Skarpt fokus på økonomistyring i 2016

søndag, den 28. maj 2017
Af Niklas Ingerslev

Sidste år blev det vedtaget på Boligkontoret Danmarks repræsentantskabsmøde, at administrationsbidraget skal holdes i ro frem mod 2019 – nærmere bestemt fastholdt på 2016 niveau. Det kræver nye initiativer og et skarpt fokus på økonomistyring og det har der været i 2016, hvilket kan ses på den positive balance i årsregnskabet.


Årsregnskabet i Boligkontoret Danmark for 2016 mundede ud i et overskud på 2.134.054 kroner med et merforbrug på udgiftssiden på 1,1% og en merindtægt på 2,8%. Overordnet set ligger resultatet godt i tråd med beslutningen om at fastfryse administrationsbiddraget i perioden 2017-2019.


Det er dog ikke ligetil at realisere en fastfrysning af administrationsbidraget, da der reelt er tale om en nedsættelse af bidraget med 6%, hvis man medregner den samlede inflationen i lønindekset for perioden. For at realisere fastfrysningen igangsatte Boligkontoret Danmark i 2016 derfor projektet ’Nærvær på tværs’. Et projekt, der handler om at udnytte alle kompetencer og ressourcer bedst muligt på tværs af organisationen og på den måde opnå besparelser og effektivisering ved at reducere løn- og transportudgifter.


Adm (1)


Projektet betyder blandt andet, at der skal arbejdes tættere på tværs af Boligkontoret Danmarks hovedkontor og afdelingskontorer ved at mindske den geografiske afhængighed og i stedet løse opgaverne dér, hvor kompetencerne er. Det kan eksempelvis gøres ved at holde flere digitale møder over skærm eller ved ikke nødvendigvis at genbesætte alle stillinger 1:1, men i stedet se om opgaverne vil kunne løses smartere ved omstrukturering. Eksempelvis er et barselsvikariat i Boligkontoret Danmarks kommunikation og marketingafdeling blevet dækket af en boligrådgiver i Silkeborg, som havde de kompetencer, der skulle bruges.

Selvom Boligkontoret Danmark gennemgår forandringer i disse år, betyder det ikke, at der gås på kompromis med det serviceniveau og de faglige kompetencer, vi har i organisationen. Tværtimod arbejder vi hele tiden på at styrke disse områder og har med øgede åbningstider og nye digitaliseringstiltag sat ekstra fokus på dette i 2016.


Fokus på økonomistyring

Den årlige omsætning i Boligkontoret Danmark ligger på 128 millioner kroner, og hvert år opkræves der mere end 2 milliarder kroner i husleje før fradrag for boligstøtte til at dække omkostningerne i de mange boligområder. Det kræver god økonomistyring:

»På udgiftssiden afholdes der årlige budgetmøder for hver afdeling i Boligkontoret Danmark, og hver måned køres der budgetkontrol. På indtægtssiden opkræver Boligkontoret Danmark hver måned et aconto beløb hos vores medlemmer og eksterne kunder, mens administrationsaftalerne årligt gennemgås for hver af vores medlemmer for at sikre korrekte opkrævninger af honorarer og tillægsydelser«, fortæller Boligkontoret Danmarks økonomi- og regnskabschef, Michael Pedersen.

Denne gennemgang danner grobund for kommende års budgetteret indtægt, hvilket for budget 2018 udmønter sig i en forventet balance på 129 millioner kroner.

»I bund og grund er det jo beboernes penge, vi passer på – og derfor skal de styres mindst lige så godt, som var det vores egen private husholdning«, udtaler Boligkontoret Danmarks økonomi- og regnskabschef, Michael Pedersen.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Fremtidens beboere sat under lup
onsdag, den 17. oktober 2018

Boligforeningen Lillebælt er nu halvvejs med opførelsen af 19 nye lejeboliger i Middelfart
onsdag, den 17. oktober 2018

Vi sætter pris på den særlige indsats med BDKprisen 2019
onsdag, den 17. oktober 2018

Sæt kryds i kalenderen
onsdag, den 17. oktober 2018

To nye æresmedlemmer
tirsdag, den 16. oktober 2018

Jubilæer er til for at blive fejret!
lørdag, den 29. september 2018

Må udlejer gå ind i mit lejemål mens jeg er på ferie?
lørdag, den 29. september 2018

Store flyttedag på flere afdelingkontorer
lørdag, den 29. september 2018

Parallelsamfundspakkens konsekvenser
lørdag, den 29. september 2018

Vi passer godt på dine personoplysninger
fredag, den 28. september 2018

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket