Svært at få nye med i afdelingsbestyrelsen?

onsdag, den 21. september 2016
Eva Rastén

Kan digitalisering hjælpe til, at flere beboere møder op til beboermøderne? Og findes der flere beboere med en drivkraft som Merete, der aktivt går ind og blander sig, laver om og som synes, det er spændende at have indflydelse og gøre en forskel for andre mennesker, der hvor man bor?

Merete Sivertsen arbejder til daglig som fuldmægtig i et forsikringsselskab. I sin fritid bruger hun 8-10 timer om måneden på frivilligt bestyrelsesarbejde som formand i Carlshøj C i Lyngby i Nordsjælland. Men det vil Merete gerne, for som hun siger: –Det er jo her jeg bor.

– Jeg har boet her i Carlshøj C i 32 år og flyttede hertil, da min datter var 2 år gammel. Man får det ikke meget bedre andre steder, det er også derfor, der ikke er der nogle, der flytter. Vi er jo efterhånden ikke bare et guldbryllupskvarter, men et krondiamantbryllupskvarter, fortæller Merete med et smil om sit boligområde i Lyngby, der som Merete siger, består af 95 gode, miljøvenlige murstenslejligheder med grønne områder og en husleje, der stadig er til at betale.

Det er ikke altid lutter lagkage at være formand for en afdelingsbestyrelse

Merete har været i bestyrelsen af flere omgange, og i denne omgang som formand gennem de sidste 5 år. – Vi har i bestyrelsen haft lidt svært ved at rekruttere til udvalgene, fortæller Merete.– Generelt er 2/3 dele af de beboere, som møder op til beboermødet ældre mennesker. De ønsker ikke at gå ind i udvalg, og de unge mennesker, som flytter ind, tropper ikke op til beboermøderne. Jeg tror ikke, de unge interesserer sig for det. Vi har aldrig nogle henvendelser fra de unge – de er bare glade for at bo her. Derfor har vi nedlagt aktivitetsudvalget, men vi har mange projekter i det grønne udvalg. Selvom det halter med kandidater til udvalgene, er vi derimod aldrig gået fra et beboermøde uden at have nok deltagere til bestyrelsen. Der har endda været lidt ballade med nogle af de andre beboere, der selv har ønsket at sidde i bestyrelsen på poster, som var optaget. I dag er vi en god, homogen bestyrelse, med 2 mænd og 2 kvinder, som har forskellige forcer at byde ind med. Vi har en gartner, der er med i det grønne udvalg, og vi har en, der arbejder med IT. Endelig har vi vores nyvalgte kassér Elsebeth, der efter en kort intro har kløet på fra første dag med at tage sig af alle pengesagerne. 

Kan digital deltagelse øge interessen?

I Boligkontoret Danmark har man blandt andet gennem projektet De unge beboerdemokrater undersøgt, hvordan man kan få engageret yngre kræfter i bestyrelsesarbejdet.

– Vi har set forsøg med det digitale beboerdemokrati i boligafdelinger i 3B/FSB med meget positive resultater. Her har man som supplement til de fysiske beboermøder åbnet op for en digital deltagelse, fortæller Katja Adelhøj Lindblad, der er udviklingschef i Boligkontoret Danmark.

– Her er det vigtigt at understrege, at det digitale beboermøde på ingen måde erstatter det fysiske beboermøde, men nærmere udvider beboermødet med et tilbud til beboerne om elektronisk at kunne stille forslag, debattere og stemme. De boligafdelinger, som indtil videre har afprøvet det digitale beboermøde, har oplevet en stigning af deltagere på de fysiske beboermøder, og der er indkommet flere forslag. Vi igangsætter derfor forsøg med det digitale beboermøde i Boligkontoret Danmark til foråret, og forventer at kunne tilbyde det digitale beboermøde til vores medlemmer i efteråret 2017.

Tilmeld nyhedsbrev

Udfyld felterne nedenfor og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde dig igen.

Tak for du tilmeldte dig til vores nyhedsbrev.

Seneste Nyheder

Søhusene vandt fornem pris på Almene Boligdage 2017
torsdag, den 23. november 2017

Klimapris til Kokkedal
torsdag, den 23. november 2017

Almene boliger til debat i valgkampen
torsdag, den 23. november 2017

På byggetur afsted til inspiration og samvær
torsdag, den 23. november 2017

Startskud til 51 nye attraktive lejeboliger i Vedbæk Park
onsdag, den 22. november 2017

Hvordan ser fremtiden ud for de almene boliger?
onsdag, den 22. november 2017

Bøgeparken i Boligforeningen Lillebælt vandt 3.præmie på 50.000 kr.
onsdag, den 22. november 2017

Danmarks dejligste hjem
onsdag, den 8. november 2017

Tilpasset vand, vejr og beboere
søndag, den 1. oktober 2017

Kan man ved fuldmagt stemme på vegne af en beboer?
søndag, den 1. oktober 2017

Orla fik Den kongelige fortjenstmedalje
søndag, den 1. oktober 2017

Vicevært med fokus på tryghed og trivsel
søndag, den 1. oktober 2017

Vil du være én af hverdagens helte?
søndag, den 1. oktober 2017

Behovet for en fælles indsats er større end nogensinde før
søndag, den 1. oktober 2017

Hvad sker der, når en boligsocial helhedsplan udløber?
mandag, den 11. september 2017

Når boliger skifter målgruppe
mandag, den 11. september 2017

Udbud og indkøb – et centralt effektiviseringsområde
mandag, den 11. september 2017

Den almene sektor hyldes med fagpriser
mandag, den 11. september 2017

Fra fyldepen til NemID
mandag, den 11. september 2017

Beboere får hjælp inden problemer vokser sig store
mandag, den 11. september 2017

32 boligorganisationer har allerede benyttet sig af tilbuddet
fredag, den 25. august 2017

Får du brugt dit personlige bestyrelseslogin?
fredag, den 25. august 2017

Almene boliger på finansloven?
fredag, den 25. august 2017

Tænk energi ind i jeres renovering
fredag, den 25. august 2017

Beboerundersøgelsen 2017
onsdag, den 28. juni 2017

Vis alle nyheder

Hovedkontoret

Boligkontoret Danmark
Havneholmen 21
1561 København V
Tlf. 35 44 80 80
E-mail: bdk@bdk.dk

Åbningstider

Mandag-torsdag: 9-16
Fredag: 9-14

Lørdag, søndag og helligdage: Lukket