Nye normalvedtægter skal behandles

torsdag, den 15. juni 2017
Af Niklas Ingerslev

Der er kommet nye normalvedtægter for almene boligorganisationer, og det betyder, at alle Boligkontoret Danmarks medlemmer skal have tilpasset deres vedtægter, så de stemmer overens med de nye regler.

Normalvedtægter er de standardregler, der fra ministeriets side er udstedt, som gældende for alle almene boligorganisationer. Det vil sige, at hver enkel boligorganisations egne vedtægter skal være i overensstemmelse med normalvedtægterne, men kan samtidig indgå i tilpassede versioner, der er gjort mere lokale i den enkelte boligorganisation.

Da normalvedtægterne for nylig er blevet ændret, skal alle almene boligorganisationer i den kommende tid behandle og vedtage de nye bestemmelser, så de tilpasses boligorganisationens eksisterende vedtægter.

De væsentligste ændringer i forhold til de tidligere normalvedtægter handler om at åbne op for anvendelsen af digitale værktøjer. Der gives eksempelvis mulighed for at anvende digitale mødeindkaldelser og materialeudsendelser til øverste myndighed samt ved afdelingsmøder. Der åbnes ligeledes op for at bruge digitale værktøjer som supplement i forbindelse med afholdelse af afdelingsmøder.

Du finder normalvedtægterne her

En proces der tager tid

Det er en længere proces at få ændret vedtægterne hos hver boligorganisation. I første omgang skal organisationsbestyrelsen sammen med forretningsførere/konsulenter behandle boligorganisationens vedtægter med de tilpasninger, der kræves med de nye normalvedtægter. Det vil selvfølgelig være muligt at bevare et lokalt islæt, men normalvedtægten gælder uanset eventuelle modstående bestemmelser i boligorganisationens vedtægter.

Når organisationsbestyrelsen har behandlet forslaget til nye vedtægter, skal den øverste myndighed (repræsentantskabet eller generalforsamlingen) behandle og vedtage de nye vedtægter, hvilket dels kræver et fremmøde på 2/3 dele af de delegerede, samt at 2/3 dele af de fremmødte stemmer for vedtægtsændringen. Er der ikke det nødvendige fremmøde, skal der indkaldes til et ekstraordinært repræsentantskabsmøde/generalforsamling, hvor der ikke er noget krav om fremmøde af 2/3 dele af de delegerede.

De steder, hvor de nye forslag til vedtægter ikke har været behandlet, vil forretningsførere/konsulenter sikre, at dette sker på et af de kommende repræsentantskabsmøder/generalforsamlinger.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket