Ny lov om TV-pakker vedtaget

onsdag, den 7. september 2016
Eva Rastén

En ny lov om frit tv-valg er blevet vedtaget og trådte i kraft d. 1. juli 2016. De nye regler gør det muligt for dig som beboer at fravælge de TV-programpakker, der tilbydes i din boligafdeling.

Nogle af Jer kan sikkert huske, da det var stueantennen, som sikrede signaler til fjernsynet. Senere kom det fælles antenneanlæg, som forsynede flere boliger i samme boligafdeling med signaler i en lang sløjfe. Disse sløjfesignaler var udmærket, dengang DR var eneste mulige kanal at vælge. I dag er der kommet mange flere leverandører på markedet. TV-leverandører som You-See og Stofa-TV udbyder en lang række kanaler. Det er i dag dit afdelingsmøde, der vælger den fælles TV-udbyder, og det er dig, der vælger TV-pakke.

Når nu det bliver muligt at fravælge TV-pakkerne, bliver det så også muligt helt at fravælge antenneanlægget? Ja, hvis afdelingsmødet bestemmer det. Det kan dog være, at der stadig skal afskrives på anlægget, og denne udgift skal alle være med til at dække. Men i realiteten kan afdelingen i stedet beslutte eksempelvis at vælge hurtigt bredbånd og streame TV på computeren.


I korte træk ser loven således ud:

• Der er indført frit valg af TV-programmer – men ikke leverandører
• Der er fortsat mulighed for at tilbyde levering af flere TV-programmer i pakkeløsninger
• Den enkelte beboer kan vælge ikke at modtage TV-programmer overhovedet
• Alle udgifter til anlæg og administration betales af alle beboere, også dem som fravælger TV-programmerne
• Det frie valg i afdelinger med sløjfeanlæg skal først være klar senest i 2018, så der er tid til at ombygge anlægget eller finde andre løsninger
• Det vil fortsat være lovligt at levere kollektivt internet til alle – ingen krav om fravalg her

Hvad nu ?

1. I alle boligafdelinger, hvor der er indgået en aftale med en ekstern leverandør, som forudsætter at alle beboere modtager og betaler for TV-programmer, må boligorganisationen hurtigst muligt gennemgå disse kontrakter og opsige dem med det kortest mulige varsel. Da det er en nødvendig konsekvens af en lovændring, kan dette udføres, uden at det forelægges for afdelingsmødet til vedtagelse.
2. Afdelingsbestyrelsen og afdelingsmødet inddrages efterfølgende i overvejelserne om den fremtidige løsning.
3. I afdelinger med sløjfeanlæg er det nødvendigt at finde en velegnet teknisk løsning, så beboerne i disse afdelinger også kan få frit valg af TV-programmer senest fra 1. januar 2018.
4. Beslutninger om fremtidige modeller for levering af TV-programmer og internet i boligafdelinger, skal vedtages på afdelingsmøde.

Kilde: BL, Danmarks Almene Boliger

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.