Når bestyrelsen går i opløsning

torsdag, den 22. februar 2018
Af Karina Lauridsen

Der kan være flere årsager til, at en bestyrelse går i opløsning. Er generationsskiftet ikke planlagt og forberedt, kan en bestyrelse amputeres ret så pludseligt. De samme vidtrækkende konsekvenser kan ske, hvis der opstår konfliktfyldte gnidninger i en bestyrelse, og problemerne ikke løses i tide. Det oplevede Andelsboligforeningen Brande i efteråret, da størstedelen af organisationsbestyrelsen pludselig havde fået nok og uden forvarsel valgte at trække sig.

Uanset om en bestyrelse selv vælger at gå af grundet forskellige motiver eller et beboerflertal tvinger bestyrelsen fra bordet, er det altid en skrøbelig og utryg situation for beboerdemokratiet, når hele bestyrelsen eller størstedelen stopper ret så pludseligt.

Asger Helles er chefkonsulent for Andelsboligforeningen Brande og var med undervejs i hele processen, da stort set hele organisationsbestyrelsen i boligforeningen valgte at trække stikket.

»Selvom nogle måske havde set det komme, var deres beslutning om at trække sig midt i en valgperiode og ikke genopstille alligevel ret uventet« fortæller han, for der var ikke lagt en nødplan eller gjort et benarbejde for at finde efterfølgere. 

Det betød, at på en generalforsamling i efteråret var Andelsboligforeningen Brande pludselig tæt på slet ikke at have en organisationsbestyrelse.

Når nok er nok

Man kan ikke lade være med at spørge sig selv, hvordan det kunne komme så vidt. Den gamle bestyrelse i boligforeningen kendte hinanden rigtig godt og havde i mange år samarbejdet fint. Tingene fungerede og gik sin vante gang.

Men efter den forrige generalforsamling skete der noget markant i bestyrelsen.

»Der kom nye motiver for at sidde i organisationsbestyrelsen, som ikke stemte overens med den gamle bestyrelses værdier. Det var tydeligt at se og mærke. Tonen på møderne ændredes og fra at kunne drøfte sig til enighed, blev beslutningerne nu taget via ren afstemning. Det tærede hårdt på samarbejdet«, fortæller Asger. 

Pludselig var det heller ikke en bestyrelse, der stod sammen udadtil, og det førte til negativ snak og rygter mellem møderne.

»Det var blevet en ny virkelighed, som den gamle bestyrelse slet ikke kunne se sig selv i mere. Så de valgte at sige nok er nok. Og selvom det godt kan føles, som om at sorteper kastes over i hænderne på administrationen, når man sådan trækker sig uden en plan B, så kan jeg personligt sagtens forstå dem«, fortæller Asger, der har arbejdet tæt sammen med bestyrelsen igennem en længere årrække.

Ny bestyrelse – nye briller

Når en bestyrelse går i opløsning, og alle eller størstedelen går af, opstår der uvægerligt et tomrum bagefter. Et tomrum, som er en konsekvens af, at mange års historik og især erfaring er gået tabt. Der er ikke nogen til at overlevere og dermed sikre, at kulturen i beboerdemokratiet, som er en vigtigt del af en boligorganisations identitet, lever videre.

Den nye bestyrelse i Andelsboligforeningen Brande, der blev valgt på efterårets generalforsamling, står nu til at skulle starte forfra på mange områder. Den nye formand Poul le Clausen fortæller:

»Der er ingen tvivl om, at det er en stor arv at følge efter den gamle formand, som har lagt så meget liv og sjæl i boligforeningen. Jeg har stor respekt for det arbejde, hun har gjort«, siger Poul og fortsætter »men vi er også i den nye bestyrelse nødt til at gøre det på vores måde, for vi er en helt ny bestyrelse med helt nye mennesker og syn på tingene«

Noget af det Poul lægger meget vægt på er at få de nyvalgte bestyrelsesmedlemmer på kursus:

»Der er utroligt mange nye ting, som vi skal lære. Virkelig meget! Men det er vigtigt, at vi tager os tid til at sætte os ind i tingene og bliver klædt ordentlig på«, understreger Poul - for som han siger »jeg vil jo helst kunne svare ordentligt, når beboerne kommer og spørger mig om noget!«

Hvad vil vi?

Man kunne forestille sig hurtigt at drukne i sager, paragraffer og beslutningsoplæg som nyvalgt uden erfarne til at dosere overleveringen. For Poul har det derfor været vigtigt at holde sig målet tydeligt for øje: 

»Det var vigtigt for mig, at vi sammen i den nye bestyrelse blev enige om, hvad vi fremover ville med boligforeningen? Hvad er vores mål?« fortæller han. Og supplerer med at uden den store hjælp fra administrationen i Ribe havde de nok ikke kunnet klare det.

Trods udsigten til store bunker af arbejdsopgaver, er motivationen og lysten til at gøre noget for beboerne heldigvis tilstede i den nye bestyrelse:

»Selvom vi skal lægge langt flere kræfter i arbejdet, end nogen af os nogensinde forventede, så gør vi det her 100%. Det kan man ikke gøre halvt! Og så længe vi har opbakningen fra beboerne, og vi kan se, at vi gør fremskridt, er vi også villige til at lægge så mange frivillige timer i det«, afslutter Poul.

 

Fakta:

Skulle det værste ske, at det ikke lykkedes at vælge en ny organisationsbestyrelse, kan man bede kommunalbestyrelsen om ifølge almenboliglovens §165,stk.3 at udpege en forretningsfører, der midlertidigt varetager de funktioner i boligorganisationen, som i henhold til boligorganisations vedtægter er tillagt boligorganisationens og afdelingernes ledelse.

Det vil typisk være administrationen, man beder om at få udpeget som midlertidig ledelse inden for en afgivet periode, indtil situationen er normaliseret igen, men kan i realiteten også være andre. 

Få hjælp til konfliktmægling

Inden det evt. går så galt er der heldigvis også andre muligheder. Konfliktmægling kan være en god idé at benytte sig af, hvis samarbejdet er gået så meget i hårdknude, at det ikke kan løses uden hjælp udefra. Boligkontoret Danmark tilbyder konfliktmægling til bestyrelser.

Kurser for nyvalgte

Boligkontoret Danmark tilbyder løbende basiskurser til nyvalgte bestyrelsesmedlemmer. Kurser der både handler om det daglige arbejde i bestyrelsen, bestyrelsesansvaret, og hvordan økonomien i en boligorganisation hænger sammen.
 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket