Nordvestfyns Boligforening tager kampen op imod udsættelser

onsdag, den 25. juni 2014

I samarbejde med Boligkontoret Danmark går Nordvestfyns Boligforening aktivt ind i arbejdet for at hjælpe børnefamilier på fode igen. Projektet bag indsatsen hedder ”Stop Udsættelser”.

Lejere i Nordvestfyns Boligforening, der oplever problemer med at betale huslejen, vil fra 1. juli 2014 blive tilbudt økonomisk og social rådgivning for at undgå at blive sat ud af deres bolig. Også boligforeningens ejendomsfunktionærer og administrative personale vil blive inddraget for at sikre en støtte, der kommer fra flere sider. Forsøget med projekt ”Stop udsættelser” kører frem til udgangen af 2015.


Siden projekt ”Stop udsættelser” i 2011 gik i gang i fem af Boligkontoret Danmarks 59 boligselskaber, er antallet af udsættelser faldet med hele 59 %. Det har været til glæde for de mange familier, som er blevet boende i deres hjem.
’En udsættelse har alvorlige menneskelige konsekvenser for familier, som pludselig får trukket deres rødder op og mister deres hjem. Vores hjem er vores trygge og faste base og er helt essentielt for, at vi kan fungere som mennesker. Det tærer også på boligselskaberne, hvis økonomi bliver ramt af de store tab pga. udsættelser, da det er de andre lejere, som står tilbage med regningen. På den måde risikerer man at starte en ond spiral, hvis huslejen stiger. Derfor er det vigtigt, at vi får hjulpet vores lejere’ siger formanden for Nordvestfyns Boligforening, Alex Gren.


For lejere, der allerede befinder sig i en situation, hvor en udsættelsesproces er sat i gang, vil projektets to socialrådgivere aktivt opsøge den enkelte lejer og tilbyde telefonisk rådgivning. Særligt det opsøgende arbejde spiller en vigtig rolle, da erfaringerne viser, at netop kontakten med lejerne har en væsentlig betydning for succes i samarbejdet mellem boligselskab og lejer:
’Kontakten til vores lejere har rigtig stor betydning. Der er altid en årsag til, at man er kommet i økonomiske vanskeligheder, og det kan være rigtig svært at se sig ud af problemerne, finde en løsning og ikke mindst bede om hjælp til det. Derfor er det opsøgende arbejde, så vigtigt for os, for jo hurtigere vi kommer i kontakt med vores lejere, jo større chance er der for, at der kan findes en løsning, understreger Alex Gren.
Projekt ”Stop udsættelser” blev iværksat i 2011 med støtte fra Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter efter flere års markante stigninger i antallet af udsættelser i hele landet. Projektet er en målrettet indsats til de lejere, som har det sværest, og tilbyder både økonomisk rådgivning og hjælper med kontakten til det offentlige.


Boligkontoret Danmark er en almen boligadministration, der udlejer og administrerer over 30.000 boliger i hele landet. Projekt ”Stop udsættelser” har siden 2011 haft så stor succes, at Boligkontoret Danmark nu arbejder på, at alle deres lejere i fremtiden skal tilbydes rådgivning, hvis de er i fare for at blive sat ud af deres hjem. Projektets målsætning er at nedsætte antallet af udsættelser med min. 33 % i forsøgsperioden.

Fakta:
I perioden 2002-2006 er antallet af årlige udsættelser af lejere i Danmark steget fra 1.499 til 2.589.
I 2009 var tallet på 3.912.
1 ud af 100 lejere bliver i gennemsnit sat ud af deres hjem hos Nordvestfyns Boligforening.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.