Skarpt fokus på nabokonflikter

tirsdag, den 18. august 2015
Af Niklas Ingerslev

Naboskab kan være det, der binder fællesskabet sammen i et boligområde, men for nogle kan naboskab betyde konflikt og irritation. Løber en nabokonflikt først løbsk, kan det få alvorlige konsekvenser for de indbyrdes relationer og trygheden i området. Siden foråret 2015 har Boligkontoret sat yderligere fokus på naboklagesager, hvor der blandt andet er blevet tilbudt konfliktmægling i fem sager.

Hjemmet er vores private frirum. Det skal være behageligt at være hjemme, og derfor er det også naturligt, at nabostøj eller urimelig naboadfærd kan være krænkende og få os til at reagere voldsomt.

– Når først man bliver viklet ind i en konflikt med naboen, kan det hurtigt blive svært at lægge bånd på sine følelser. Frustrationen kan blive så stor, at man slet ikke kan abstrahere fra det, naboen gør forkert, forklarer Stina Amdi Letvad, boligsocial konsulent hos Boligkontoret Danmark.

Hun er med til at koordinere og rådgive i nabokonflikter, der er kommet så langt ud, at parterne ikke kan leve med det længere.

Tilbud om konfliktmægling
Når naboskabet løber løbsk, tilbyder Boligkontoret i samarbejde med bestyrelsen i den pågældende boligforening en konfliktmægling, hvor parterne kan mødes og forsøge at finde en fælles løsning.

Konfliktmæglingen foregår typisk ved at parterne først siger ja til at deltage og derefter accepterer de præmisser der stilles op – eksempelvis at begge parter skal have interesse i at forbedre naboskabet og at mæglingen foregår i en god og ordentlig tone.

Under selve mæglingen får begge parter lov at fremlægge, hvordan de har oplevet forløbet, uden afbrydelser fra modparten. Derved øges muligheden for en større forståelse for den andens synspunkt.


Indsatsen skal i første omgang være lokal
Det kan være meget grænseoverskridende at skulle møde konfliktens modpart ansigt til ansigt og derfor vælger en del at springe fra i dagene op til mæglingen. Tilbuddet om konfliktmægling løser derfor heller ikke problemet på den lange bane – det skal i højere grad løses lokalt i boligområderne, mener Stina Amdi Letvad.

– Jeg mener, at det generelle problem ved nabokonflikter er, at vi ikke ved nok om vores nabo og derfor ikke prøver at forstå deres situation. Der kan være mange grunde til, at vores nabo opfører sig uforståeligt. Derfor synes jeg, at man bør have et meget større fokus på godt naboskab i boligafdelingerne. Det vil ikke kun gavne fællesskabet, men også de relationer, der er så vigtige, når man bor tæt sammen, slutter hun.

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Kontakt Stina Amdi Letvad på tlf. 73 76 21 65 eller stle@bdk.dk

Se idéer til godt naboskab her

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Julemanden fra Uglevang
lørdag, den 9. december 2017

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
onsdag, den 29. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
tirsdag, den 28. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
tirsdag, den 28. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
tirsdag, den 28. november 2017

Klimapris til Kokkedal
tirsdag, den 28. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
tirsdag, den 28. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
tirsdag, den 28. november 2017

Statslån til den almene boligsektor droppes
tirsdag, den 28. november 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket