Ny model styrker beboerdemokrati og naboskab

fredag, den 28. november 2014
Af Niklas Ingerslev

Boligselskabet Nordkysten har store ambitioner når det gælder tryghed, engagement og fællesskab for deres beboere – derfor har selskabet ansat en boligsocial konsulent, der fremover skal styrke den boligsociale indsats i alle selskabets 24 boligafdelinger.

Tidligere har det boligsociale arbejde været forbundet med boligsociale helhedsplaner, men med Boligselskabets Nordkystens nye initiativ, er der mulighed for at arbejde langt bredere og mere alsidigt med indsatsen. Selskabet har tidligere haft stor succes med det boligsociale arbejde i flere afdelinger. Antallet af fraflytninger er blevet nedbragt og der er blevet skabt et langt større fællesskab i afdelingerne. Det er derfor heller ikke tilfældigt, at det netop er Tine Djurhuus, som har været tilknyttet den boligsociale helhedsplan i Lerbakken, der er blevet ansat som ny boligsocial konsulent.

Bestyrelserne skal i fokus
I rollen som boligsocial konsulent skal Tine fremover varetage en række varierende opgaver eksempelvis som formidler, brobygger og koordinator. Hun skal blandt andet bygge bro mellem boligafdelingen og det omkringliggende lokalsamfund, som andre grundejerforeninger, idrætsforeninger og erhvervsliv. Derudover har hun også fokus på at skabe nye vaner i beboernes kontakt til det offentlige. Der skal være bedre mulighed for at udnytte de kommunale tilbud, der er til lokale borgere eksempelvis at blive bedre til at bruge digitale services.

Fokus på bestyrelsesarbejdet
Den store udfordring for Tine bliver at håndtere de forskellige behov, der er rundt om i de forskellige afdelinger, men hun ved, hvor hun skal tage fat:

”Jeg er i gang med at tage rundt og hilse på alle bestyrelserne, for at lære dem at kende. Jeg er nødt til at kende de behov og udfordringer, de står med – min indgangsvinkel er derfor bestyrelserne. Jeg vil rigtig gerne finde ud af, hvad de kan lære af hinanden og hvordan de hver i sær arbejder med at finde frivillige og få flere til at engagere sig i beboerdemokratiet”.

Stor tiltro fra organisationsbestyrelsen
Der er en stor tiltro til, at Tine bliver en stor gevinst for Boligselskabet Nordkysten, på trods af at det betyder ekstraomkostninger.

”Jeg er ikke i tvivl om, at hun kan gøre en stor forskel for vores beboere. Når man ser på det økonomiske, så er det faktisk ikke ret mange penge pr. lejemål, det koster at have denne her service og jeg tror at hun kan tjene sig selv ind. Sidste år fik Tine alene på ansøgninger hos Kommuner og Fonde, hevet over 1,5 millioner ind i kassen. Det forventer jeg selvfølgelig ikke, at hun gør hvert år, men jeg tror hun får nogle ind hvert år”, udtaler organisationsbestyrelsens formand Palle Wørmann.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.