Oppe til at opdage brand

tirsdag, den 24. november 2015
Eva Rastén

Klokken 03:17 den 11. oktober 2015 ringer Tatijna, der bor i Skoleparken i Hillerød til brandvæsenet.

– Jeg kunne ikke sove den nat. Lidt i kl. 3 ryger strømmen til mit internet, og der lugter kraftigt af røg i min lejlighed. Jeg går rundt og tjekker mine elektriske apparater, for at se om der er et eller andet, der er ved at brænde sammen. Lidt over kl. 3 ryger al strømmen – og jeg vil derfor gå ud og skifte en sikring. Det var da jeg åbnede døren, at jeg opdagede al røgen. Jeg når kun at ringe på hos naboen for at vække dem, og bagefter ringer jeg til brandvæsenet. Brandvæsenet siger til mig, at jeg skal hoppe ud af vinduet. Men min nabo får hentet en stige, og efter at han har hjulpet sin egen familie ud, hjælper han mig. Vi var de første der var ude.

–Ejendommens 4 hovedindgange er under renovering, da branden opstår, fortæller Per Lykke, der er forretningsfører på afdelingskontoret i Hillerød. Det komplicerer evakueringen af beboerne. 24 familier måtte ud fra bagsiden af huset ved hjælp af stiger, og stod nu pludselig uden tag over hovedet. Heldigvis kom ingen til skade og årsagen til branden er ukendt. Politiet antager, det kan være et cigaretskod, kortslutning i et elektrisk apparat eller lignende. Evakueringen foregik eksemplarisk, og 11 personer blev kørt på hospitalet til observation for røgforgiftning. Beboerne har efter branden været genhuset enten på hotel, i kolonihavehus eller i privat indkvartering, og i dag er 22 af familierne genhuset i boligselskabets egne boliger.

Kiss Valentin Pedersen, der er formand for afdelingsbestyrelsen i Skoleparken, blev vækket kl. 4 den morgen, ved at politiet ringede. – De spurgte om jeg kunne åbne vores nye aktivitetshus for de evakuerede familier, og tage kontakt til vores rådgivende ingeniører. Sidstnævnte var lidt et problem, fordi det var så tidligt om morgenen, men efter at jeg havde sendt dem en SMS, kom de i løbet af 20 min. Men jeg har aldrig oplevet mere positive beboere, end jeg gjorde denne her morgen. De støttede og hjalp hinanden. Når det virkelig gælder, står vi sammen. Det var ret fantastisk at se.

Tatijna venter i dag på at få hendes ejendele retur fra skadesservice – renset for røg og skidt. Ikke alle beboere, som var impliceret i branden havde tegnet en indboforsikring. Men heldigvis havde Tatijna – og som Tatijna siger: – Selvfølgelig har jeg da en forsikring – og det er jeg rigtig glad for i dag.

 

Gode råd fra Boligkontorets juridiske afdeling – hvis uheldet skulle være ude!
Det er vigtigt med en indboforsikring!

Kun med en indboforsikring kan du få erstattet dit indbo (møbler, tv, tøj, værdigenstande m.m.), hvis du skulle være så uheldig at komme ud for en brand.

Husk at sikre at summen af din indboforsikring svarer nogenlunde til værdien af dit indbo.

1. Dokumentér dit indbo
Det kan være svært at huske (og bevise), hvilke ting du har – tag derfor billeder/film af dine ting. Husk at opbevare dine billeder/film et andet sted end hjemme.

2. Sørg for at have røgalarmer forskellige steder i din bolig.

Har du allerede en indboforsikring og kommer ud for en brand?

Anmeld hurtigst muligt skaden til dit forsikringsselskab. Vær så detaljeret som muligt i din skadesanmeldelse. Vedlæg gerne kvitteringer, billeder m.m., der beviser de genstande, der er gået tabt i branden. Vent med at smide beskadigede ting ud indtil du har talt med forsikringsselskabet, da det kan ske, at de ønsker at sende en taksator. Ring endelig til dit forsikringsselskab, og få helt styr på reglerne, hvis du er i tvivl.

Du kan se en komplet oversigt over alle forsikringsselskaber i Danmark her

BDKnyt

Læs historierne fra Boligkontorets seneste nyhedsbrev her:

Boligkontoret adopterer 2.a og 2.b

Naboskabet styrkes med fællesspisning

E-syn har fået gang i sejlene

Ikon Bdknyt

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket