På forkant med social fond og -vicevært

tirsdag, den 29. marts 2016
Eva Rastén

Med 7 udsættelser i 2015 blev der på bestyrelsesmødet i Ribe Boligforening i marts måned vedtaget at ansætte en social vicevært og ikke mindst at oprette en social fond.


– Vi får en social vicevært til at hjælpe bestyrelserne med, at der bliver sat nogle sociale ting i gang som fælles aktiviteter i boligafdelingen og sociale tiltag i fælleshusene. Men det kan også være hjælp til naboerne af en beboer med en psykisk diagnose, hvor det kan være svært, hvordan man skal gebærde sig, fortæller Jens Hunderup, der er formand i Ribe Boligforening. – Vi synes, at 7 udsættelser er for mange. Det koster for mange penge for afdelingen, udover de menneskelige omkostninger, det også har.

Forebygger for at møde forventninger til fremtiden
Den 12. november har vi 75 års jubilæum, fortæller Jens Hunderup. – Og i stedet for vingaver osv. har vi oprettet en social fond, hvor vi ønsker at pengene til gaverne indsættes. Men derudover vil Ribe Boligforening også fra dispensationsfonden overføre 1-2 kr. pr. lejemål om måneden til den sociale fond. – Vi vil gerne være på forkant med de forventninger, vi har til fremtiden. Vi forventer, at vi får flere lejere, der har brug for hjælp. Gennem den sociale fond kan den sociale vicevært blandt andet få finansieret aktiviteter og hjælpe udsatte beboere. På den måde forebygger vi udsættelser, og de besparelser vi opnår på grund af færre udsættelser, kan vi bruge til at hjælpe vores beboere på en fornuftig måde, fortæller Jens Hunderup.

– Jeg synes, at det er prisværdigt med det fokus, Ribe Boligforening har på hjælp og sociale aktiviteter for alle beboerne, siger Anders Fabricius, der er forretningsfører for afdelingskontoret i Ribe. Jeg tror på, at det giver noget til hele organisationen, at man nu ansætter en tovholder til udelukkende at fokusere på at bakke op om projekterne og det sociale liv i boligafdelingen. Derigennem kan man få styrket fællesskabet og gøre det gode naboskab endnu bedre.

Katja Adelhøj Lindblad, der er udviklingschef hos Boligkontoret Danmark glæder sig til at hjælpe Ribe Boligforening med at få ansat den sociale vicevært. – I samarbejde med bestyrelser og beboere skal vi nu til at udforme og beskrive de projekter, som der skal udføres, siger Katja Adelhøj Lindblad. – Vi tænker, at den nye sociale vicevært kommer til at lægge vægt på det sociale liv i afdelingerne, og det kommer til at give en rigtig god synergieffekt, at vedkommende kommer til at sidde sammen med Boligkontoret Danmarks boligsociale konsulent, som skal give råd til husleje og konfliktmægling.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.