Svært at få nye med i afdelingsbestyrelsen?

onsdag, den 21. september 2016
Eva Rastén

Kan digitalisering hjælpe til, at flere beboere møder op til beboermøderne? Og findes der flere beboere med en drivkraft som Merete, der aktivt går ind og blander sig, laver om og som synes, det er spændende at have indflydelse og gøre en forskel for andre mennesker, der hvor man bor?

Merete Sivertsen arbejder til daglig som fuldmægtig i et forsikringsselskab. I sin fritid bruger hun 8-10 timer om måneden på frivilligt bestyrelsesarbejde som formand i Carlshøj C i Lyngby i Nordsjælland. Men det vil Merete gerne, for som hun siger: –Det er jo her jeg bor.

– Jeg har boet her i Carlshøj C i 32 år og flyttede hertil, da min datter var 2 år gammel. Man får det ikke meget bedre andre steder, det er også derfor, der ikke er der nogle, der flytter. Vi er jo efterhånden ikke bare et guldbryllupskvarter, men et krondiamantbryllupskvarter, fortæller Merete med et smil om sit boligområde i Lyngby, der som Merete siger, består af 95 gode, miljøvenlige murstenslejligheder med grønne områder og en husleje, der stadig er til at betale.

Det er ikke altid lutter lagkage at være formand for en afdelingsbestyrelse

Merete har været i bestyrelsen af flere omgange, og i denne omgang som formand gennem de sidste 5 år. – Vi har i bestyrelsen haft lidt svært ved at rekruttere til udvalgene, fortæller Merete.– Generelt er 2/3 dele af de beboere, som møder op til beboermødet ældre mennesker. De ønsker ikke at gå ind i udvalg, og de unge mennesker, som flytter ind, tropper ikke op til beboermøderne. Jeg tror ikke, de unge interesserer sig for det. Vi har aldrig nogle henvendelser fra de unge – de er bare glade for at bo her. Derfor har vi nedlagt aktivitetsudvalget, men vi har mange projekter i det grønne udvalg. Selvom det halter med kandidater til udvalgene, er vi derimod aldrig gået fra et beboermøde uden at have nok deltagere til bestyrelsen. Der har endda været lidt ballade med nogle af de andre beboere, der selv har ønsket at sidde i bestyrelsen på poster, som var optaget. I dag er vi en god, homogen bestyrelse, med 2 mænd og 2 kvinder, som har forskellige forcer at byde ind med. Vi har en gartner, der er med i det grønne udvalg, og vi har en, der arbejder med IT. Endelig har vi vores nyvalgte kassér Elsebeth, der efter en kort intro har kløet på fra første dag med at tage sig af alle pengesagerne. 

Kan digital deltagelse øge interessen?

I Boligkontoret Danmark har man blandt andet gennem projektet De unge beboerdemokrater undersøgt, hvordan man kan få engageret yngre kræfter i bestyrelsesarbejdet.

– Vi har set forsøg med det digitale beboerdemokrati i boligafdelinger i 3B/FSB med meget positive resultater. Her har man som supplement til de fysiske beboermøder åbnet op for en digital deltagelse, fortæller Katja Adelhøj Lindblad, der er udviklingschef i Boligkontoret Danmark.

– Her er det vigtigt at understrege, at det digitale beboermøde på ingen måde erstatter det fysiske beboermøde, men nærmere udvider beboermødet med et tilbud til beboerne om elektronisk at kunne stille forslag, debattere og stemme. De boligafdelinger, som indtil videre har afprøvet det digitale beboermøde, har oplevet en stigning af deltagere på de fysiske beboermøder, og der er indkommet flere forslag. Vi igangsætter derfor forsøg med det digitale beboermøde i Boligkontoret Danmark til foråret, og forventer at kunne tilbyde det digitale beboermøde til vores medlemmer i efteråret 2017.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Indflytning på Gladgårdsvænge i Lynge rykker nærmere
tirsdag, den 28. august 2018

Midtjysk Boligselskab byder nye beboere velkommen
tirsdag, den 28. august 2018

Mød Boligkontoret Danmark på Ungdommens Folkemøde
tirsdag, den 28. august 2018

Er der behov for nye almene boformer i fremtiden?
tirsdag, den 28. august 2018

Informationsaften for lokale webredaktører
tirsdag, den 28. august 2018

70 år fejres med lokale debatarrangementer - hvad betyder de almene boliger for lokalsamfundet?
tirsdag, den 28. august 2018

Politisk indflydelse som beboerdemokrat
tirsdag, den 28. august 2018

Attraktivt nybyggeri i Skrillinge er nu halvvejs
tirsdag, den 28. august 2018

Klaus Bentzen er Boligkontoret Danmarks nye formand
onsdag, den 8. august 2018

Folkemødet 2018 - vær med til at præge debatten
mandag, den 11. juni 2018

Pas nu godt på Boligkontoret Danmark...
fredag, den 8. juni 2018

Debat om det almene image, ghettopakken og boligsociale indsatser
fredag, den 8. juni 2018

Vi passer godt på dine persondata
fredag, den 8. juni 2018

Ribe Boligforening vandt BDKprisen og 10.000 kr.
fredag, den 8. juni 2018

Flot fremmøde til rejsegilde i Vedbæk Park
fredag, den 8. juni 2018

Fodboldfest på Rådhuspladsen i København
fredag, den 8. juni 2018

Nybyggeriet i Holsted er nu halvvejs
fredag, den 8. juni 2018

Nyt vedligeholdelsesværktøj til bestyrelserne
tirsdag, den 29. maj 2018

Hvilke delforlig er indgået om ghettoparken, og hvad betyder det?
fredag, den 18. maj 2018

Attraktivt nybyggeri i Haslev er nu halvvejs
onsdag, den 16. maj 2018

Valg til kredse i BL
onsdag, den 16. maj 2018

Renovering af Solgården i Nr. Aaby lokkede folk til åbent hus
onsdag, den 16. maj 2018

Vi ville vise, hvem der rammes af finansieringsforslaget
onsdag, den 16. maj 2018

Pludselig blev vi til en ghetto
onsdag, den 16. maj 2018

Debat med Antorini om finansiering af ghettopakken i Hillerød
mandag, den 23. april 2018

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket