På forkant med social fond og -vicevært

tirsdag, den 29. marts 2016
Eva Rastén

Med 7 udsættelser i 2015 blev der på bestyrelsesmødet i Ribe Boligforening i marts måned vedtaget at ansætte en social vicevært og ikke mindst at oprette en social fond.


– Vi får en social vicevært til at hjælpe bestyrelserne med, at der bliver sat nogle sociale ting i gang som fælles aktiviteter i boligafdelingen og sociale tiltag i fælleshusene. Men det kan også være hjælp til naboerne af en beboer med en psykisk diagnose, hvor det kan være svært, hvordan man skal gebærde sig, fortæller Jens Hunderup, der er formand i Ribe Boligforening. – Vi synes, at 7 udsættelser er for mange. Det koster for mange penge for afdelingen, udover de menneskelige omkostninger, det også har.

Forebygger for at møde forventninger til fremtiden
Den 12. november har vi 75 års jubilæum, fortæller Jens Hunderup. – Og i stedet for vingaver osv. har vi oprettet en social fond, hvor vi ønsker at pengene til gaverne indsættes. Men derudover vil Ribe Boligforening også fra dispensationsfonden overføre 1-2 kr. pr. lejemål om måneden til den sociale fond. – Vi vil gerne være på forkant med de forventninger, vi har til fremtiden. Vi forventer, at vi får flere lejere, der har brug for hjælp. Gennem den sociale fond kan den sociale vicevært blandt andet få finansieret aktiviteter og hjælpe udsatte beboere. På den måde forebygger vi udsættelser, og de besparelser vi opnår på grund af færre udsættelser, kan vi bruge til at hjælpe vores beboere på en fornuftig måde, fortæller Jens Hunderup.

– Jeg synes, at det er prisværdigt med det fokus, Ribe Boligforening har på hjælp og sociale aktiviteter for alle beboerne, siger Anders Fabricius, der er forretningsfører for afdelingskontoret i Ribe. Jeg tror på, at det giver noget til hele organisationen, at man nu ansætter en tovholder til udelukkende at fokusere på at bakke op om projekterne og det sociale liv i boligafdelingen. Derigennem kan man få styrket fællesskabet og gøre det gode naboskab endnu bedre.

Katja Adelhøj Lindblad, der er udviklingschef hos Boligkontoret Danmark glæder sig til at hjælpe Ribe Boligforening med at få ansat den sociale vicevært. – I samarbejde med bestyrelser og beboere skal vi nu til at udforme og beskrive de projekter, som der skal udføres, siger Katja Adelhøj Lindblad. – Vi tænker, at den nye sociale vicevært kommer til at lægge vægt på det sociale liv i afdelingerne, og det kommer til at give en rigtig god synergieffekt, at vedkommende kommer til at sidde sammen med Boligkontoret Danmarks boligsociale konsulent, som skal give råd til husleje og konfliktmægling.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Mød Boligkontoret Danmarks nye formand
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket