Oppe til at opdage brand

tirsdag, den 24. november 2015
Eva Rastén

Klokken 03:17 den 11. oktober 2015 ringer Tatijna, der bor i Skoleparken i Hillerød til brandvæsenet.

– Jeg kunne ikke sove den nat. Lidt i kl. 3 ryger strømmen til mit internet, og der lugter kraftigt af røg i min lejlighed. Jeg går rundt og tjekker mine elektriske apparater, for at se om der er et eller andet, der er ved at brænde sammen. Lidt over kl. 3 ryger al strømmen – og jeg vil derfor gå ud og skifte en sikring. Det var da jeg åbnede døren, at jeg opdagede al røgen. Jeg når kun at ringe på hos naboen for at vække dem, og bagefter ringer jeg til brandvæsenet. Brandvæsenet siger til mig, at jeg skal hoppe ud af vinduet. Men min nabo får hentet en stige, og efter at han har hjulpet sin egen familie ud, hjælper han mig. Vi var de første der var ude.

–Ejendommens 4 hovedindgange er under renovering, da branden opstår, fortæller Per Lykke, der er forretningsfører på afdelingskontoret i Hillerød. Det komplicerer evakueringen af beboerne. 24 familier måtte ud fra bagsiden af huset ved hjælp af stiger, og stod nu pludselig uden tag over hovedet. Heldigvis kom ingen til skade og årsagen til branden er ukendt. Politiet antager, det kan være et cigaretskod, kortslutning i et elektrisk apparat eller lignende. Evakueringen foregik eksemplarisk, og 11 personer blev kørt på hospitalet til observation for røgforgiftning. Beboerne har efter branden været genhuset enten på hotel, i kolonihavehus eller i privat indkvartering, og i dag er 22 af familierne genhuset i boligselskabets egne boliger.

Kiss Valentin Pedersen, der er formand for afdelingsbestyrelsen i Skoleparken, blev vækket kl. 4 den morgen, ved at politiet ringede. – De spurgte om jeg kunne åbne vores nye aktivitetshus for de evakuerede familier, og tage kontakt til vores rådgivende ingeniører. Sidstnævnte var lidt et problem, fordi det var så tidligt om morgenen, men efter at jeg havde sendt dem en SMS, kom de i løbet af 20 min. Men jeg har aldrig oplevet mere positive beboere, end jeg gjorde denne her morgen. De støttede og hjalp hinanden. Når det virkelig gælder, står vi sammen. Det var ret fantastisk at se.

Tatijna venter i dag på at få hendes ejendele retur fra skadesservice – renset for røg og skidt. Ikke alle beboere, som var impliceret i branden havde tegnet en indboforsikring. Men heldigvis havde Tatijna – og som Tatijna siger: – Selvfølgelig har jeg da en forsikring – og det er jeg rigtig glad for i dag.

 

Gode råd fra Boligkontorets juridiske afdeling – hvis uheldet skulle være ude!
Det er vigtigt med en indboforsikring!

Kun med en indboforsikring kan du få erstattet dit indbo (møbler, tv, tøj, værdigenstande m.m.), hvis du skulle være så uheldig at komme ud for en brand.

Husk at sikre at summen af din indboforsikring svarer nogenlunde til værdien af dit indbo.

1. Dokumentér dit indbo
Det kan være svært at huske (og bevise), hvilke ting du har – tag derfor billeder/film af dine ting. Husk at opbevare dine billeder/film et andet sted end hjemme.

2. Sørg for at have røgalarmer forskellige steder i din bolig.

Har du allerede en indboforsikring og kommer ud for en brand?

Anmeld hurtigst muligt skaden til dit forsikringsselskab. Vær så detaljeret som muligt i din skadesanmeldelse. Vedlæg gerne kvitteringer, billeder m.m., der beviser de genstande, der er gået tabt i branden. Vent med at smide beskadigede ting ud indtil du har talt med forsikringsselskabet, da det kan ske, at de ønsker at sende en taksator. Ring endelig til dit forsikringsselskab, og få helt styr på reglerne, hvis du er i tvivl.

Du kan se en komplet oversigt over alle forsikringsselskaber i Danmark her

BDKnyt

Læs historierne fra Boligkontorets seneste nyhedsbrev her:

Boligkontoret adopterer 2.a og 2.b

Naboskabet styrkes med fællesspisning

E-syn har fået gang i sejlene

Ikon Bdknyt

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket