Nordvestfyns Boligforening tager kampen op imod udsættelser

onsdag, den 25. juni 2014

I samarbejde med Boligkontoret Danmark går Nordvestfyns Boligforening aktivt ind i arbejdet for at hjælpe børnefamilier på fode igen. Projektet bag indsatsen hedder ”Stop Udsættelser”.

Lejere i Nordvestfyns Boligforening, der oplever problemer med at betale huslejen, vil fra 1. juli 2014 blive tilbudt økonomisk og social rådgivning for at undgå at blive sat ud af deres bolig. Også boligforeningens ejendomsfunktionærer og administrative personale vil blive inddraget for at sikre en støtte, der kommer fra flere sider. Forsøget med projekt ”Stop udsættelser” kører frem til udgangen af 2015.


Siden projekt ”Stop udsættelser” i 2011 gik i gang i fem af Boligkontoret Danmarks 59 boligselskaber, er antallet af udsættelser faldet med hele 59 %. Det har været til glæde for de mange familier, som er blevet boende i deres hjem.
’En udsættelse har alvorlige menneskelige konsekvenser for familier, som pludselig får trukket deres rødder op og mister deres hjem. Vores hjem er vores trygge og faste base og er helt essentielt for, at vi kan fungere som mennesker. Det tærer også på boligselskaberne, hvis økonomi bliver ramt af de store tab pga. udsættelser, da det er de andre lejere, som står tilbage med regningen. På den måde risikerer man at starte en ond spiral, hvis huslejen stiger. Derfor er det vigtigt, at vi får hjulpet vores lejere’ siger formanden for Nordvestfyns Boligforening, Alex Gren.


For lejere, der allerede befinder sig i en situation, hvor en udsættelsesproces er sat i gang, vil projektets to socialrådgivere aktivt opsøge den enkelte lejer og tilbyde telefonisk rådgivning. Særligt det opsøgende arbejde spiller en vigtig rolle, da erfaringerne viser, at netop kontakten med lejerne har en væsentlig betydning for succes i samarbejdet mellem boligselskab og lejer:
’Kontakten til vores lejere har rigtig stor betydning. Der er altid en årsag til, at man er kommet i økonomiske vanskeligheder, og det kan være rigtig svært at se sig ud af problemerne, finde en løsning og ikke mindst bede om hjælp til det. Derfor er det opsøgende arbejde, så vigtigt for os, for jo hurtigere vi kommer i kontakt med vores lejere, jo større chance er der for, at der kan findes en løsning, understreger Alex Gren.
Projekt ”Stop udsættelser” blev iværksat i 2011 med støtte fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter efter flere års markante stigninger i antallet af udsættelser i hele landet. Projektet er en målrettet indsats til de lejere, som har det sværest, og tilbyder både økonomisk rådgivning og hjælper med kontakten til det offentlige.


Boligkontoret Danmark er en almen boligadministration, der udlejer og administrerer over 30.000 boliger i hele landet. Projekt ”Stop udsættelser” har siden 2011 haft så stor succes, at Boligkontoret Danmark nu arbejder på, at alle deres lejere i fremtiden skal tilbydes rådgivning, hvis de er i fare for at blive sat ud af deres hjem. Projektets målsætning er at nedsætte antallet af udsættelser med min. 33 % i forsøgsperioden.

Fakta:
I perioden 2002-2006 er antallet af årlige udsættelser af lejere i Danmark steget fra 1.499 til 2.589.
I 2009 var tallet på 3.912.
1 ud af 100 lejere bliver i gennemsnit sat ud af deres hjem hos Nordvestfyns Boligforening.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket