Skarpt fokus på nabokonflikter

tirsdag, den 18. august 2015
Af Niklas Ingerslev

Naboskab kan være det, der binder fællesskabet sammen i et boligområde, men for nogle kan naboskab betyde konflikt og irritation. Løber en nabokonflikt først løbsk, kan det få alvorlige konsekvenser for de indbyrdes relationer og trygheden i området. Siden foråret 2015 har Boligkontoret sat yderligere fokus på naboklagesager, hvor der blandt andet er blevet tilbudt konfliktmægling i fem sager.

Hjemmet er vores private frirum. Det skal være behageligt at være hjemme, og derfor er det også naturligt, at nabostøj eller urimelig naboadfærd kan være krænkende og få os til at reagere voldsomt.

– Når først man bliver viklet ind i en konflikt med naboen, kan det hurtigt blive svært at lægge bånd på sine følelser. Frustrationen kan blive så stor, at man slet ikke kan abstrahere fra det, naboen gør forkert, forklarer Stina Amdi Letvad, boligsocial konsulent hos Boligkontoret Danmark.

Hun er med til at koordinere og rådgive i nabokonflikter, der er kommet så langt ud, at parterne ikke kan leve med det længere.

Tilbud om konfliktmægling
Når naboskabet løber løbsk, tilbyder Boligkontoret i samarbejde med bestyrelsen i den pågældende boligforening en konfliktmægling, hvor parterne kan mødes og forsøge at finde en fælles løsning.

Konfliktmæglingen foregår typisk ved at parterne først siger ja til at deltage og derefter accepterer de præmisser der stilles op – eksempelvis at begge parter skal have interesse i at forbedre naboskabet og at mæglingen foregår i en god og ordentlig tone.

Under selve mæglingen får begge parter lov at fremlægge, hvordan de har oplevet forløbet, uden afbrydelser fra modparten. Derved øges muligheden for en større forståelse for den andens synspunkt.


Indsatsen skal i første omgang være lokal
Det kan være meget grænseoverskridende at skulle møde konfliktens modpart ansigt til ansigt og derfor vælger en del at springe fra i dagene op til mæglingen. Tilbuddet om konfliktmægling løser derfor heller ikke problemet på den lange bane – det skal i højere grad løses lokalt i boligområderne, mener Stina Amdi Letvad.

– Jeg mener, at det generelle problem ved nabokonflikter er, at vi ikke ved nok om vores nabo og derfor ikke prøver at forstå deres situation. Der kan være mange grunde til, at vores nabo opfører sig uforståeligt. Derfor synes jeg, at man bør have et meget større fokus på godt naboskab i boligafdelingerne. Det vil ikke kun gavne fællesskabet, men også de relationer, der er så vigtige, når man bor tæt sammen, slutter hun.

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Kontakt Stina Amdi Letvad på tlf. 73 76 21 65 eller stle@bdk.dk

Se idéer til godt naboskab her

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.