Skarpt fokus på nabokonflikter

tirsdag, den 18. august 2015
Af Niklas Ingerslev

Naboskab kan være det, der binder fællesskabet sammen i et boligområde, men for nogle kan naboskab betyde konflikt og irritation. Løber en nabokonflikt først løbsk, kan det få alvorlige konsekvenser for de indbyrdes relationer og trygheden i området. Siden foråret 2015 har Boligkontoret sat yderligere fokus på naboklagesager, hvor der blandt andet er blevet tilbudt konfliktmægling i fem sager.

Hjemmet er vores private frirum. Det skal være behageligt at være hjemme, og derfor er det også naturligt, at nabostøj eller urimelig naboadfærd kan være krænkende og få os til at reagere voldsomt.

– Når først man bliver viklet ind i en konflikt med naboen, kan det hurtigt blive svært at lægge bånd på sine følelser. Frustrationen kan blive så stor, at man slet ikke kan abstrahere fra det, naboen gør forkert, forklarer Stina Amdi Letvad, boligsocial konsulent hos Boligkontoret Danmark.

Hun er med til at koordinere og rådgive i nabokonflikter, der er kommet så langt ud, at parterne ikke kan leve med det længere.

Tilbud om konfliktmægling
Når naboskabet løber løbsk, tilbyder Boligkontoret i samarbejde med bestyrelsen i den pågældende boligforening en konfliktmægling, hvor parterne kan mødes og forsøge at finde en fælles løsning.

Konfliktmæglingen foregår typisk ved at parterne først siger ja til at deltage og derefter accepterer de præmisser der stilles op – eksempelvis at begge parter skal have interesse i at forbedre naboskabet og at mæglingen foregår i en god og ordentlig tone.

Under selve mæglingen får begge parter lov at fremlægge, hvordan de har oplevet forløbet, uden afbrydelser fra modparten. Derved øges muligheden for en større forståelse for den andens synspunkt.


Indsatsen skal i første omgang være lokal
Det kan være meget grænseoverskridende at skulle møde konfliktens modpart ansigt til ansigt og derfor vælger en del at springe fra i dagene op til mæglingen. Tilbuddet om konfliktmægling løser derfor heller ikke problemet på den lange bane – det skal i højere grad løses lokalt i boligområderne, mener Stina Amdi Letvad.

– Jeg mener, at det generelle problem ved nabokonflikter er, at vi ikke ved nok om vores nabo og derfor ikke prøver at forstå deres situation. Der kan være mange grunde til, at vores nabo opfører sig uforståeligt. Derfor synes jeg, at man bør have et meget større fokus på godt naboskab i boligafdelingerne. Det vil ikke kun gavne fællesskabet, men også de relationer, der er så vigtige, når man bor tæt sammen, slutter hun.

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Kontakt Stina Amdi Letvad på tlf. 73 76 21 65 eller stle@bdk.dk

Se idéer til godt naboskab her

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket