Ny lov om TV-pakker vedtaget

onsdag, den 7. september 2016
Eva Rastén

En ny lov om frit tv-valg er blevet vedtaget og trådte i kraft d. 1. juli 2016. De nye regler gør det muligt for dig som beboer at fravælge de TV-programpakker, der tilbydes i din boligafdeling.

Nogle af Jer kan sikkert huske, da det var stueantennen, som sikrede signaler til fjernsynet. Senere kom det fælles antenneanlæg, som forsynede flere boliger i samme boligafdeling med signaler i en lang sløjfe. Disse sløjfesignaler var udmærket, dengang DR var eneste mulige kanal at vælge. I dag er der kommet mange flere leverandører på markedet. TV-leverandører som You-See og Stofa-TV udbyder en lang række kanaler. Det er i dag dit afdelingsmøde, der vælger den fælles TV-udbyder, og det er dig, der vælger TV-pakke.

Når nu det bliver muligt at fravælge TV-pakkerne, bliver det så også muligt helt at fravælge antenneanlægget? Ja, hvis afdelingsmødet bestemmer det. Det kan dog være, at der stadig skal afskrives på anlægget, og denne udgift skal alle være med til at dække. Men i realiteten kan afdelingen i stedet beslutte eksempelvis at vælge hurtigt bredbånd og streame TV på computeren.


I korte træk ser loven således ud:

• Der er indført frit valg af TV-programmer – men ikke leverandører
• Der er fortsat mulighed for at tilbyde levering af flere TV-programmer i pakkeløsninger
• Den enkelte beboer kan vælge ikke at modtage TV-programmer overhovedet
• Alle udgifter til anlæg og administration betales af alle beboere, også dem som fravælger TV-programmerne
• Det frie valg i afdelinger med sløjfeanlæg skal først være klar senest i 2018, så der er tid til at ombygge anlægget eller finde andre løsninger
• Det vil fortsat være lovligt at levere kollektivt internet til alle – ingen krav om fravalg her

Hvad nu ?

1. I alle boligafdelinger, hvor der er indgået en aftale med en ekstern leverandør, som forudsætter at alle beboere modtager og betaler for TV-programmer, må boligorganisationen hurtigst muligt gennemgå disse kontrakter og opsige dem med det kortest mulige varsel. Da det er en nødvendig konsekvens af en lovændring, kan dette udføres, uden at det forelægges for afdelingsmødet til vedtagelse.
2. Afdelingsbestyrelsen og afdelingsmødet inddrages efterfølgende i overvejelserne om den fremtidige løsning.
3. I afdelinger med sløjfeanlæg er det nødvendigt at finde en velegnet teknisk løsning, så beboerne i disse afdelinger også kan få frit valg af TV-programmer senest fra 1. januar 2018.
4. Beslutninger om fremtidige modeller for levering af TV-programmer og internet i boligafdelinger, skal vedtages på afdelingsmøde.

Kilde: BL, Danmarks Almene Boliger

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket