Nye normalvedtægter skal behandles

torsdag, den 15. juni 2017
Af Niklas Ingerslev

Der er kommet nye normalvedtægter for almene boligorganisationer, og det betyder, at alle Boligkontoret Danmarks medlemmer skal have tilpasset deres vedtægter, så de stemmer overens med de nye regler.

Normalvedtægter er de standardregler, der fra ministeriets side er udstedt, som gældende for alle almene boligorganisationer. Det vil sige, at hver enkel boligorganisations egne vedtægter skal være i overensstemmelse med normalvedtægterne, men kan samtidig indgå i tilpassede versioner, der er gjort mere lokale i den enkelte boligorganisation.

Da normalvedtægterne for nylig er blevet ændret, skal alle almene boligorganisationer i den kommende tid behandle og vedtage de nye bestemmelser, så de tilpasses boligorganisationens eksisterende vedtægter.

De væsentligste ændringer i forhold til de tidligere normalvedtægter handler om at åbne op for anvendelsen af digitale værktøjer. Der gives eksempelvis mulighed for at anvende digitale mødeindkaldelser og materialeudsendelser til øverste myndighed samt ved afdelingsmøder. Der åbnes ligeledes op for at bruge digitale værktøjer som supplement i forbindelse med afholdelse af afdelingsmøder.

Du finder normalvedtægterne her

En proces der tager tid

Det er en længere proces at få ændret vedtægterne hos hver boligorganisation. I første omgang skal organisationsbestyrelsen sammen med forretningsførere/konsulenter behandle boligorganisationens vedtægter med de tilpasninger, der kræves med de nye normalvedtægter. Det vil selvfølgelig være muligt at bevare et lokalt islæt, men normalvedtægten gælder uanset eventuelle modstående bestemmelser i boligorganisationens vedtægter.

Når organisationsbestyrelsen har behandlet forslaget til nye vedtægter, skal den øverste myndighed (repræsentantskabet eller generalforsamlingen) behandle og vedtage de nye vedtægter, hvilket dels kræver et fremmøde på 2/3 dele af de delegerede, samt at 2/3 dele af de fremmødte stemmer for vedtægtsændringen. Er der ikke det nødvendige fremmøde, skal der indkaldes til et ekstraordinært repræsentantskabsmøde/generalforsamling, hvor der ikke er noget krav om fremmøde af 2/3 dele af de delegerede.

De steder, hvor de nye forslag til vedtægter ikke har været behandlet, vil forretningsførere/konsulenter sikre, at dette sker på et af de kommende repræsentantskabsmøder/generalforsamlinger.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket