Skarpt fokus på økonomistyring i 2016

søndag, den 28. maj 2017
Af Niklas Ingerslev

Sidste år blev det vedtaget på Boligkontoret Danmarks repræsentantskabsmøde, at administrationsbidraget skal holdes i ro frem mod 2019 – nærmere bestemt fastholdt på 2016 niveau. Det kræver nye initiativer og et skarpt fokus på økonomistyring og det har der været i 2016, hvilket kan ses på den positive balance i årsregnskabet.


Årsregnskabet i Boligkontoret Danmark for 2016 mundede ud i et overskud på 2.134.054 kroner med et merforbrug på udgiftssiden på 1,1% og en merindtægt på 2,8%. Overordnet set ligger resultatet godt i tråd med beslutningen om at fastfryse administrationsbiddraget i perioden 2017-2019.


Det er dog ikke ligetil at realisere en fastfrysning af administrationsbidraget, da der reelt er tale om en nedsættelse af bidraget med 6%, hvis man medregner den samlede inflationen i lønindekset for perioden. For at realisere fastfrysningen igangsatte Boligkontoret Danmark i 2016 derfor projektet ’Nærvær på tværs’. Et projekt, der handler om at udnytte alle kompetencer og ressourcer bedst muligt på tværs af organisationen og på den måde opnå besparelser og effektivisering ved at reducere løn- og transportudgifter.


Adm (1)


Projektet betyder blandt andet, at der skal arbejdes tættere på tværs af Boligkontoret Danmarks hovedkontor og afdelingskontorer ved at mindske den geografiske afhængighed og i stedet løse opgaverne dér, hvor kompetencerne er. Det kan eksempelvis gøres ved at holde flere digitale møder over skærm eller ved ikke nødvendigvis at genbesætte alle stillinger 1:1, men i stedet se om opgaverne vil kunne løses smartere ved omstrukturering. Eksempelvis er et barselsvikariat i Boligkontoret Danmarks kommunikation og marketingafdeling blevet dækket af en boligrådgiver i Silkeborg, som havde de kompetencer, der skulle bruges.

Selvom Boligkontoret Danmark gennemgår forandringer i disse år, betyder det ikke, at der gås på kompromis med det serviceniveau og de faglige kompetencer, vi har i organisationen. Tværtimod arbejder vi hele tiden på at styrke disse områder og har med øgede åbningstider og nye digitaliseringstiltag sat ekstra fokus på dette i 2016.


Fokus på økonomistyring

Den årlige omsætning i Boligkontoret Danmark ligger på 128 millioner kroner, og hvert år opkræves der mere end 2 milliarder kroner i husleje før fradrag for boligstøtte til at dække omkostningerne i de mange boligområder. Det kræver god økonomistyring:

»På udgiftssiden afholdes der årlige budgetmøder for hver afdeling i Boligkontoret Danmark, og hver måned køres der budgetkontrol. På indtægtssiden opkræver Boligkontoret Danmark hver måned et aconto beløb hos vores medlemmer og eksterne kunder, mens administrationsaftalerne årligt gennemgås for hver af vores medlemmer for at sikre korrekte opkrævninger af honorarer og tillægsydelser«, fortæller Boligkontoret Danmarks økonomi- og regnskabschef, Michael Pedersen.

Denne gennemgang danner grobund for kommende års budgetteret indtægt, hvilket for budget 2018 udmønter sig i en forventet balance på 129 millioner kroner.

»I bund og grund er det jo beboernes penge, vi passer på – og derfor skal de styres mindst lige så godt, som var det vores egen private husholdning«, udtaler Boligkontoret Danmarks økonomi- og regnskabschef, Michael Pedersen.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Husk naboerne når du bygger nyt
onsdag, den 18. april 2018

Det gamle rådhus i Nørre Aaby på Fyn får nye beboere
onsdag, den 18. april 2018

Boligkonferencen 2018: Sammen skaber vi fremtiden
onsdag, den 18. april 2018

Er I klar til den nye persondataforordning?
onsdag, den 18. april 2018

Frygt for konsekvenserne af ghetto-udspil
tirsdag, den 20. marts 2018

Tibberupparken og Kollektivhuset er indstillet til RENOVER prisen 2018
mandag, den 19. marts 2018

Er I klar til et generationsskifte?
mandag, den 19. marts 2018

Hvordan arbejder vi med det boligsociale i fremtiden?
lørdag, den 17. marts 2018

Hvad betyder ghettoudspillets finansieringsforslag for mig og renoveringen af min bolig?
torsdag, den 15. marts 2018

Landsbyggefonden er de almene beboeres friværdi
torsdag, den 15. marts 2018

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket