Nordvestfyns Boligforening tager kampen op imod udsættelser

onsdag, den 25. juni 2014

I samarbejde med Boligkontoret Danmark går Nordvestfyns Boligforening aktivt ind i arbejdet for at hjælpe børnefamilier på fode igen. Projektet bag indsatsen hedder ”Stop Udsættelser”.

Lejere i Nordvestfyns Boligforening, der oplever problemer med at betale huslejen, vil fra 1. juli 2014 blive tilbudt økonomisk og social rådgivning for at undgå at blive sat ud af deres bolig. Også boligforeningens ejendomsfunktionærer og administrative personale vil blive inddraget for at sikre en støtte, der kommer fra flere sider. Forsøget med projekt ”Stop udsættelser” kører frem til udgangen af 2015.


Siden projekt ”Stop udsættelser” i 2011 gik i gang i fem af Boligkontoret Danmarks 59 boligselskaber, er antallet af udsættelser faldet med hele 59 %. Det har været til glæde for de mange familier, som er blevet boende i deres hjem.
’En udsættelse har alvorlige menneskelige konsekvenser for familier, som pludselig får trukket deres rødder op og mister deres hjem. Vores hjem er vores trygge og faste base og er helt essentielt for, at vi kan fungere som mennesker. Det tærer også på boligselskaberne, hvis økonomi bliver ramt af de store tab pga. udsættelser, da det er de andre lejere, som står tilbage med regningen. På den måde risikerer man at starte en ond spiral, hvis huslejen stiger. Derfor er det vigtigt, at vi får hjulpet vores lejere’ siger formanden for Nordvestfyns Boligforening, Alex Gren.


For lejere, der allerede befinder sig i en situation, hvor en udsættelsesproces er sat i gang, vil projektets to socialrådgivere aktivt opsøge den enkelte lejer og tilbyde telefonisk rådgivning. Særligt det opsøgende arbejde spiller en vigtig rolle, da erfaringerne viser, at netop kontakten med lejerne har en væsentlig betydning for succes i samarbejdet mellem boligselskab og lejer:
’Kontakten til vores lejere har rigtig stor betydning. Der er altid en årsag til, at man er kommet i økonomiske vanskeligheder, og det kan være rigtig svært at se sig ud af problemerne, finde en løsning og ikke mindst bede om hjælp til det. Derfor er det opsøgende arbejde, så vigtigt for os, for jo hurtigere vi kommer i kontakt med vores lejere, jo større chance er der for, at der kan findes en løsning, understreger Alex Gren.
Projekt ”Stop udsættelser” blev iværksat i 2011 med støtte fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter efter flere års markante stigninger i antallet af udsættelser i hele landet. Projektet er en målrettet indsats til de lejere, som har det sværest, og tilbyder både økonomisk rådgivning og hjælper med kontakten til det offentlige.


Boligkontoret Danmark er en almen boligadministration, der udlejer og administrerer over 30.000 boliger i hele landet. Projekt ”Stop udsættelser” har siden 2011 haft så stor succes, at Boligkontoret Danmark nu arbejder på, at alle deres lejere i fremtiden skal tilbydes rådgivning, hvis de er i fare for at blive sat ud af deres hjem. Projektets målsætning er at nedsætte antallet af udsættelser med min. 33 % i forsøgsperioden.

Fakta:
I perioden 2002-2006 er antallet af årlige udsættelser af lejere i Danmark steget fra 1.499 til 2.589.
I 2009 var tallet på 3.912.
1 ud af 100 lejere bliver i gennemsnit sat ud af deres hjem hos Nordvestfyns Boligforening.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket