Er der forskel på om man har husdyr eller kæledyr i husordenen?

tirsdag, den 19. januar 2016
Spsm

Jeg er lige flyttet ind i en dejlig lejlighed sammen med min kat. Desværre har jeg fået et brev fra boligselskabet om, at jeg ikke må have kat i mit lejemål, hvilket jeg ikke kan forstå. 

Der står i vores husorden, at det ikke er tilladt at have ”husdyr” i lejemålet. Jeg synes dog ikke, at min kat er et husdyr, da den jo er et kæledyr. Jeg har søgt på google, og her står der at der forskel på kæledyr og husdyr. Min kat er et kæledyr, og jeg mener derfor ikke, at boligselskabet kan kræve, at jeg bortskaffer katten, da der jo ikke står nogle steder i husordenen, at man ikke må have kæledyr. 
Mit spørgsmål er derfor, om boligselskabet har ret til at kræve katten bortskaffet, nu hvor der ikke står noget om kæledyr i husordenen? 
Beboer hos Boligkontoret Danmarks medlem.          

Svar Det er beklageligt, at du er flyttet ind i et lejemål, hvor man ikke må holde husdyr.
Når man i husordenen ikke har givet tilladelse til at have husdyr, skal det normalt forstås som ”løsgående større dyr”, hvilket netop er hunde og katte. 
Kerneområdet for husdyrsbegrebet er altså hunde og katte. Husdyrsbegrebet er dog blevet udvidet de senere år, og dækker over flere andre dyr i dag.
Ligeledes har BL, Danmarks almene boliger, på deres hjemmeside, slået fast, at husdyr i relation til husordenen, er hund og kat. 
Boligselskabet har derfor ret til at kræve, at katten bortskaffes, selvom det ikke fremgår af husordenen, hvad der menes med begrebet husdyr.
Boligkontoret Danmarks advokat, Henriette Fabritius Tengnagel

 

 

 

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Hvad sker der, når der er stemmelighed på afdelingsmødet?
onsdag, den 28. juni 2017

Tag på ferie uden bekymringer
onsdag, den 28. juni 2017

Hvordan kan leg styrke fællesskabet på tværs?
onsdag, den 28. juni 2017

Gang i byggeriet på afdelingskontoret i Ribe
mandag, den 19. juni 2017

Kontanthjælpsloftet har ikke sat flere på gaden
mandag, den 19. juni 2017

Presset på den almene boligsektor i fokus på årets repræsentantskabsmøde
torsdag, den 15. juni 2017

Vigtige præciseringer og ændringer i driftsbekendtgørelsen
torsdag, den 15. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket

OBS: Kontoret holder lukket d. 26. og 27. oktober 2017.