Svært at få nye med i afdelingsbestyrelsen?

onsdag, den 21. september 2016
Eva Rastén

Kan digitalisering hjælpe til, at flere beboere møder op til beboermøderne? Og findes der flere beboere med en drivkraft som Merete, der aktivt går ind og blander sig, laver om og som synes, det er spændende at have indflydelse og gøre en forskel for andre mennesker, der hvor man bor?

Merete Sivertsen arbejder til daglig som fuldmægtig i et forsikringsselskab. I sin fritid bruger hun 8-10 timer om måneden på frivilligt bestyrelsesarbejde som formand i Carlshøj C i Lyngby i Nordsjælland. Men det vil Merete gerne, for som hun siger: –Det er jo her jeg bor.

– Jeg har boet her i Carlshøj C i 32 år og flyttede hertil, da min datter var 2 år gammel. Man får det ikke meget bedre andre steder, det er også derfor, der ikke er der nogle, der flytter. Vi er jo efterhånden ikke bare et guldbryllupskvarter, men et krondiamantbryllupskvarter, fortæller Merete med et smil om sit boligområde i Lyngby, der som Merete siger, består af 95 gode, miljøvenlige murstenslejligheder med grønne områder og en husleje, der stadig er til at betale.

Det er ikke altid lutter lagkage at være formand for en afdelingsbestyrelse

Merete har været i bestyrelsen af flere omgange, og i denne omgang som formand gennem de sidste 5 år. – Vi har i bestyrelsen haft lidt svært ved at rekruttere til udvalgene, fortæller Merete.– Generelt er 2/3 dele af de beboere, som møder op til beboermødet ældre mennesker. De ønsker ikke at gå ind i udvalg, og de unge mennesker, som flytter ind, tropper ikke op til beboermøderne. Jeg tror ikke, de unge interesserer sig for det. Vi har aldrig nogle henvendelser fra de unge – de er bare glade for at bo her. Derfor har vi nedlagt aktivitetsudvalget, men vi har mange projekter i det grønne udvalg. Selvom det halter med kandidater til udvalgene, er vi derimod aldrig gået fra et beboermøde uden at have nok deltagere til bestyrelsen. Der har endda været lidt ballade med nogle af de andre beboere, der selv har ønsket at sidde i bestyrelsen på poster, som var optaget. I dag er vi en god, homogen bestyrelse, med 2 mænd og 2 kvinder, som har forskellige forcer at byde ind med. Vi har en gartner, der er med i det grønne udvalg, og vi har en, der arbejder med IT. Endelig har vi vores nyvalgte kassér Elsebeth, der efter en kort intro har kløet på fra første dag med at tage sig af alle pengesagerne. 

Kan digital deltagelse øge interessen?

I Boligkontoret Danmark har man blandt andet gennem projektet De unge beboerdemokrater undersøgt, hvordan man kan få engageret yngre kræfter i bestyrelsesarbejdet.

– Vi har set forsøg med det digitale beboerdemokrati i boligafdelinger i 3B/FSB med meget positive resultater. Her har man som supplement til de fysiske beboermøder åbnet op for en digital deltagelse, fortæller Katja Adelhøj Lindblad, der er udviklingschef i Boligkontoret Danmark.

– Her er det vigtigt at understrege, at det digitale beboermøde på ingen måde erstatter det fysiske beboermøde, men nærmere udvider beboermødet med et tilbud til beboerne om elektronisk at kunne stille forslag, debattere og stemme. De boligafdelinger, som indtil videre har afprøvet det digitale beboermøde, har oplevet en stigning af deltagere på de fysiske beboermøder, og der er indkommet flere forslag. Vi igangsætter derfor forsøg med det digitale beboermøde i Boligkontoret Danmark til foråret, og forventer at kunne tilbyde det digitale beboermøde til vores medlemmer i efteråret 2017.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Når bestyrelsen går i opløsning
torsdag, den 22. februar 2018

Nyt driftssekretariat i Boligkontoret Danmark
torsdag, den 22. februar 2018

Børn sætter miljøet på dagsordenen i Kokkedal
onsdag, den 14. februar 2018

Travlhed på byggepladserne i Jylland og på Fyn
onsdag, den 14. februar 2018

Boligkontoret Danmark fylder 70 år
onsdag, den 14. februar 2018

"Uanset hvor langt ned man kommer, så kan man komme op igen ..."
søndag, den 11. februar 2018

Formand i boligforening: "Stop den generelle hetz mod almene boliger"
søndag, den 11. februar 2018

Ingen kan alt - sammen kan vi det hele
søndag, den 11. februar 2018

Kan man nøjes med at vise fejl- og mangellisten, når man flytter ud?
søndag, den 11. februar 2018

Årsregnskaber skal fremover vise driftsmål for hver boligafdeling
onsdag, den 17. januar 2018

Mere ’gør det selv’ i fremtiden?
mandag, den 15. januar 2018

Rejsegilde i Skoleparken
mandag, den 15. januar 2018

Formandsskifte i Boligkontoret Danmark til sommer
mandag, den 15. januar 2018

Boligkonference 2018 - 70 års fællesskab
mandag, den 15. januar 2018

Samarbejder i lokalmiljøet skal hyldes i 2018
mandag, den 15. januar 2018

Hvordan skaber vi et beboerdemokrati for både unge og ældre?
søndag, den 17. december 2017

Renovering af Tibberupparken gavner også lokalsamfundet
torsdag, den 14. december 2017

Den boligsociale helhedsplan i Nakskov Almene Boligselskab skal fremover dække hele Vestlolland
torsdag, den 14. december 2017

Ny ghettoliste offentliggjort
torsdag, den 14. december 2017

Ny digital værktøjskasse til beboerdemokrater
torsdag, den 14. december 2017

Julegave til hjemløse fra Boligkontoret Danmark og 3B
torsdag, den 14. december 2017

Ny juletradition på Emil Reesens Vej i Strib
lørdag, den 9. december 2017

Danmarks dejligste almene hjem er fundet
lørdag, den 9. december 2017

'Udsatte beboere er en fælles opgave!'
lørdag, den 9. december 2017

Hvem har ret til lejemålet ved samlivsophør?
lørdag, den 9. december 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket