Nye normalvedtægter skal behandles

torsdag, den 15. juni 2017
Af Niklas Ingerslev

Der er kommet nye normalvedtægter for almene boligorganisationer, og det betyder, at alle Boligkontoret Danmarks medlemmer skal have tilpasset deres vedtægter, så de stemmer overens med de nye regler.

Normalvedtægter er de standardregler, der fra ministeriets side er udstedt, som gældende for alle almene boligorganisationer. Det vil sige, at hver enkel boligorganisations egne vedtægter skal være i overensstemmelse med normalvedtægterne, men kan samtidig indgå i tilpassede versioner, der er gjort mere lokale i den enkelte boligorganisation.

Da normalvedtægterne for nylig er blevet ændret, skal alle almene boligorganisationer i den kommende tid behandle og vedtage de nye bestemmelser, så de tilpasses boligorganisationens eksisterende vedtægter.

De væsentligste ændringer i forhold til de tidligere normalvedtægter handler om at åbne op for anvendelsen af digitale værktøjer. Der gives eksempelvis mulighed for at anvende digitale mødeindkaldelser og materialeudsendelser til øverste myndighed samt ved afdelingsmøder. Der åbnes ligeledes op for at bruge digitale værktøjer som supplement i forbindelse med afholdelse af afdelingsmøder.

Du finder normalvedtægterne her

En proces der tager tid

Det er en længere proces at få ændret vedtægterne hos hver boligorganisation. I første omgang skal organisationsbestyrelsen sammen med forretningsførere/konsulenter behandle boligorganisationens vedtægter med de tilpasninger, der kræves med de nye normalvedtægter. Det vil selvfølgelig være muligt at bevare et lokalt islæt, men normalvedtægten gælder uanset eventuelle modstående bestemmelser i boligorganisationens vedtægter.

Når organisationsbestyrelsen har behandlet forslaget til nye vedtægter, skal den øverste myndighed (repræsentantskabet eller generalforsamlingen) behandle og vedtage de nye vedtægter, hvilket dels kræver et fremmøde på 2/3 dele af de delegerede, samt at 2/3 dele af de fremmødte stemmer for vedtægtsændringen. Er der ikke det nødvendige fremmøde, skal der indkaldes til et ekstraordinært repræsentantskabsmøde/generalforsamling, hvor der ikke er noget krav om fremmøde af 2/3 dele af de delegerede.

De steder, hvor de nye forslag til vedtægter ikke har været behandlet, vil forretningsførere/konsulenter sikre, at dette sker på et af de kommende repræsentantskabsmøder/generalforsamlinger.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket