På forkant med social fond og -vicevært

tirsdag, den 29. marts 2016
Eva Rastén

Med 7 udsættelser i 2015 blev der på bestyrelsesmødet i Ribe Boligforening i marts måned vedtaget at ansætte en social vicevært og ikke mindst at oprette en social fond.


– Vi får en social vicevært til at hjælpe bestyrelserne med, at der bliver sat nogle sociale ting i gang som fælles aktiviteter i boligafdelingen og sociale tiltag i fælleshusene. Men det kan også være hjælp til naboerne af en beboer med en psykisk diagnose, hvor det kan være svært, hvordan man skal gebærde sig, fortæller Jens Hunderup, der er formand i Ribe Boligforening. – Vi synes, at 7 udsættelser er for mange. Det koster for mange penge for afdelingen, udover de menneskelige omkostninger, det også har.

Forebygger for at møde forventninger til fremtiden
Den 12. november har vi 75 års jubilæum, fortæller Jens Hunderup. – Og i stedet for vingaver osv. har vi oprettet en social fond, hvor vi ønsker at pengene til gaverne indsættes. Men derudover vil Ribe Boligforening også fra dispensationsfonden overføre 1-2 kr. pr. lejemål om måneden til den sociale fond. – Vi vil gerne være på forkant med de forventninger, vi har til fremtiden. Vi forventer, at vi får flere lejere, der har brug for hjælp. Gennem den sociale fond kan den sociale vicevært blandt andet få finansieret aktiviteter og hjælpe udsatte beboere. På den måde forebygger vi udsættelser, og de besparelser vi opnår på grund af færre udsættelser, kan vi bruge til at hjælpe vores beboere på en fornuftig måde, fortæller Jens Hunderup.

– Jeg synes, at det er prisværdigt med det fokus, Ribe Boligforening har på hjælp og sociale aktiviteter for alle beboerne, siger Anders Fabricius, der er forretningsfører for afdelingskontoret i Ribe. Jeg tror på, at det giver noget til hele organisationen, at man nu ansætter en tovholder til udelukkende at fokusere på at bakke op om projekterne og det sociale liv i boligafdelingen. Derigennem kan man få styrket fællesskabet og gøre det gode naboskab endnu bedre.

Katja Adelhøj Lindblad, der er udviklingschef hos Boligkontoret Danmark glæder sig til at hjælpe Ribe Boligforening med at få ansat den sociale vicevært. – I samarbejde med bestyrelser og beboere skal vi nu til at udforme og beskrive de projekter, som der skal udføres, siger Katja Adelhøj Lindblad. – Vi tænker, at den nye sociale vicevært kommer til at lægge vægt på det sociale liv i afdelingerne, og det kommer til at give en rigtig god synergieffekt, at vedkommende kommer til at sidde sammen med Boligkontoret Danmarks boligsociale konsulent, som skal give råd til husleje og konfliktmægling.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket