Det er vigtigt for os, at bestyrelserne kender til aftalen i deltaljer og at vi er i tæt dialog omkring de lokale tiltag i den kommende tid. Inden for rammerne af den politiske aftale har de enkelte boligorganisationer friheden til at selv at beslutte, hvordan effektiviseringen bedst hentes hjem. Derfor vil vi gerne drøfte den model, som vi har taget initiativ til gennem etableringen af Task Force’, fortæller Michael Demsitz.

På mødet deltager Boligkontoret Danmarks direktion med adm. direktør Michael Demsitz og forvaltningsdirektør Lars Lehmann samt Boligkontoret Danmarks formand Lisbet Riis. Hvert medlem kan deltage med to repræsentanter fra organisationsbestyrelsen.
Vi fortæller om oplæg og reaktioner fra medlemsmødet i næste udgave af BDKNyt.

 

 

Billedet ovenfor har intet med dette aktuelle møde at gøre - det er fra repræsentantskabsmødet 2016

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket